Gå til innhold

Windows XP Student Lisens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke en diskusjon om piratkopiering/mp3 osv - men om hvorvidt studentlisensen til XP faktisk er et fullverdig produkt.

Om man trenger en tidligere versjon av Windows for å bruke denne, mener jeg at det IKKE er noe å satse på.

Igjen: Fortell oss hvordan det går når CD-en kommer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed av MultiCom at de sendte pakken i dag, det vil si at jeg får det fredag eller mandag.

Jeg skal som sagt holde folk oppdatert her.

Er helt enig med deg, jeg er ikke så interessert i hva som er lovlig og ikke lovlig. Jeg vil ha lisens for å ha et lovlig produkt, men så vet jeg også godt hvor jeg finner ulovlig programmvare.

Lenke til kommentar

utifra hva jeg har lest og fått med meg tidligere er upgrade-versjoner fullt brukbare versjoner til "clean" install. Det eneste man trenger er vel den cd'en man oppgraderer fra for at den skal sjekke at du har det produktet du "oppgraderer" fra.

Tviler veldig sterkt på at du må oppgradere, dvs. oppdatere en windows 98 installasjon f.eks.

bertie

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-03 20:57, johanjr skrev:

Alle Win studentversjoner kan innstalleres på formatert HD. Har selv WIN XP og Win 2000 Student versjonene på Norsk, ikke noe problem altså så slapp av:)

Jeg lurer da på om du trengte f.eks en Win98 CD for å installere WinXP (clean install)?

hvis du så har denne på student versjon

Lenke til kommentar

OK, nå har jeg fått produktet. Her er resultatene:

Jeg kjørte først FDisk for å fjerne alle partisjonene, så startet jeg maskinen med WinXP CDen i. Jeg ble under installasjonen spurt om å sette inn en CD med en tildeligere versjon av Windows, alt i fra Windows 95 til Windows XP Home Edition. Jeg har bare en lovlig versjon av Windows 95 hjemme så jeg tok den i. Det funket, Windows XP installasjonen sjekket CDen og spurte så etter XP CDen igjen. Installasjonen gikk greit.

Dette er en Norsk versjon. Jeg har nå lært at den finnes i både engelsk og norsk. Dette er Upgrade versjonen, men den kan installeres uten at en tideligere versjon av Windows er installert. Man kan oppgradere fra Windows 98 og opp, men hvis du kjører clean install (Booter fra CDen som meg uten noe på harddisken) så spør den bare etter en tildeligere Windows versjon for å sjekke at du har det, så går den videre.

Det funker greit nok for meg. Det er ialle fall lovlig nå.

Men husk den krever Windows 95 og opp under clean install, og Windows 98 og opp for Upgrade.

Lykke til

Lenke til kommentar

Litt seint men alikevel:

Det er hovedsakelig 3 versjoner av Windows som er aktuelle på privatmarkede.

* Retail (fullversjon)- Dette er den dyreste og kan brukes til både upgrade og clean install.

* Upgrade - Billigere, og kan også brukes både til upgrade og clean install, men hvis du IKKE har Windows inne på maskinen fra før spør den etter cd'n under installasjon.

* OEM - Denne følger med de fleste pakke-PC'er. Kan egentlig bare brukes til clean install, men med litt "triksing" kan man også oppgradere med en slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...