Gå til innhold

Ditt eldste digitalbilde?


Anbefalte innlegg

Nygårdsgaten?

9411413[/snapback]

 

Ja, det er Nygårdsgaten. Rett nedenfor Frimurerlosjen. Idag er de bygningene erstatta med kjedelige identitetsløse bygninger.

9411933[/snapback]

 

Som med alle alle bygninger rundt om kring :cry: Den populære minimalistiske stilen er på en måte lureri, fordi det er så billig, jeg vil tro at det er derfor den enda er så populær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke dumt denne tråden her :) Har aldri fallt meg inn å rote rundt i de gamle digitale bildene jeg har liggende fra kompakt-digitaltiden for presentasjon på web.

Fant et bilde tatt på Svalbard med mitt første, eneste og siste Nikon kamera ;) Et Coolpix 775 - 2 Mpix. Skikkelig plastic. Men som snapshot-alternativ til Canon 1nHS murblokken jeg ellers dro med meg funka det greit.

Dette er fra våren (april) 2001. Forøvrig en fantastisk tid å besøke Svalbard på. Bildet har vært innom PS for litt raffinering, selvsagt.

post-21338-1188752073_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjempetråd!

 

Jeg kjøpte mitt første digitalkamera på Bonus på Forus i 1997. Det var ganske tidlig! Det hadde en fantastisk oppløsning på 640 x 480 pixler, og i løpet av de to årene jeg hadde det, tok jeg mange tusen bilder. Jeg hadde to minnekort - ett som fulgte med på 2 mb og et gigantkort som jeg fikk med som bonus på hele 4 mb.

Så vidt jeg husker var det et HP Photosmart ett eller annet. Det hadde ikke skjerm for bildevisning, men en liten lcd-skjerm med batterinivå og antall bilder tatt / igjen. Jeg husker jeg solgte det for 900 kroner i 1999,

 

og da kjøpte jeg meg et Fujifilm - et sånn som var på "høykant". Jeg gav 6200 for det av en som hadde betalt 11 000 for det fem måneder tidligere. Trodde det het noe med 40 eller 400, men er ikke sikker. Til det kjøpte jeg en minnebrikke på 128 mb, og da tenkte jeg at jeg aldri kom til å trenge mer minne. Det hadde 2,3 millioner punkter på bildebrikka, men interpolerte dem opp til filer med 4,6 megapiksler. Det kameraet satte jeg på biltaket etter en barnedåp i 2002 og så det aldri igjen. Synd, for på den store minnebrikka hadde jeg bilder fra hele sommerferien...

 

For forsikringspengene (husk uflaksforsikring!) kjøpte jeg Nikon Coolpix 5000. Det var et godt kamera, med 5 megapiksler og vribar skjerm.

 

Da Canon kom ut med sitt 300d for 4 år siden, var jeg solgt. Etter det har jeg skiftet det ut med 20d da det kom, kjøpt for ufattelig mye i optikk, og nå vurderer jeg 5d eller 40d. Vet ikke. Jeg er fremdeles godt fornøyd med 20d. Det er et bedre kamera enn jeg er fotograf, og jeg har tjent både det og optikken inn mange ganger.

 

AKk, ja - minner. Her er i hvert fall et gammelt bilde fra 13 desember 1997. Jeg brukte Paint Shop Pro da, og visste lite om hva knallhard komprimering og åpning og lagring i jpg gjorde med bildene...

 

84904633.jpg

 

Tor

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Bildet? Ser du ikke bua? Er det bare jeg som får fram bildet av den?

 

Jeg har forresten hatt analoge speilreflekskameraer ei stund også - parallelt med de første digitalkameraene. Mitt første fotoapparat var et Kodak Disc!

 

271867151_1dd981d991.jpg

 

Tor

Endret av eitp
Lenke til kommentar
Bildet? Ser du ikke bua? Er det bare jeg som får fram bildet av den?

 

Jeg har forresten hatt analoge speilreflekskameraer ei stund også - parallelt med de første digitalkameraene. Mitt første fotoapparat var et Kodak Disc!

9413194[/snapback]

Fikk ikke frem bildet første gang, men nå ser jeg det...

 

Uansett: et sånt grusomt "disc-kamera" var også mitt første kamera i 5. eller 6. klasse. Tok ikke mange bildene med det, gitt.

Lenke til kommentar

Fikk ikke frem bildet første gang, men nå ser jeg det...

 

Uansett: et sånt grusomt "disc-kamera" var også mitt første kamera i 5. eller 6. klasse. Tok ikke mange bildene med det, gitt.

9413308[/snapback]

 

 

Ja, det var et dårlig kamera. Jeg kjøpte det i 8. klasse, tror jeg. Filmrutene var jo minimale, og kvaliteten på bildene heller tvilsom.

 

800px-Camera_Kodak_Disc_4000_with_disc_film.jpg

 

 

 

Tor

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Jeg fikk det første ixus-kameraet til bursdagen min i 2000. Brukte det trofast de neste 5 årene til jeg hoppet opp til Nikon D50 i 2005.

 

Et eller annet sted på harddisken(e) ligger det andre bildet jeg tok med IXUSen, som jeg tror er av lillebroren min ved frokostbordet et par minutter etter at jeg fikk det.

 

*leter*

Lenke til kommentar
Dette fikk meg til å tenke på reklamen som min far fikk i posten for noen dager siden:

 

Sharper I.M. digitalkamera, super tilbud

Tre funksjoner, høy/lav oppløsning: 300k piksler

++++

 

Det blir vel ca VGA-oppløsning det? Stakkars dem som går på dette tilbudet :(

9413441[/snapback]

Det er VGA, ja.

Som en kompis av meg sier - den siste idiot er ikke død. Det er nok det dette firmaet satser på :)

Lenke til kommentar

post-138953-1189244458_thumb.jpgHei!

Fikk gleden av den digitale verden i 2000, da jobben investerte i et Canon Powershot 40 (?) - lånte det og tok noen kuldebilder ved elva 17.01.01.

 

Synes det ble pokker så fint jeg, hehehehe -

kanskje litt for blått? Men det var grusomt kaldt, så egentlig gjenspeiler de digitale bildene fra den dagen stemningen bedre enn mitt "vanlige" speilreflex, de ble veldig rosa faktisk.

Lenke til kommentar

Dette er fra et kamera jeg laget på åttitallet en gang. Et mekanisk scannet kamera med en piksel. Det brukte ca 60 sekunder på en eksponering såfremt det var ekstremt mye lys.

 

Bildet av personen var det første bildet som ble tatt og er nok et av de dårligste bildene i denne tråden. Det tok 6 timer å lage kameraet av kasserte kassettspillere og annet skrap. Bildene kunne lagres på kassett eller digitaliseres direkte.

post-13911-1189338842_thumb.png

post-13911-1189339432_thumb.png

Lenke til kommentar
Nygårdsgaten?

9411413[/snapback]

 

Ja, det er Nygårdsgaten i Bergen. Rett nedenfor Frimurerlosjen. Idag er de bygningene erstatta med kjedelige identitetsløse bygninger.

 

Når jeg tenker meg om er det andre bildet tatt med Mavica kameraet også fra Nygårdsgaten, men da Nygårdsgaten i Fredrikstad.

9411933[/snapback]

 

Hehe, det der var kjent syn... min kjære by :-) Rart å se bildet hvor gangbroen er idag. Og FMV hadde du med også :-)

 

Legger ved et bilde fra 2002 tatt med Fujifilm FinePix A202:

post-90178-1189344856_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...