Gå til innhold

Ustabil PC

AndyNor

Anbefalte innlegg

Har fortsatt et problem jeg ikke finner noen løsning på: Jeg har nå klar å få pc'en min til å kjøre på 1530mhz (AMD xp 1800) hastighet, ved å ta på kjølepasta :roll: , men jeg sliter fortsatt med at pcen av og til bare stopper. Ingen feilmelding, ingen blåskjerm, ingen ting.. bildet bare fryser. Det skjer ofte under spill, spessielt når jeg er server og andre logger på, under loading, men også midt i spillet. Hender også at den fryser under windows..eks ved divx avspilling.

CPU'en er 49 grader C etter 3 timer med 100% bruk (Distributed Computing Client) og den faller stort sett ned til 39 ved idle.

Jeg tviler på at det er temperaturen på cpu'en, og prosessoren går, som overfor, lenge og stabilt. kabinettt er 26 grader, (etter 3 timer med...)

Jeg lurer på om det kan ha noe med nettverkskortet å gjøre, noe IRQ konflikter, men det vet jeg ikke hvordan jeg undersøker.. har flyttet litt å kortet uten hell. minne og skjermkort har jeg testet lenge på en annen pc, og det virker fint.

Hva bør jeg gjøre?.. kipt at pc'en stopper sån helt uten videre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være at du kjører med for lav spenning på CPU'n :shrug: . Da blir den lett ustabil ved klokking.

Du kan jo prøve å laste ned nye chipset-drivere for å se om det hjelper, og hvis ikke, resette CMOS'n.

En annen ting er hvor godt du har smurt på kjølepasta. Nesten ingen vist i å ha det på hvis det ikke dekker hele CPU'n.

Lenke til kommentar
En annen ting er hvor godt du har smurt på kjølepasta. Nesten ingen vist i å ha det på hvis det ikke dekker hele CPU'n.

Det kan vera du skreiv feil, for eg håper verkeleg ikkje du har kjølepasta på heile prosessoren. Det er berre på sjølve kjerna ein skal ha kjølepasta, og det skal vera eit svært tynt lag. Her kan du sjå korleis ein skal smøra på Arctic Silver.

Lenke til kommentar

joda, det var bare på selve kjernen jeg smørte goop'en på, selv om det kom litt ut på kantene.. brukte overklokking.no's guide, men så ingen grunn til å rense den.. Jeg har installert nyeste drivere, men ikke flash'et. Den er ikke overklokket, og jeg kommer ikke til å prøve heller.. (må vel mekke en del for å kunne det..)

Jeg ble nesten imponert over hvor mye varme den lille cpu'en gir fra seg. slo pc på uten å huske å ta i strømledningen, og det begynnte å ule med en gang windows var inne (dette var lenge etter at freez'ene begynnte) og cpu'en nådde 60 grader.. slo av med en gang

EDIT: igjen...

Vcore: 1,72v

+5v: 5,05v

3,3v: 3,38v

+12v: 11,90v

holder seg stabilt..det jeg egentlig lurer på er hva som kan forårsake slike "frys"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...