Evju Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Skal slå til på tilbudet fra Komplett, dog med noen litt andre spesifikasjoner. Strømforsyninga må takle: 2 Harddisker 2 Optiske lesere/brennere 2 8800-grafikkort 4x1 gb minne Core 2 Quad 6600 Asus P5N-e SLI Standard i pakka er NorthQ 500W, noe som vel blir litt lite? Hvor mye trenger jeg egentlig? Tenkte å gå for en Fortron/Source Epsilon, og håper jeg klarer meg med 600 eller 700 watt... Endret 1. september 2007 av Evju Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Corsair HX520 eller 620 er de jeg vil anbefale. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Er det 2 stk. 8800GTS eller GTX? Lenke til kommentar
Evju Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Er det 2 stk. 8800GTS eller GTX? 9407789[/snapback] Det er et 8800GTS 500M 320MB. Corsair HX520 eller 620 er de jeg vil anbefale. 9407373[/snapback] Holder det virkelig med 520w med to skjermkort?? Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hmm.. Rart å gå for 2 stk. 8800GTS 320 istedenfor 1 stk. 8800GTX Av ren nysjerrighet: hvorfor? OT: Tror nok det vil gå bra med 600W Lenke til kommentar
Evju Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Hmm.. Rart å gå for 2 stk. 8800GTS 320 istedenfor 1 stk. 8800GTXAv ren nysjerrighet: hvorfor? OT: Tror nok det vil gå bra med 600W 9408022[/snapback] Jeg vil ikke gå for to skjermkort i første omgang, men heller oppgradere når behovet melder seg og prisene synker Får vel satse på Corsairs 620w da tenker jeg Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) når det er 2x GTS så trekker de en del mindre enn GTX. 520watt er nok det minste jeg ville annbefale for å ha litt ekstra margin. 600watt er heller ikke overkill om du vil ha ekstra god margin, men over 600watt er det ikke behov for. Bruker selv en 580watt Hiper PSU (regnet som bra kvalitet) som driver 2x overklokket x1900XT + en sterkt overklokket/overvoltet C2D prosessor. Mitt system vil nok trekke hakket mer strøm enn ditt oppsett, så det bekrefter teorien Du bør dog være obs på èn ting, og det er at du kjøper en PSU som har 2 sterke 12volt rails med god ampere output på begge. 18amp eller mer på hver rail er å annbefale. En 520watt kan holde, men kun om den er laget for å kunne levere mye 12volt. Eldre design PSUer eller PSUer som ikke er laget med tanke på å drive store skjermkort (som sluker mye 12volt) har ofte bar èn 12volt rail, og i lsike tilfeller kan den enkle 12volt railen slite med å drive 2 skjerkort + diverse annet stabilt selv om den har en høy total wattage rating. Med andre ord, nyere PSUer er laget for å kunne levere mer at den totale effekten i 12volt, og det er det du vil trenge, da GTS'ene dine il legge krav på størstedelen av 12volts "budsjettet" på PSUen din Jeg tror ikke det finens mange slike i 500watt ++ seksjonen av PSUer dog, men vær likevel obs på det. -Stigma Endret 1. september 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Evju Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Hoi, her var det mye å svelge Kan lære masse av å lese litt her inne ser jeg. Har aldri tenkt over at forskjellige komponenter i pc'en skal ha forskjellig spenning... Men, ser at Corsairs 620w har 54A på 12v, så det bør gå greit Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 620HX kan levere 50A på 12V, det tilsvarer 600W. 520HX kan levere 40A på 12V = 480W. Uansett så holder 620HX til ditt oppsett, med god klaring for overklokking f.eks. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Bruker selv en 580watt Hiper PSU (regnet som bra kvalitet) som driver 2x overklokket x1900XT + en sterkt overklokket/overvoltet C2D prosessor. Mitt system vil nok trekke hakket mer strøm enn ditt oppsett, så det bekrefter teorien Med grunnlag fra flere psukalkulatorer rundt om på nettet, har jeg kommet til følgende konklusjon. 1 corsairwatt = 1,5x hiperwatt. Hiper oppgir selv på sine sider at de ikke anbefaler noe under 700 watt (sine sterkeste modeller) for å drive 2x 8800gts i sli. Et typisk system med dette oppsettet vil i følge de overnevnte kalkulatorene trekke rundt 410 watt. Oppgraderer man til 2stk gtx, vil det trekke ca 44x watt under max load. Corsairs HX 520 leverer 480w på 12v railen. En bruker på dette forumet hevdet at han målte sin hiper 580 (usikker på om det var R eller M serie) til 380 watt på 12v. Av dette kan jeg konkludere: Hiper skulle aldri fått lov å oppgi watt noe sted. Corsair derimot, vet hva de driver med. *Pokker og, Loke_h kom meg i forkjøpet:( ** Pokker to, tok ikke hensyn til ekstradisken. Kjøp 620watteren til corsair, du. Endret 1. september 2007 av Lilac1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Nåååja, jeg er ikke helt enig der. den totalt watt ratingen på en PSU oppgir bare hva PSUen kan kontinuerlig levere totalt over alle spenningene. Det er din eget annsvar å se hvilke spenninger som veklegges mest, og hva du trenger. Å giå utifra hva produsenten annbefaler for å drive X skjermkort osv. er fundeamentalt feil. Det er meget typisk at PSU produsentene oppgir at de annbefaler mye sterkere PSU enn det du faktisk trenger. Det er fordi de ikke går inn i detaljer på alt annet som står i maskinen, og i ekstreme tilfelelr kan du jo ha 12harddisker på samme system f.eks. som vil ete opp masse 12volt utenom skjermkortene. Kort sagt bør du ikke basere deg på produsenten annbefalinger, selv om det kanskje høres litt bakvendt ut. Det eneste dette forteller deg er at Corsair gir annbefaleringer som har mindre margin (men er mer relevant for de fleste) mens Hiper oppgirabsolute worst-case annbefalinger. Jeg har som sagt en hiper 580watt selv og den driver 2x 1900xt i crossfire + mye annet med stor letthet. X1900XT'er trekekr en god del mer strøm enn 8800GTS (ca 250watt for GTS vs x1900XT som trekker 273watt, dise tallene er for 1 stk kort i en masin, inkludert det resten av systemet trekker). Selv om Hiper annbefaler 700watt, så ser du selv at 580watt fungerer fint med god margin, så jeg tror ikek du skal trekke for mye ut av den konklusjonen. Forhold deg til hva hver produsent oppgir som maks sustained amp for 12volt på sine PSUer du, så får du en PSU som er dimensjonert til det du trenger. Jeg vil ikke være krass, men konklusjonen du har trukket er rett og slett ikke riktig, så da synes jeg det er på sin plass å peke det ut. Det høres dog ut som begge modellene lett vil drive det du trenger, så bare plukk en utifra det du trenger, eller den som har lavest pris evt. -Stigma Endret 2. september 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Det kan hende jeg var litt kjapp da jeg avviste x1900xtx som mindre strømkrevende enn 8800gts, dog jeg gikk automatisk ut ifra at et svakere grafikkort krevde tilsvarende mindre strøm. Det viser seg at ati's modeller ihht. reviews her på hw.no, bruker generelt mer strøm enn rivalene fra nvidia. Hjelper det da om jeg sier at hipers R serie PSU'er på 580 watt har en svakere 12volts rail enn corsairs 520watts modell, eller må jeg henvise til den enorme mengden av 580Rmodeller som har selvdødd av "andre årsaker", henholdsvis at forumbrukere har vurdert de oppgitte 580 wattene som reelle, og har dimensjonert datamaskinene sine etter dette? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=817078 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=822968 Å si at hiper er regnet som en kvalitetspsu er betydelig overdrevet, og jeg står ved uttalelsen min ihht. jallawatt. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar før din psu kneler takket være billige kondensatorer. Jeg for min del skal bytte ut Hiper M530'en min snarest. Ikke fordi 520 watteren til corsair er sterkere, men fordi den er MYE sterkere. Endret 2. september 2007 av Lilac1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Jeg kan bare trekke personlige erfaringer fra min 2 x 580watter hiper PSUer som har fungert veldig bra i ca 2 år ved betydelig belastning. I min personlige erfarig er de gode PSUer med lav kostnad i forhold til ytelse ettersom jeg aldri har oplevd problemer med dem, verken ved de 2 jeg eier nå, eller 2 de to hiper PSUene jeg har eid tildligere (men ikke i bruk/solg videre nå) som ei heller har feilet. Jeg synes det bir litt snevert å fordømme hiper som er "ok" kvalitets merke pga. 2 poster på forumet. Såpass mange klageposter kan man finne for så og si alle merker for så og si alle produkter. Jeg vil si at det er et kanskje drastisk steg å male hiper som et "lav-kvalitets" merke utifra dette. Det sagt så er også Corsair et bra kvalitets merke for PSUer, og jeg har ingenting i mot det merket. Selv har jeg begrenset erfaring med dem etter å ha eid et enkelt eksemplar av merket, men jeg har ikke hørt om mange dårlige erfaringer med dem heller og regner dem som et "ok" kvalitetsmerkevare, om ikke "high-end" selv om de ofte har en litt høy pris. Alt i alt tviler jeg på at det er noe statisktisk grunlag for å stemple Hiper som dårlig kvalitet. Personlig kan jeg annbefale dem på grunnlag av at det er god ytelse og lav kostnad. Det er uvilsomt enda bedre kvalitet PSUer på markedet (som du betaler deretter for), men Hiper har produkter som balanserer veldig god mellom kvalitet, ytelse og pris. Hvis du baserer ditt utsagn om Hiper som kvalitetsmarke basert på 2 poster på forumet + produsentens annbefaleringer så synes jeg personlig der er et rimelig svakt grunnlag for å fordømme merket. Det sagt så gir jeg bare mine personlige annbefalinger her, og kan ikke på noe magisk vis fortelle dere hva som er best (på lik vis som Lilac1 ikke kan fortelle dere). De som kjenner meg fra flerfoldige år som PC-guru her på forumet (ref 4500++poster på forumet) kan velge å følge mitt råd på dette, eller velge et helt annet produkt. Dette er bare en personlig annbefaliing, men jeg er som sagt ikke enig på at hiper annonserer sine produkter i "jallawatt". Hvis det hadde vært tilfellet så hadde ikke min primære gaming maskin (på fasekjøling) fungert med mitt nåværende oppset, og ei eller min foregående maskin (på peltierkjøing) som også hadde en hiper PSU. Beklager evt. stavefeil. jeg er nettop hjemme fra byn, så hjernen fungerer ikke på 100% kapasitet Jeganntar alt er leselig med litt godvilje -Stigma Endret 2. september 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Tror jeg lar tallene snakke for meg, kontra å referere til meg selv som en "pcguru" på grunnlag av et utall mer eller mindre subjektive forumposter. For de som er interessert i reell ytelse kontra synsing, ber jeg sjekke hipergroups produktsider, og sammenligne 580R/M/B modellene med corsairs HX 520. Stort mer er det vel ikke å si, annet enn å ta en titt på en av de flerfoldige trådene her på forumet som omhandler defekte hiperpsuer. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Tallene ja... Jeg tror du kanskje trekker konklusjonene dine utifra noen spesifikke tall uten å se på dem alle. Har corsairs modell mer kapasitet for 12volt? I følge specs, uten tvil. (480w vs 360w på hiper). De samme specsene forteller også at Corsairs 3,3 og 5volt railer er svake, på bare 140watt versus 280watt på Hiper. Det eneste det forteller oss er at de to modellene er balansert veldig forskjellig men hennsyn til hvilke typer spenninger de leverer. Jeg synes ikke de tallene gir noe slags utgangspunkt for å si at den ene er dårligere enn den andre, og gir ihvertfall ikke grunnlag for å si at hiper oppgir sine produkter med "jallawatt". De oppgir den som 580watt samlet over alle railene, og det leverer den også. Ref. for eksempel http://www.extremeoverclocking.com/reviews...peR_580W_6.html Men greit, da tror jeg vi har utdiskutert temaet, og tråden er gått rimelig langt av kurs allerede, så da setter jeg punktum. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=808311&hl= Her har du noe info angående virkningsgrad. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Nå er vel Corsairs psuer produsert av Seasonic mener jeg å huske.Det taler til deres fordel.Men å svartmale Hipers psuer generelt kan være å overdrive.Har bygd en del pcer til folk med Hiper R serien og kjenner en del som har dem.Har enda til gode å høre noe negativt om dem. Skal presisere at jeg ikke har erfaring med Hiper personlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå