killertomato Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Skal montere 4 høytalere i dørene på på en 95 modell Passat stajonsvogn. Noen som har noen tips til noen gode høytalere? De skal kobles rett på en 40W CD spiller. Hvordan burde jeg montere de? Skal jeg bare skjære ut og skru høytalerne rett i dørpanelet, eller er det andre og bedre måter å gjøre det på? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hvordan du skal feste høyttalerene, tja, orginalhull er vel best å bruke, så har du det er det bare å kjøpe riktig størrelse på elementene og bfeste dem. Må du skjære hull trengs litt planlegging, for du må sørge for at det er plass inni døren til høyttalere, og du må ut i fra plassen bestemme størrelsen på elementene. En annen ting er om du skal ha koaksialhøyttalere eller komponentsett. Komponentsett git best lydbilde, siden du bla.a. får diskanten mer gunstig plassert. Har du kun hull til, eller bare skal lage hull til en høyttaler, så kjøper du koaksial. Det går selvfølgelig ann å ha koaksial bak og komponentsett forran, det er ikke noe problem. Hvis du må skjære ut noe, så er nok ikke jeg den rette til å komme med punktvis guide, men du må planlegge før du kutter i noe, såpass kan jeg si. Pioneer TS-A serien skal være grei å bruke på spiller og bør gi grei lyd. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Hvordan du skal feste høyttalerene, tja, orginalhull er vel best å bruke, så har du det er det bare å kjøpe riktig størrelse på elementene og bfeste dem.Må du skjære hull trengs litt planlegging, for du må sørge for at det er plass inni døren til høyttalere, og du må ut i fra plassen bestemme størrelsen på elementene. En annen ting er om du skal ha koaksialhøyttalere eller komponentsett. Komponentsett git best lydbilde, siden du bla.a. får diskanten mer gunstig plassert. Har du kun hull til, eller bare skal lage hull til en høyttaler, så kjøper du koaksial. Det går selvfølgelig ann å ha koaksial bak og komponentsett forran, det er ikke noe problem. Hvis du må skjære ut noe, så er nok ikke jeg den rette til å komme med punktvis guide, men du må planlegge før du kutter i noe, såpass kan jeg si. Pioneer TS-A serien skal være grei å bruke på spiller og bør gi grei lyd. 9406888[/snapback] Har nok ikke noe orginal hull i døra nei. Orginal høtalerne sitter i dasjbordet, men det er jo så små hull, så tenkte at det beste ville være å plassere nye høytalere i døra. Det jeg lurte på ved å montere i døra var egentlig bare om jeg måtte bygge ut et eller annet inni døra for å feste høytaleren, noe fester eller lignende, eller om det bare var å skru de fast i dørpanelet. Vet ikke hva som er vanlig å gjøre her. Når det gjelder komponent og koaksial, så hvis jeg forstår det riktig, så er komponent at du deler opp lyden i forskjellige høytalere, en for bass, en for diskant osv via et delefilter..? Eller er jeg på viddene her? I tilfelle så tror jeg jeg vil holde meg til koaksial for å unngå alt for mye koblinger og ledningsstyr. Hvis noen har noen konkrete tips til noen gode høytalere hadde det vært fint. Jeg kan ikke så mye om dette. Hva burde jeg gå for, 2veis, 3veis, andre ting? Det er ikke verdensbeste spiller jeg har heller, jeg vet ikke om hva som passer best til en 40w spiller? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Anbefaler deg å tenke deg godt om før du starter å skjære i døren din. En mulighet er å modifisere dørtrekk ved å bygge de litt ut, og leke litt med glassfiber. En ting å være forsiktig med når du skjærer i dør er å ikke svekke døren, og passe på at du ikke plasserer høyttalerelementer i veien for vindusmekanismen, og vinduet selv. Koaksial og komponent-delen har du forstått riktig, ja. Endret 1. september 2007 av fredrik Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Siden det skal drives av spilleren, så bør du kjøpe forholdsvis billige høyttalere, med høy følsomhet. Da vil de spille høyere, eller bruke mindre strøm på et bestemt lydnivå. Så da kan jeg nevne noen høyttalere med høy følsomhet, til litt forskjellige priser. 13cm: Infinity Reference 5022i - 795,- pr. par Polk Audio db-521 - 1195,- pr. par Infinity Kappa 52.7i - 1395,- pr. par 17cm: JBL GTO-6537 - 795 pr. par Infinity Reference 6522i - 895,- pr. par Pioneer TS-A1711 - 990,- pr. par Det var gode elementer, men siden du skal kjøre de på spiller, så kan du klare deg lenge med et av de 4-5 billigste parene HER. Større element gir mer hørbare lave frekvenser, men er tyngre å drive, så alt for store høyttalere bør du holde deg unna. Hva slags budsjett har du egentlig? Og et spørsmål til: Hvorfor høyttalere bak også? Kjører du mye med passasjerer, føler du at det blir jevnere\fyldigere lyd hvis du har høyttalere bak i tillegg eller hva? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Større elementer er IKKE nødvendigvis tyngre å drive. Jeg har hatt full fest med over 40 stk. i leiligheten, med en 30w Marantz koblet til JBL 18-tommeren min. Ingen klager på for lite bass Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Nei, men som regel er det slik at du trenger mer krefter hos forsterkeren for å holde kontroll over elementet når det spiller basstoner. Dette merker du kun når du spiller høyt, når elementet beveger seg mye (spiller bass). Lyden blir mer pløsete når du har knapt med forsterkerkraft, mens den når du har nok er mye fastere og mer presis. Desuten kan du ikke samenligne forskjellige modeller på tvers av størrelser. Men en liten høyttaler sammenlignet med en stor, som har samme oppbygning og materiale etc. er lettere å drive, eller drives med mer kontroll. Desuten er 30W Marantz forsterker ganske mye kraftigere enn en bilstereospiller (Og ja, 18" er mye større enn de små han skal ha i bilen) Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Har Passat selv (96-mod), og det er plass til 6,5 tommere i dørene. Har selv Alpine SPR-17LP. De har jeg koblet på en forsterker, noe jeg anbefaler deg å gjøre også. Forsterkeren i cd-spilleren er ikke egnet til annet enn max 4 tommere. 40 W tilsvarer 17 - 18 W RMS. Lett å ta livet av den innebygde forsterkern. Måtte bore hull i dørene selv (nederst og fremst på dør trekket. Du ser tydelig hvor høytallerne er tiltenkt plass om du tar av dør trekket) Fulgte med plast ringer sammen med høtallerne mine, brukte de som motstykke (på innsiden av dør trekket). Dør trekk på 2 - 3 mm er ikke mye å feste en høytaller med. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Hva slags budsjett har du egentlig? Og et spørsmål til: Hvorfor høyttalere bak også? Kjører du mye med passasjerer, føler du at det blir jevnere\fyldigere lyd hvis du har høyttalere bak i tillegg eller hva? 9407762[/snapback] Har ikke lyst til å gå noe over 2000 kr Tanken min med høytalere bak var at jeg trodde kanskje det ville bli bedre lyd om jeg fikk lyden forfra og bakfra, men mulig jeg tar feil. Tenkte kanskje å ha litt mer bass bak og mer diskant foran. Endret 3. september 2007 av killertomato Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Har Passat selv (96-mod), og det er plass til6,5 tommere i dørene. Har selv Alpine SPR-17LP. De har jeg koblet på en forsterker, noe jeg anbefaler deg å gjøre også. Forsterkeren i cd-spilleren er ikke egnet til annet enn max 4 tommere. 40 W tilsvarer 17 - 18 W RMS. Lett å ta livet av den innebygde forsterkern. 9408904[/snapback] Da har vi jo lik bil da Hvor har du plassert forsterkeren og hvor har du strekt strømledning og signalkabler? Har egentlig en gammel forsterker liggende hjemme, men hadde egentlig ikke lyst til å koble den opp pga alt ledning styret. Mulig kanskje jeg gjør det likevel. Den er hvertfall på 240W Lenke til kommentar
epifant Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Noen synes lydbildet blir "fyldigere" med lyd både for- og bakfra. Hva du mener er best er såklart helt opp til deg, men ett høyttalersett til 2000 kr spiller bedre enn to sett til 1000 kr. Dessuten er det lettere å montere Og jeg vil absolutt anbefale deg å finne frem forsterkeren fra skapet, selv den billigste Biltemaforsterkeren gjør en bedre jobb med å drive høyttalere enn den innebygde forsterkeren i spilleren. Litt mer off-topic til Bluum: dersom man snakker om bassfrekvenser har du tildels rett, men om man sammenlikner en 4-tommers koaks og en 6-tommers koaks fra samme modellserie vil du se at 4-tommeren har lavere følsomhet i så godt som alle tilfellene EDIT: anbefaler Hertz HSK 165 fra Installbay.no. Bittelitt over budsjett, men spør du pent er det mulig du får litt rabatt Endret 3. september 2007 av epifant Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Har Passat selv (96-mod), og det er plass til6,5 tommere i dørene. Har selv Alpine SPR-17LP. De har jeg koblet på en forsterker, noe jeg anbefaler deg å gjøre også. Forsterkeren i cd-spilleren er ikke egnet til annet enn max 4 tommere. 40 W tilsvarer 17 - 18 W RMS. Lett å ta livet av den innebygde forsterkern. 9408904[/snapback] Da har vi jo lik bil da Hvor har du plassert forsterkeren og hvor har du strekt strømledning og signalkabler? Har egentlig en gammel forsterker liggende hjemme, men hadde egentlig ikke lyst til å koble den opp pga alt ledning styret. Mulig kanskje jeg gjør det likevel. Den er hvertfall på 240W 9417177[/snapback] Når du åpner bagasjedøra finner du ett rom på venstre siden. Den er gjemt der, og der er en stor 5 kanaler ifra Kicker. Ville ha anlegget mest mulig skjult. Signal går i midt konsollen, strøm i venstre kanal. Mye arbeid om du skal ha forsterkeren på samme plass som meg. Men det er verdt det! Måtte bort med all plasten på venstre siden, og ja: den er skruvd fast Ett godt tips: Når du skal kjøpe annlegg er det like greit å kjøpe gode komponenter først som sist. Så slipper du å bytte ut om ett par mnd... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Ja, kjøp få og gode komponenter, så slipper du å bytte ut noe etterhvert. Har du ikke forsterker, men ønsker det inkludert i prisen, så kan du kikke på SAGA USC 9975 (forsterker) og DynaBel 6" komp. sett. (6" komponentsett). Dette kommer på ca 1900kr pluss frakt og kabler. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Når du åpner bagasjedøra finner du ett rom på venstre siden. Den er gjemt der, og der er en stor 5 kanaler ifra Kicker. Ville ha anlegget mest mulig skjult. Signal går i midt konsollen, strøm i venstre kanal. Mye arbeid om du skal ha forsterkeren på samme plass som meg. Men det er verdt det! Måtte bort med all plasten på venstre siden, og ja: den er skruvd fast 9419386[/snapback] Ja vil ha det mest mulig skjult jeg også. Hvor har du klart å få igjennom strøm kabelen fra motorrommet? Signalkablene, har du klart å fått de under selve gulvteppet? Hva har du gjort med høytalerkablene? Har du bare dratt dem over sånn at de er synlige i sprekken ved hengslene, når du åpner døra? Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Jeg har funnet fram et komponent sett jeg har hatt liggende hjemme, problemet er bare at jeg mangler diskantene. Så jeg har altså 2 delefilter og de to andre høytalerne. Regner med at diskantene ikke koster all verden. Får ikke lagte ut noe bilde, men kan oppgi verdiene som står bakpå, så kanskje noen av dere kan si meg om de er bra eller ikke. Merke: DLS 80Watt Impedance: 4 ohms Qts: 0,65 Vas: 8,1 litres Fs: 61Hz diameteren er 13cm. Om de ikke er så veldig bra kunne jeg eventuelt kastet de bak og kjøpt et bedre sett til å ha foran, f.eks det Hertz settet som er nevnt over. Endret 5. september 2007 av killertomato Lenke til kommentar
Defus Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 DLS er et ganske respektert merke. Hvis du bare skal finne diskanter til disse må du ikke handle drit Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Fant en gummi pakning ved rattstammen. Er så pass lenge siden nå så jeg kan ikke fortelle deg i detaljer. Den går bak langs dørkarmen på sjåførsiden (selvsagt). Høyttaler kablene går i hver sin dørkarm (har kun frontsett, blir i bakdørene når jeg får settet jeg har bestilt). Signalkablene går opp-på gulvtrkket (under plastikk midtkonsolen) til midt på (der hvor gulvmatten deler seg) bak over går den under og kommer opp under baksetene (måtte ta hull der). Ingen synlige kabler i min bil, nei Den sprekken ved hengslingene (ved døren) skjønner jeg ikke helt hva du mener på. Høyttaler kabelen kommer opp bak plastdekselet ned ved gulvet, og er koblet på dørkontakten. (anbefaler at du borer hull i kontakten, da standard pluggene (i kontakten) var MEGET vanskelig å få tak i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå