Thoz Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Heisann.. Jeg lurer litt på om jeg skal studere matematikk og økonomi på UiO til neste år. Jeg har hatt 3MX, der jeg fikk 4 (nesten 5) uten å anstrenge meg stort. Da var jeg lat, men det skal jeg ikke være når jeg studerer selvsagt:) Det jeg lurer på er hvor stort hoppet er fra vgs til universitetet når det gjelder matte? Her kan alle som studerer noe med matte gjerne svare, ingeniører og alle sammen. Jeg vet at dere er der Noen som evt. har hørt noe bra/dårlig om dette studiet? Noe annet jeg har tenkt på er samfunnsøkonomi, noen som har noen erfaringer derfra? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Dersom du har hatt 3MX er ikke spranget til matematikken du møter på økonomistudier så veldig stort. Selvsagt er det nye ting å lære, men du har et godt utgangspunkt. Matematikkstudier vet jeg derimot ingenting om, men det er naturlig å anta at lista ligger en del høyere. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Dersom du har hatt 3MX er ikke spranget til matematikken du møter på økonomistudier så veldig stort. Selvsagt er det nye ting å lære, men du har et godt utgangspunkt. Matematikkstudier vet jeg derimot ingenting om, men det er naturlig å anta at lista ligger en del høyere. 9409930[/snapback] Dette er rett. Matematikken du møter i økonomi er stort sett funksjoner med flere variabler, som du må partiellderivere. Sitter derivasjonen sånn nogenlunde fra 3mx skal ikke dette være noe problem Regner også med at du vil få en del statistikk (dvs sannsynelighetsregning), men det vil heller ikke være noe problem hvis du har hatt 3mx. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Samfunnsøkonomi = Win. Veldig kjekt, går på 3. året nå selv. Det er ikke så voldsomt hopp egentlig, så lenge man jobber jevnt og trutt hele året. Mange faller i "omg ingen lekser eller prøver lizm" fellen når de begynner å studere, og ender opp med å komme vanvittig langt bak i pensum etter hvert. Det er en del matte man må kunne i samfunnsøkonomi fordi det brukes som et verktøy i mange sammenhenger. Enkelte av fagområdene i samfunnsøkonomi er mer matematisk tekniske enn andre, så det har også litt med hva man gjør det til selv ut over de obligatoriske kursene. Som smoothie sier er det mye funksjoner med flere variabler, og det er greit om du ikke får mareritt av algebra og partiellderivering etc. Blir også en del statistikk etc etter hvert, men nivået er ikke fraskrekkende på noen måte (i hvertfall ikke på UiB, antar at nivået er noenlunde likt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå