Gå til innhold

4gig RAM installert, men kan bare se 2 fra winXP

Stigma

Anbefalte innlegg

Hey,

Vet noen hva som kan være en mulig problemkilde til at jeg bare kan se 2gig av mine 4gig istallert på systemet? Dette er da sett ut ifra windows system properties.

Alle brikkene er identiske.

Jeg vet seff. om at XP32 ikke støttter fullt 4gig, men jeg skulle ihvertfall oppnådd vel over 3gig i værste tilfelle likevel. Er det noe annet jeg bør sjekke?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du alt minnet i BIOS under oppstart?

Hvor mange brikker har du? 2x2GB 4x1GB?

Noen hovedkort takler bare 2 stk. double sided minnebrikker. Skal man fylle alle 4 plassene, må man da ha single sided brikker. Sjekk i manualen til hovedkortet ditt. Der bør dette stå.

MaX[NOR]: Det er normalt. Alle 32-bits versjoner av windows har max støtte for 4GB. Noe av dette blir brukt til annen hardware, feks. skjermkort. Derfor "ser" ikke Windows mer. For å få tatt i bruk alle 4GB, må du ha et 64-bits OS.

Lenke til kommentar

Du har 32bit til sammen til alt som er tilkoblet i pc'en, så om du har masse tilkoblet til den så vil du ikke få så mye, men om du får 2048mb akkuratt så virker det som om den ikke oppdager de to siste brikkene. Står de i dual channel? (i så fall kan det hjelpe å sette i single-channel)

Lenke til kommentar

I bios ser jeg 4 gig, altså alt installert ram.

Trodde resten var reservert av XP og var uavhengig av hva en måtte finne på å koble til maskinen, men mulig jeg tar feil der.

EDIT: Har fått Vista home 64 bit, men venter på noen disker før jeg vil installere det.

Endret av MaX [NOR]
Lenke til kommentar

MaX[NOR]: som jeg skrev sist, er det normalt. Bios ser 4 GB, men fordi annen hardware også må kunne adressere sitt eget minne, er ikke alt tilgjengelig for XP.

BIOS nevnte jeg for Stigma, noe som kan indikere om hovedkortet hans takler den typen minnebrikker han bruker.

Lenke til kommentar
Hey,

Vet noen hva som kan være en mulig problemkilde til at jeg bare kan se 2gig av mine 4gig istallert på systemet? Dette er da sett ut ifra windows system properties.

Jeg vet seff. om at XP32 ikke støttter fullt 4gig, men jeg skulle ihvertfall oppnådd vel over 3gig i værste tilfelle likevel. Er det noe annet jeg bør sjekke?

-Stigma

9405607[/snapback]

Er det 4x 1024? Dual channel? Husket å sette parene "annenhver" for å si det sånn?

:Edit Kanskje litt dårlig forklart men at du setter brikkene: 1 - 2 - 1 - 2 om det gir mer mening?

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Hey,

-Stigma

9405607[/snapback]

Er det 4x 1024? Dual channel? Husket å sette parene "annenhver" for å si det sånn?

:Edit Kanskje litt dårlig forklart men at du setter brikkene: 1 - 2 - 1 - 2 om det gir mer mening?

9406153[/snapback]

Så lenge alle brikkene er like så har vel ikke det noe å si.

Lenke til kommentar

Er brikkene dobbeltsidige? Støtter hovedkortet ditt dobbeltsidige brikker i alle minneposisjoner?

Ellers så kan dere som snakker om minne og mengde på 32-bits systemer over ta en titt her. Her er det ganske så greit forklart, og det er ikke dette som er feil her.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...