NevroMance Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Hei. Skal reinstallere windows XP Home på en pc. Problemet er at den under første delen, som oftest mens den henter inn drivere osv. før formateringen, så slår dataen seg av. Innimellom kommer jeg faktisk helt inn til formateringen. Det jeg lurer på er hva dette kan skyldes? Har forsøkt å bytte harddisk, da kom den litt lenger, men ble fortsatt ikke ferdig. CD'en er helt i orden, har prøvd på en annen data. Det jeg lurer på er om det kan være CD-romen på pc'en? Utenom dette skjønner jeg ikke hva det muligens kan være. Har tenkt på ram, men 512 MB ram burde da være nok til å legge inn XP home? Hvis jeg venter en stund etter å ha forsøkt klarer den seg forresten ganske mye lenger enn om jeg forsøker igjen rett etterpå. Takk for alle svar. Endret 2. september 2007 av NevroMance Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hva er speccs? hvor gammel er maskinen? baerbar/stasjonaer? har du mistet den i gulvet? SATA HDD? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Hva er speccs? hvor gammel er maskinen? baerbar/stasjonaer? har du mistet den i gulvet? SATA HDD? 9404994[/snapback] Bærbar, 1 år. har ikke misstet den i gulvet. IDE. Vet jeg kan ta det på garanti, men orker ikke styr med Netshop, som jeg er redd det kan bli. Har skoleoppgaver som må skrives. Men fikser det ved å installere på en annen maskin med min HD i. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Har nå fått lagt inn windows på harddisken, problemet er at jeg får blåskjerm under loading, like etter at windowslogoen har vist seg 1 gang? Kan dette være fordi MBR ikke finner partisjonen? Rekker ikke lese noenting før den slår seg av. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Har nå fått lagt inn windows på harddisken, problemet er at jeg får blåskjerm under loading, like etter at windowslogoen har vist seg 1 gang? Kan dette være fordi MBR ikke finner partisjonen? Rekker ikke lese noenting før den slår seg av. 9405882[/snapback] Det kan være mye og hva som helst, og det kan og være tilfeldigheter. Om det var noe feil med mbr, du hadde nok ikke komme så lagt. Men det kan være ram, du burde kjøre noe memtest. 512MB er mer enn nok. Det kan være at den blir for varmt----kontrollere viften og ventilasjon på den. Når det gjelder diskene du skifter på den, så det kan være greit at du og kontrollere dem. Kjøre test på dem, og rense med verktøy fra produsenten. Rense---da mener at alle sectorene kontrolleres og skrives med 00000000. Biosen---kontrollere instillinger der----reset til default---eventuelt oppdatere. Kabelen/koplingen til hardisken---visuelt kontroll. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Forsøkte å kjøre memtest86, dette gjorde at dataen slo seg av etter ca. 2 min. Men kom til å tenke på om det kan være noe med at det er OEM? Den er jo ikke installert på den maskina den skal kjøres på. Jeg har 0 peiling på om dette har noe å si, bare noe som datt ned i mitt nå veldig tunge hode. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Nei, det har ingeting å si om det er OEM eller Retail, bare nøkkel. Men det er rart at den slår seg av etter 2min. Kan du kjøre test...men med uten hardisken-- tilkoplet? Du må neste finne starten på den vonde sirkel. Om det er andre detaljer som kan være relevante du kan bare komme med de. (som at det...fungerte perfekt før---kun nå du opplever dette..osv) Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Den hadde en tendens til å slå seg av innimellom før jeg reinstallerte windows også. Derfor jeg reinstallerte. Så da jeg skulle kjøre reinstall slo den seg av. Så jeg installerte via en annen maskin og satte inn i den som ikke vil. Skal forsøke å kjøre memtest uten HD. Men tror ikke det skal være den som gjør det siden jeg har brukt 2 forskjellige HD'er på den, og begge har fungert utmerket på den maskina jeg installerte windows gjennom. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Det kan være strømforsyning eller at den blir for varmt? Har du kontrollert at det er åpent luftvei på den? Installerte du windows på en helt lik maskin, eller noe annet? før du flyttet over? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 En ganske annen maskin. Kan hende jeg må inn i sikkermodus og legge inn drivere? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 En ganske annen maskin. Kan hende jeg må inn i sikkermodus og legge inn drivere? 9406681[/snapback] Det kan være mer enn det ser du. Men den "ganske anen maskin annen" er den bærbar eller stasjoner (slik at du bruker overgang fra 2,5 til 3,5?) Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Er bærbar, men helt andre specs. Intel og ikke AMD, DDR2 ram istedenfor DDR. EDIT: Etter en støvsuging av vifteutsuget en stund, ganske god opprenskning, fikk jeg endelig slutt på at den restarter seg. Fikk dermed lagt inn windows på nytt fra maskina windows skulle inn på og ingen mere blåskjerm I morra skal jeg kjøpe en boks med trykkluft som skal brukes litt mer jevnlig:P Endret 2. september 2007 av NevroMance Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå