Bruker-88036 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Hei. Jeg oppdaget akkurat noe jeg syns var litt rart. Jeg tok noen bilder i formiddag og tømte deretter kameraet, og tok noen flere i ettermiddag og tømte kameraet igjen. Da jeg var inne i mappa de ble lagret i så oppdaget jeg at de bildene jeg tok i formiddag ikke var der. De ligger i en annen mappe enn der de skulle vært. Softwaren oppretter jo en mappe for hver dato og legger alle bilder tatt den datoen i samme mappe. Så til det som er rart.. de bildene jeg tømte i formiddag er lagt i en mappe som har fått navn "2044_04_12" og alle bildene som ligger der har den datoen (12/4-2044) som da bildet ble tatt (i Exif). På de bildene jeg tok senere i dag er datoen riktig. Nå er det sånn at jeg formaterte kortet etter at jeg tømte det første gang i dag så de bildene som har feil dato i Exif er ikke der lenger, så derfor kan jeg ikke prøve å tømme dem på en annen data for å se om det samme ville skjedd igjen der. Noen som har noen ideer til hva som har skjedd? Det er vel kameraet som lagrer Exifdata? Endret 1. september 2007 av pybalto Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Jeg har sett at en del av programmer som importerer bilder fra kamera, oppretter en katalog ut ifra det tidspunktet en importerer bildene. Så hvis man importerer bilder fra kameraet flere ganger samme dag, så blir det flere kataloger. Er det dette du også ser ? Tom Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Jeg har sett at en del av programmer som importerer bilder fra kamera, oppretter en katalog ut ifra det tidspunktet en importerer bildene. Så hvis man importerer bilder fra kameraet flere ganger samme dag, så blir det flere kataloger. Er det dette du også ser ? Tom 9407213[/snapback] Nei. Bildene jeg tok i formiddag er datert til å være tatt den 12/4-2044 istedenfor datoen i dag. De bildene er lagt inn i en mappe som er opprettet med denne datoen som navn. De skulle vært datert med dagens dato og burde vært lagt i en mappe navngitt etter dagens dato. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Da får vi gjøre som vi alltid gjør når noe går skeis - skyld på Windows Tom Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Da får vi gjøre som vi alltid gjør når noe går skeis - skyld på Windows Tom 9407522[/snapback] Og deretter skaffe en Mac... Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Da får vi gjøre som vi alltid gjør når noe går skeis - skyld på Windows Tom 9407522[/snapback] Og deretter skaffe en Mac... 9408056[/snapback] Eller innse at EXIF-dataene i filene som er overført fra kameraet absolutt ikke har noe som helst med operativsystemet å gjøre. Her holdt jeg på å skrive noe stygt om Mac-evangelistene, men tok meg i det Jeg har nemlig brukt Mac daglig på jobb siden 1998 og ser strengt tatt ikke 'what the fuzz is about'. Jeg har hatt mye mye mer kluss og kræsj med jobb-Mac'ene opp gjennom årene enn jeg har hatt med noen PC enten på jobb eller privat. Personlig kunne det ikke falle meg inn å ha en Mac hjemme - unntaket er hvis jeg brukte den til å kjøre parallels eller lignende slik at jeg også hadde tilgang til Windows samtidig. Endret 2. september 2007 av TheCooler Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Eller innse at EXIF-dataene i filene som er overført fra kameraet absolutt ikke har noe som helst med operativsystemet å gjøre. Jo, det var det jeg lurte på i første post. At dette er noe kameraet har gjort. Jeg har altså IKKE byttet minnekort mellom de tømmingene, og jeg har IKKE ladet batteriet eller hatt det ute av kamereaet i mellomtiden. (Canon EOS350D og tilhørende software) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Har du fått endret dato i kamera ? Tom Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Nei, datoen er riktig på kameraet, har sjekka det. Men som sagt.. datoen er feil i exif i den serien bilder jeg tok i går formiddag. (Klokkeslettet var også veldig galt, var ca. 22 om kvelden, men skulle vært formiddag.) Håper ikke kameraet begynner å tulle med dette ofte. Blir vanskelig å holde oversikt over bildene dersom datoen blir feil flere ganger. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hvilket kamera er det snakk om ? Du kan jo se om det finnes en firmware oppgradering. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hvilket kamera er det snakk om ? Du kan jo se om det finnes en firmware oppgradering. Tom 9409388[/snapback] 350D, noe som gjør det enda mer merkelig, siden jeg ikke vet om noe rapportert tilfelle som er kjent fra det kameraet. Ei heller ditt, Tom. Det kan jo hende at firmware freaker ut, men for meg er dette et mysterium. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Må være software som bruker som har introdusert denne feilen tror jeg. Hvilket software bruker du? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Jeg bruker Canon sin software til å tømme kameraet. (EOS-ett_eller_annet) Nei, det er ikke så godt å si hva som har skjedd. Får bare håpe det ikke skjer flere ganger. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg bruker Canon sin software til å tømme kameraet. (EOS-ett_eller_annet) Nei, det er ikke så godt å si hva som har skjedd. Får bare håpe det ikke skjer flere ganger. 9413213[/snapback] Har du installert de oppdaterte versjonene som du finner her: http://software.canon-europe.com/ ? Tom Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Er ikke så mange månedene siden jeg oppdaterte alle programmene til de nyeste fra Canon. Skal gå gjennom dem i morgen og sjekke om jeg enda har de siste oppdateringene. (Er jo lenge siden det kom noen firmware til kameraet og der har jeg versjon 1.0.3.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå