Gå til innhold

Tamron 35-135mm f/3.5-4.2

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter at jeg ryddet litt i samlingen fant jeg et gammelt objektiv fra Tamron (kjøpt brukt i 2001). Objektivet har adapter for å passe på mitt gamle gode Yashica TL electro kamera. så undres jeg:

1. Er det mulig å bruke objektivet på moderne digitale kamera bare med annen adapter?

2. Er det noe marked for å selge en slik linse? eventuelt pris?

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at adaptek (?) er noe Tamron forlot for mange herrens år siden, så du skal nok slite med å finne et slik EF-adapter. Det finnes jo heller ingen som har hatt import på Tamron i mange år nå, så det er heller ingen som sansynligvis har det på lager. Du kan jo sjekke ebay, men det er neppe verdt slitet.

Lenke til kommentar

*sukk* :cry: her så jeg muligheten for å slippe å kaste en trofast sliter =)

Er det noen som kan ha bruk for en slik linse får dere si fra så skal jeg sende - den er pent holdt og litt for ille å kaste :(

Marius

Jeg tror at adaptek (?) er noe Tamron forlot for mange herrens år siden, så du skal nok slite med å finne et slik EF-adapter. Det finnes jo heller ingen som har hatt import på Tamron i mange år nå, så det er heller ingen som sansynligvis har det på lager. Du kan jo sjekke ebay, men det er neppe verdt slitet.

9407889[/snapback]

Lenke til kommentar
Det er da vel ikke riktig at ingen har hatt import på Tamron på mange år? Sikker på at du ikke tenker på Tokina, PMnormal?

Hvilken fatning er den gamle sliteren laget for, siden du har brukt adapter på Yashicaen din?

9409899[/snapback]

De hadde et system på åttitallet som de kalte adaptek (eller noe slik), der alle fatninger ble løst med at man kjøpte en zoome uten vanlig fatning, og fikk levert med en form for adapter som skulle tilpasse objektivet til gjeldende kamerahus. På den måten var alle fatninger repressentert i samme objektiv.

Eneste mulighet er å kjøpe en Contax-EF adapter til Canon-hus. Contax ble i likhet med Yashica produsert av Kyocera, og delte fatning.

Lenke til kommentar
Det er da vel ikke riktig at ingen har hatt import på Tamron på mange år? Sikker på at du ikke tenker på Tokina, PMnormal?

Hvilken fatning er den gamle sliteren laget for, siden du har brukt adapter på Yashicaen din?

9409899[/snapback]

De hadde et system på åttitallet som de kalte adaptek (eller noe slik), der alle fatninger ble løst med at man kjøpte en zoom uten vanlig fatning, og fikk levert med en form for adapter som skulle tilpasse objektivet til gjeldende kamerahus. På den måten var alle fatninger repressentert i samme objektiv.

Eneste mulighet er å kjøpe en Contax-EF adapter til Canon-hus. Contax ble i likhet med Yashica produsert av Kyocera, og delte fatning.

9410432[/snapback]

Sorry, trykket på feil knapp da jeg skulle redigere svaret. Ja, ja, det er jo leselig.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

9409899[/snapback]

De hadde et system på åttitallet som de kalte adaptek (eller noe slik), der alle fatninger ble løst med at man kjøpte en zoome uten vanlig fatning, og fikk levert med en form for adapter som skulle tilpasse objektivet til gjeldende kamerahus. På den måten var alle fatninger repressentert i samme objektiv.

9410432[/snapback]

Adapt-All tror jeg systemet het.

Edit: Jeg mener å huske at systemet bestod av en Tamron spesifikt fatning, og forskjellige overganger til de forskjellige systemene. Så hvis du hadde både et Canon og et Nikon kamera, så trengte du kun de to overgangene og kunne bruke samme objektiv.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

9409899[/snapback]

Det stemmer nok som PM / Tomsi er inne på - tror det er en "Tamron spesial" fatning, også måtte du ha adapter for å tilpasse til det aktuelle kamera. Det er et type klikk og vri- kobling mellom adapter og linse, mens adapteret skrus greit i kameraet på vanlig måte.

Er det noen i verden som fremdeles bruker Yashica forresten? =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...