Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kredittsjekk som privatperson?

JKJK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Sverige vet jeg positivt at det går an. Selskaper som Lindorff Decision (T. 31 27 90 10 ) har konsesjon til å foreta slikt (men på vegne av private ?), men den det gjelder vil få beskjed om at det er gjort og på vegne av hvem. Spør om prisen for jobben og da.

Nå tenker du vel ikke heftelser på kjøretøy og denslags ?

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker ikke på heftelser på kjøretøy. Jeg er ute etter å finne ut om en person snakker sant ang en betalingsanmerkning (som han refererer til som en "liten inkassosak"). Det lukter nemlig hund av historien hans, og hvis det viser seg at jeg har rett, kan jeg bli sittende med en ekkel månedlig utgift, og et juridisk ansvar på noe jeg egentlig ikke har noe med (komplisert sak, kan ikke forklare nermere).

Er ganske sikker på at han lyver, men vil ikke forhåndsdømme noen uten å ha fakta på bordet.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Nei, en person har ikke anledning til å sjekke en annen persons kredittvurdering. Det samme gjelder for bedrifter.

Skal man ha en kredittsjekk på vanlige forbrukere/ personer, må man ha en grunn. Slik som åpning av abbonemnet, opptagelse av lån etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

JKJK; kan du forklare litt nærmere hva slags sak det gjelder? Kan være at du kan sikre deg mot bedrag/ansvar hvis du er litt frempå i saken.

Lenke til kommentar

Det er en sak som det egentlig er for sent å gjøre noe med, og den er av svigerfamiliær art, så vil ikke legge ut noe med om den her (har egentlig sagt nok allerede). Men jeg har funnet virkemidler jeg kan ty til hvis "alt går åt skogen", så skal vel alltids overleve, selv om det kan bli litt dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...