Gå til innhold

Ditt eldste digitalbilde?


Anbefalte innlegg

Nå har vi jo tatt digitale bilder noen år. Så nå er det på tide å grave i arkivene. Jeg selv fant dette bildet fra 1999; kvaliteten virker direkte fraværende :)

 

 

 

Har dere eldre bilder? Like gamle? Bedre eller dårligere?

 

Kom med de - det er morsomt å se hvordan det var i gamle dager.

 

Tom

 

PS. Dette er ikke en bildekritikk...

 

Edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt å se hvor crap-ola det var i '99. Jeg fikk mitt første digitalkamera i 2002 (2Mpix, 2x zoom og personalprisen på Elkjøp var 4800 kroner), og det var ikke så smørete som i ditt eksempel, men triste saker var det lell:

 

190408669-M.jpg

 

Et landskap jeg senere har gjort mange versjoner av (og som mange nok har sett her på Akam) - ingen mer jævlige enn denne. I "fullversjonen" er skarpheten totalt fraværende.

 

(ikke mitt aller eldste - det er i overkant personlig; et bilde av min kone rett før vi reiste på sykehuset for å føde, tatt med en lånt Ixus (den originale 2Mpix versjonen - ubegripelig syk fargegjengivelse!) ... :))

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Har dere eldre bilder? Like gamle? Bedre eller dårligere?

 

Hmmm, ikke eldre, dog fire år nyere faktisk, men utrolig mye dårligere Bildet er tatt i 2003 av et Fujifilm EX:20, det må være tidenes dårligste kamera.

 

Fujifilm_EX_20__5332982.jpg

 

Men billig var der, meningen var at det skulle være en avlastning for mitt analoge Canon 300. Det varte ikke lenge for å si det sånn...

post-38990-1188685075_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har dere eldre bilder? Like gamle? Bedre eller dårligere?

 

Hmmm, ikke eldre, dog fire år nyere faktisk, men utrolig mye dårligere Bildet er tatt i 2003 av et Fujifilm EX:20, det må være tidenes dårligste kamera.

9407723[/snapback]

Sprøtt. Jeg kjøpte en FujiFilm FinePix 304 tidlig i 2003 og den tok brukbare bilder (Cubabildene i bildekritikken); men gudbedre for et tregt kamera!

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Pardon my french: Bildekvaliteten var rett og slett crap på bildet til tomsi!  :ohmy:

 

Tror de aller fleste av oss har fortrengt dette for lengst!  :whistle:

9407878[/snapback]

Og når påstod jeg at det var bra ? :!:

 

Poenget er jo vise hvor langt vi har kommet; og når de ivrigste begynte med digitalt. Men det skjønte du nok :hmm:

 

Tom

Lenke til kommentar
Pardon my french: Bildekvaliteten var rett og slett crap på bildet til tomsi!  :ohmy:

 

Tror de aller fleste av oss har fortrengt dette for lengst!  :whistle:

9407878[/snapback]

Og når påstod jeg at det var bra ? :!:

 

Poenget er jo vise hvor langt vi har kommet; og når de ivrigste begynte med digitalt. Men det skjønte du nok :hmm:

9407905[/snapback]

Så absolutt. Var ikke meningen at noen skulle få inntrykk av noe annet.

 

Det første digitalkameraet jeg "lekte" meg med var noe Olympus-greier på 1,3 mp som lagret bildene rett på en 3,5" diskett. Bildekvaliteten var under enhver tvil. Dette var vel en gang i 1998.

Endret av kak
Lenke til kommentar
Er det ingen som startet med VGA-kamera?

9410377[/snapback]

 

Jeg startet faktisk med et VGA-kamera. Husker ikke betegnelsen på det, men det var et Agfa kamera. Det som faktisk er litt tragisk er at det nok gikk i containeren ved siste flytting :-(

 

Bildene var spinnvillt dårlige, men jøsses å stas det var å ta bilder digitalt! :D

Her er etpar "gode" eksempler tatt med det ;-)

 

Eksemplene er fra 1999, men kameraet ble innkjøpt i 97 - om jeg ikke husker helt feil...

Det hadde et DIGERT minnekort (i størrelse - ikke kapasitet), og overføringen var en kabel med "walkmann-plugg" i den ene enden og RS-232 plugg i "PC-enden" hehehe

post-136430-1188740658_thumb.jpg

post-136430-1188740696_thumb.jpg

post-136430-1188741068_thumb.jpg

Endret av JFK666666
Lenke til kommentar
Det gruppebildet var bare grøss og gru.

9410907[/snapback]

 

hahaha - ikke sant :-D

Skal love deg at jeg er mer fornøyd med D400'en min ja *ler godt*

Men etter datidens standard var det jo rene "sensasjonen" - og det ble sågar reklamert med at utskrifter ble "relativt" bra ved utskrifter av bilder opptil A5 størrelse *ler meg skakk*

 

Fant faktisk en side med specs på det - og noen GLIMRENDE reviews hehehe

 

http://www.epinions.com/509166_Agfa_ePhoto...lay_~full_specs

Endret av JFK666666
Lenke til kommentar
Er det ingen som startet med VGA-kamera?

9410377[/snapback]

 

VGA-kamera skal bli.

De to første bildene nedenfor er tatt med 1. generasjon Sony Mavica. Rettere sagt MVC-FD5 fra sent 97/tidlig 98. Siden det er VGA er oppløsningen 640*480. Bildene er sannsynligvis tatt 98.

 

Det første kameraet jeg begynte å leke mer eller mindre seriøst med var Nikon E885 fra 2001. Dette ble lånt av en av de jeg bodde sammen med. Bildene som er tatt med dette kameraet og som er vist nedenfor ble tatt før jeg hadde fått innarbeidet begreper som lukkertid, blender og ISO. Forståelse for komposisjon var heller ikke mye å skryte av.

post-5458-1188743560_thumb.jpg

post-5458-1188743616_thumb.jpg

post-5458-1188750596_thumb.jpg

post-5458-1188750605_thumb.jpg

post-5458-1188750615_thumb.jpg

post-5458-1188750622_thumb.jpg

post-5458-1188750629_thumb.jpg

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Nygårdsgaten?

9411413[/snapback]

 

Ja, det er Nygårdsgaten i Bergen. Rett nedenfor Frimurerlosjen. Idag er de bygningene erstatta med kjedelige identitetsløse bygninger.

 

Når jeg tenker meg om er det andre bildet tatt med Mavica kameraet også fra Nygårdsgaten, men da Nygårdsgaten i Fredrikstad.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...