Gå til innhold

Windows XP Student Lisens

Anbefalte innlegg

Jeg sendte mail til Microsoft og spurte om det var en Windows versjon (98,Me,2000,XP) på student lisens hvor man ikke trenger et annet OS fra før. Altså en fullversjon, og ikke oppgradering. Jeg fikk svaret om at det var kun XP som man kunne dette med. Det finnes bare en versjon av Windows XP med student lisens og det er Proffessional, men det står på denne at det er oppgradering. Det gjør det også på 98/2000 student lisens versjonene, men siden hun på MS sier at med XP så kan man gjøre det så bestiller jeg en meg en XP Pro student lisens.

Jeg har nå hørt at folk som har installert Windows XP Pro upgrade blir spurt om en lisens fra en tideligere versjon av Windows, er det noen som vet om dette gjelder Student lisens versjonen også?

Jeg har som sagt bestillt det, men jeg får det ikke før neste uke. Det hjelper lite med MS support, er det noen her ute som har prøvd Windows XP Professional Student lisens og sjekket om den kan installeres uten en tideligere versjon av Windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows XP er kriminellt dyrt, det er ikke merkelig en plass at folk pirat kopierer forskjellige Windows versjoner. Men jeg tenkte det at hvis jeg kan få dette OSet for rundt 600 kr så går det greit. Det er bare en hudrelapp mer enn et spill. Men å betale 2000 kr det er å gå for langt.

Det er litt kjekt å ha det lovlig og, da slipper jeg å være en data kriminell.

Lenke til kommentar

Jeg tror det var noe sånn.

Se http://www.multicom.no eller er det bare http://multicom.no . Vel jeg bestillte det der ifra, jeg regner med at det kommer i slutten av denne uken, eller i begynnelsen av neste.

Jeg kommer til å klikke litt hvis det viser seg at man faktisk ikke kan installere denne uten en tideligere versjon av Windows.

Hvis ingen svarer meg om det er mulig så må andre enn meg som lurer vente til jeg prøver det ut selv, så skal jeg skrive her på samme plass hvordan det gikk.

Håper virkelig at det er fullversjon selv om det står oppgradering. Nå har jo og Microsoft Norge sagt til meg at det skal gå.

Lenke til kommentar

under inst. av Xp pro upg. så får du beskjed om å sette inn en cd med en tidligere windos versjon, altså du må ikke skrive Serienummer til den tidligere versjoen av windows(95,98,98se,2k,ME).

Du trenger altså ikke en lisens til en gammel versjon av windows du trenger bare CD'en uansett kor du har fått den fra.

De kan jo ikke si at du har brukt en ulovlig lisens på den gamle windows CD'en du har brukt under inst. da du ikke må skrive inn S/N til den Cd'en!

Lenke til kommentar

dette stod på multicom sine sider:

------

Windows XP PRO student oppgradering

Pris pr. stk: 599.00 inkl. mva. Frakt kommer i tillegg.

På lager: 3

Bestill antall:

Beskrivelse: Kan kun kjøpes av studenter eller lærere.

Microsoft Windows XP Pro oppgradering. Versjon 2002.

Kan oppgraderes fra:

- Windows 98

- Windows 98 SE

- Windows ME

- Windows NT 4.0

- Windows 2000 Professional

Oppgradering på tvers av språk støttes ikke.

----------

kan sjå ut til at det er ei oppgradering, ja. :smile:

viss du kan boote frå cd-en, så kan du kanskje intallere frå scratch, men er ikkje sikker...

per

Lenke til kommentar

Samme tenkte jeg, men vi får se.

Det med mailen hadde vært en glimrende ide, jeg har bare et lite problem, jeg har bare en Win 95 med lisens gående, og det er den jeg kjører på maskinen nå... ;( maskinen klikket sinnsykt, så jeg tok å reinstallerte hele greia. Nå er mailen borte.

Jeg sendte akkuratt en mail til MS får å spør om de kan finne mailen min å sende den tilbake til meg.

Hvis alt virker så har den mailen lite å si, men det hadde vært kjekt med en backup plan.

Lenke til kommentar

P.S.

Det var det de fra MS sa og, at man måtte boote fra CDen for å kjøre en full installasjon, eller så var det de Windows versjonene som du nevner som man kunne oppgradere fra.

Se signatur for å forstå at Windows 95 er litt i det minste laget.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-02 20:33, Grimmy skrev:

Windows XP er kriminellt dyrt, det er ikke merkelig en plass at folk pirat kopierer forskjellige Windows versjoner. Men jeg tenkte det at hvis jeg kan få dette OSet for rundt 600 kr så går det greit. Det er bare en hudrelapp mer enn et spill. Men å betale 2000 kr det er å gå for langt.

Det er litt kjekt å ha det lovlig og, da slipper jeg å være en data kriminell.

XP Home Edition koster kun 1100,- på http://www.komplett.no

XP Pro Edition koster 1700,- på samme stedet

Og si at det er kriminelt dyrt er misvisende, jeg vil si det motsatte. 1100,- er ikke mer enn 2 nye spill, og med tanke på at det koster mye mer å utvikle win xp enn hvilket som helst spill så vil jeg si at det er billig.

Lenke til kommentar

Det er en litt spennende problemstilling dette. Tror Microsoft at alle studenter har lisens på en tidligere versjon av Windows? Eller må man f.eks. kjøpe Windows ME, og deretter installere XP?

Jeg er selv student og har luktet litt på dette tilbudet før - men slo det fra meg pga. av at det kun var snakk om en oppgradering, ikke en fullversjon.

Kanskje må man ha en installasjon av Windows på maskinen fra før for å kunne bruke denne versjonen av XP? Det ville være rart - installasjon av et operativsystem er jo som regel best fra scratch.

Hold oss oppdatert om hvordan dette går.

Lenke til kommentar

Det samme sa jeg, hehe.

Jeg ringte faktisk MS for et år siden og spurte etter Win 2000 på student lisens. De sa som sagt at her må man ha en tideligere versjon av Windows fra før. Jeg svarte selvsagt: Hvorfor er det student lisens da? Dette fungerte sikkert greit for noen år siden nå man helst kjøpte en komplett maskin på elkjøp, men nå så bygger de fleste studenter seg PC, og det vil si at de ikke har et OS fra før.

Jeg sendte de også mange klager på mail med samme spørsmål.

Jeg håper virkelig at dette ikke gjelder XP.

Det som du sier med XP fra komplett, er ikke dette oppgraderings verjoner?

Jeg har sett etter de og. OEM er billige, men det er litt seint, siden det er en måned siden jeg fikk maskinen (med unntak skjermkortet). OEM og Upgrade koster rundt 1000 lappen, men fullversjon ikke OEM koster flesk.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har blitt fortalt så er den versjonen av XP engelsk, det kommer norske versjoner senere.

Jeg skal prøve å sette denne maskinen opp helt lovlig når det gjelder software. Det kommer vel alltid noe som er litt utenfor loven som f.eks MP3. Men jeg fatter ikke helt lovene med MP3. Jeg har masse sanger på maskinen i mp3 format, og de samme sangene har jeg på CD-er som ligger rundt om, jeg har også noen som jeg ikke har på cd, men det er vel kanskje ikke lov til å kopiere sanger man har på cd en gang? Men, men det er en annen diskusjon. Vi får se hvordan dette går fredag,lørdag eller mandag? hvem vet med posten....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...