Gå til innhold

Skal jeg satse på å kjøre denne RAM'en på cl2?

Anbefalte innlegg

Skal jeg satse på å kjøre denne RAM'en på cl2, isteden for cl2.5 som er standard?

-NANYA 256MB PC2700 (DR333)

Jeg kjører den nå på 145MHZ fsb (altså 290DDR)

Jeg regner med at det egentlig er en brikke for cl2.5 siden det er det den går på nå når jeg ikke har gjort noen endringer med den i BIOS.

HK'et den står på er et Asus A7V333, hvis det skulle ha noe å si..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme Hovedkort, og en 256Mb 2700nanya brikke. Den kjøres på 333Mhz og på Cl2. Men det er avhengig fra brikke til brikke hva den klarer. Du risikerer ikke å ødelegge den, i verste fall får du en "dumping fhysickal memory" error på oppstart, så er det bare å sette den tillbake. Men tror at ettersom den går saktere en spesifikasjonene så skal det gå greit. Er bare å prøve.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar

Det går an å kjøre en CL2.5-brikke på CL2, ja.

Med det avhenger av hvilke andre timing-innstillinger du gjør på RAM'en.

Brikken tar ikke skade av det, så du trenger ikke å bekymre deg.

Jeg bruker en 256 MB CL2.5 på CL2, samt overklokking av CPU'n, og det går helt fint.

Innstillingene jeg bruker er 2-3-3-7, DDR Voltage 2.7 V. Dette har ennå ikke vist noen svakheter, så man kan trygt justere innstillingene på RAM'en, men du må kanskje øke spenningen fra 2.5 V til 2.6 eller 2.7 for at brikken skal kjøre stabilt.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å prøve. Enten går det, den blir ustabil eller nekter rett og slett å starte. Skulle det siste skje, så er det bare å reset'e BIOS (står forklart hvordan du gjør dette i manualen til hovedkortet). Kan være lurt å teste systemet skikkelig før du erklærer at brikka klarer det ; f.eks kjøre en del testprogrammer etter hverandre i rask rekkefølge, spille med sinnsyk oppløsning osv osv, kort sagt stresse den litt. Er den fremdeles stabil og fin, så funker det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...