Krankemot Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Jeg har ikke helt skjønt dette med kalibrering av skjerm osv. Er det slik at alle skjermer som er kalibrert rett vil gjengi farger på samme måte? Jeg synes skjermen min blir "vond" å se på når jeg har "kalibrert" den, har jeg gjordt det rett?. Hva er ICCprofilen jeg får når jeg har kalibrert skjermen med Adobe Gamma, og hvordan skal jeg bruke den? Hvordan bruker jeg de forskjellige ICCprofilene til printeren min når jeg bruker Photoshop? Mange spørsmål venter på å bli besvart. Om noen har linker til bra lesestoff (fortrinnsvis på norsk) så tar jeg det gledelig imot. Mvh Snorre Endret 1. september 2007 av Snobjorn Lenke til kommentar
dags Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Forutsigbarhet i bildebehandling er både nyttig, praktisk og nødvendig for besteresultat av utskrifter. Først og fremst er det nødvendig å bruke samme fargeprofil i både kamera, bildebehandlingsprogram og skriver. sRGB egner seg best for de fleste av oss. Kraftige farger, god kontrast og greit å bedømme på PC-skjermen. Adobe-RGB egner seg bedre hvis man jobber med farger i CMYK der trykking (bøker, brosjyrer, tidsskrifter etc.) er målet, men for oss glade amatører ser resultatet tilsynelatende kjedeligere ut; Blasse farger, dårlig kontrast osv. Mitt råd er at du holder deg til den profil som kameraet ditt støtter, fortrinnsvis sRGB. Så litt om kalibrering av skjerm. Først og fremst må du være klar over at å betrakte et resultat som opplyses indirekte (fotografi på papir el) oppleves annerledes enn et lysbilde eller bilde på en skjerm. Googler du litt på nettet etter Spyder finner du et bra verktøy. Dette er 90% automatisert og fungerer på den måten at en direkte avlesning med påfølgende automatisk justering gjøres av skjermen din. Jeg vet også at det finnes alternativer som i tillegg kan gjøre analyse og kontroll av utskriftene dine, men disse koster en del mer. Til sist bør du lese litt videre i denne lenken om ICC profiler: http://www.steves-digicams.com/techcorner/June_2005.html Lykke til Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Adobe-RGB egner seg bedre hvis man jobber med farger i CMYK der trykking (bøker, brosjyrer, tidsskrifter etc.) er målet, men for oss glade amatører ser resultatet tilsynelatende kjedeligere ut; Blasse farger, dårlig kontrast osv. Mitt råd er at du holder deg til den profil som kameraet ditt støtter, fortrinnsvis sRGB. 9408996[/snapback] Først, tusen takk for et langt og godt innlegg. Greia er nettop det at jeg og onkelen min har kjøpt en relativt proff bredformatsskriver, og skal begynne å printe bildene våre (Epson 7600) og da kan man laste ned mange forskjellige ICC profiler siden farger gjengis forskjellig på forskjellig typer papir (dette kan du sikkert alt om ) spørsmålet mitt er nå, hvordan bruker jeg disse profilene? Skal jeg bruke de i "color management" i photoshop bare? Jeg har allerede erfart at fargene ble blasse, og at det var lite kontrast i bildet. Skal tidlig opp i morgen så jeg går og pusser tennene nå. Lenke til kommentar
dags Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Her følger lenke til Epson: http://www.steves-digicams.com/techcorner/May_2005.html Du kan godt gjøre oppsettet via Photoshop... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå