dabear Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Heppsann, nytt underforum jeg beveger meg under dette. På mandag skal jeg begynne med programmering i vb.net og har derfor brukt kvelden på å sette meg inn visual studio. Nå har jeg lagd en basic Hello World applikasjon, men sliter med to problemer: 1) Hvordan hindrer jeg resizing av vinduet? Det nærmeste jeg har kommet er: Private Sub disableResize() Dim form As Form = Me form.MinimumSize = form.Size form.MaximumSize = form.Size End Sub Men dette hindrer ikke musepekeren fra å endre seg når den nærmer seg vindusborderen. 2) Finnes det noe ala MessageBox.show(), bare med en "ja og nei"-knapp som returnerer true eller false? Jeg greier ikke finne noe.. Endret 1. september 2007 av dabear Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Du kan velge at en form ikke skal resize seg ved å sette formens FormBorderStyle til feks FixedSingle. Meldingsboks med Ja/Nei: Select Case MsgBox("Hei", MsgBoxStyle.YesNo, "Tittel") Case MsgBoxResult.Yes 'Ja Case MsgBoxResult.No 'Nei Case MsgBoxResult.Cancel 'Lukket vha krysset oppe til høyre End Select Lykke til! Degeim Lenke til kommentar
dabear Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Jeg brukte bare en ny form som jeg la til en label "Vil du avslutte" på jeg. Dette blei løsninga på første spørsmål: Private Sub HelloWorld_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load 'Me.disableResize() Me.FormBorderStyle = Windows.Forms.FormBorderStyle.FixedDialog Me.SizeGripStyle = Windows.Forms.SizeGripStyle.Hide Me.MaximizeBox = False End Sub Me.SizeGripStyle måtte til for at musa ikke skulle skifte pointer ved hover+klikk i hjørnet på formen. Takk for svar edit: Prøvde meg på metoden du kom med; hvordan grupperer jeg flere case? Endret 1. september 2007 av dabear Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Select Case MsgBox("Hei", MsgBoxStyle.YesNo, "Tittel") Case MsgBoxResult.Yes Case MsgBoxResult.No ' Ja/Nei Case MsgBoxResult.Cancel 'Lukket vha krysset oppe til høyre End Select tipper jeg, aldri brukt VB.NET, men direkte "oversatt" fra C# skal det bli noe sånt Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg vet ikke hva du prøvde på nå, men det der er jo akkurat det jeg postet i min forrige post Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Det er god praksis å unngå wrapper-funksjonen (av kompatibilitetsgrunner med VB6) MsgBox og heller anvende standardfunksjonen MessageBox.Show Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Jeg vet ikke hva du prøvde på nå, men det der er jo akkurat det jeg postet i min forrige post 9414754[/snapback] han spurte hvordan man kunne gruppere flere cases, så da svarte jeg på det Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Aha, jeg skjønner hva du mente. Men det var nok litt for mye C# i tankene dine når du skrev det. Riktig kombinasjon av feks Yes og No er slik: Select [...] Case [...].Yes, [...].No 'Ja eller nei Case [...].Cancel 'Avbryt End Select Og aadnk: Messagebox.Show tar så lang tid å skrive Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå