håvard87 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Hadde fra før en pc tilkoblet via DVI Samsung Syncmaster 226BW, og idag koblet jeg også til en via VGA-inngangen på skjermen så jeg kan vise 2 pc'er på samme skjerm. Problemet er at på den analoge kilden (VGA) får jeg skygger i bilde - er litt vanskelig å forklare, men jeg ser liksom gjenspeiling av kanter til vinduer, tekst og musepekeren ca. en halv cm til høyre for der "objektet" befinner seg. Hva kan problemet være her? Jeg har kontrollert at kabelen sitter ordentlig i inngangen på skjermen. Endret 1. september 2007 av håvard87 Lenke til kommentar
Boye Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Mulig du kan finjustere bildet via skjermmeny. Ofte har man en AUTO knapp som gjør susen, men noen ganger kan man manuelt gjøre justeringer selv som AUTO forsøker å ordne for deg ("clock", "phase" etc). Kabellengde og kvalitet påvirker selvfølgelig bildet, men f.eks. 5m burde være problemfritt på LCD skjermer. Lenke til kommentar
Steffeneh Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Du har nok med en dårlig skjermkabel å gjøre. Bytt denne ut så blir det bra. Det du ser er at rester av det orginale signalet kommer til skjermen litt senere. Dette skyldes at kabel har dårlig tilpasning til den karakteristiske motstanden som skal være i slike kabler. Det har oppstått refleksjoner på videosignalet. Dersom du må ha en lang kabel, bør det rett og slett være en kabel som ikke er blant de rimeligste på markedet. Hilsen Steffen Hadde fra før en pc tilkoblet via DVI Samsung Syncmaster 226BW, og idag koblet jeg også til en via VGA-inngangen på skjermen så jeg kan vise 2 pc'er på samme skjerm. Problemet er at på den analoge kilden (VGA) får jeg skygger i bilde - er litt vanskelig å forklare, men jeg ser liksom gjenspeiling av kanter til vinduer, tekst og musepekeren ca. en halv cm til høyre for der "objektet" befinner seg. Hva kan problemet være her? Jeg har kontrollert at kabelen sitter ordentlig i inngangen på skjermen. 9408027[/snapback] Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Takker for svar begge to. Kabelen er 3 meter lang og av de rimeligste som er å få vil jeg tro, så da er nok det årsaken. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Har nøyaktig samme problemet, og trodde det først var grafikkortet som var årsaken. Vurderte å sende skjermen til reparasjon nå, men får vel prøve å bytte kabel. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Skygger over VGA kan absolutt være pga. dårlig/skadet VGA kabel ja, men i utgangpunktet ville jeg ikke tro at det skulle være merkbart på så kort som 3 meter, selv med en "kjip" kabel. Jeg ville og prøvd å utelukke det ved å se om du kan låse en kabel eller noe sånt og se om det er samme fenomen da. Dårlig kontakt i tilkoblingen i begge ender kan også i noen (relativt skjeldne) tilfeller forårsake samme type fenomen. Sjekk ført at kabelen såtr helt 100% på plass i begge neder før du går videre med feilsøkingen. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Har nøyaktig samme problemet, og trodde det først var grafikkortet som var årsaken. Vurderte å sende skjermen til reparasjon nå, men får vel prøve å bytte kabel. 9408336[/snapback] Om skjermen viser problemet med VGA, men ike via DVI, så er det neppe skjermen sin feil. Lån en alternativ kabel om du har mulighet og se om det erndrer noe. -Stigma Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Disse skyggene er vel strengt tatt normal signalstøy, men kanskje unormalt mye enten pga. dårlig eller skadet kabel. En ny og god VGA-kabel, DVI-I eller DVI-D vil mest sannsynlig løse dette, noe det har gjort hos meg (har 226CW jeg og) og flere andre her på forumet jeg leste at hadde problemer med det samme Edit: Bruker du kabelen som fulgte med CWen? Endret 2. september 2007 av skag1 Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Disse skyggene er vel strengt tatt normal signalstøy, men kanskje unormalt mye enten pga. dårlig eller skadet kabel. En ny og god VGA-kabel, DVI-I eller DVI-D vil mest sannsynlig løse dette, noe det har gjort hos meg (har 226CW jeg og) og flere andre her på forumet jeg leste at hadde problemer med det samme Edit: Bruker du kabelen som fulgte med CWen? 9408516[/snapback] Nei, det gjør jeg ikke. Er BW jeg har. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Testet akkurat med kabelen som fulgte med skjermen - og da så alt finfint ut. Så da fikk jeg bekreftet at det var kabelen som var årsaken til the dårlige bilde. Kabelen som fulgte med skjermen er dessverre litt for kort - så nå må jeg prøve å få tak i en annen 3 meter, men med god kvalitet denne gangen. Hmmm..... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Da har du hatt en ekstremt dårlig kabel. De første VGA kablene fra 20 år siden kan ikke brukes i dag, men nå burde det ikke være mulig å få tak i kabel som ikke er coax. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hmm.. er det noe annet en kabelen som kan være årsaken? Dårlig dvi-vga adapter feks? Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Dårlig dvi-vga adapter feks? 9411372[/snapback] Brukte samme dvi/vga overgang når jeg prøvde med de forskjellige kabelene så da er det utelukket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå