håvard87 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hei! Skal nå sette opp trådløst nettverk hjemme og har i denne sammenheng noen spørsmål siden jeg aldri har drevet noe særlig med konfigurasjon av nettverk. Oppsettet i huset er omtrent sånn; Innlinje -> modem -> switch (kablet til forskjellige rom i huset) -> trådløs router Greia er at det vil bli pc'er tilkoblet både det kablede nettet fra switchen og den nye trådløse routeren. Det jeg lurer på da er om det vil bli ip-konflikter siden både switchen og routeren vil dele ut ip-adresser? Er det ellers noe jeg må huske på nå når jeg skal tilkoble en trådløs router? Det dukker antakeligvis opp flere spørsmål etterhvert, men inntil da hadde det vært fint om dere tok dere til til å svare på ovenstående. Takk på forhånd. Håvard Lenke til kommentar
.com Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) det er bare å koble ledningen fra swithcen til en av de fire nettverksportene til routern, altså ikke internett-inngangen på routern, og så gå inn på routern og skru av dhcp tjenesten. dette er sikkert forskjellig fra router til router, men sånn er det i hvertfall på linksys edit. en vanlig switch deler vel ikke ut ip'er? jeg pleier å sett opp modem--> trådløs router --> switch Endret 1. september 2007 av .com Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 edit. en vanlig switch deler vel ikke ut ip'er? 9404913[/snapback] OK. Hva er det som deler ut ip-adresser til det kablede nettverket i huset da? Det må da være switchen siden det er den som "splitter" internett-signalet til de forskjellige rom i huset. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hvis den første boksen er en modemrouter vil det fungere. Ellers er det normale å koble routeren rett etter modem. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Ja, vil tro det er mest normalt å ha router etter modem. Men i mitt tilfelle befinner både modem og switch seg i kjelleren og jeg har nå flere pc'er på rommet mitt som jeg vil ha på nett (det går bare 1 linje fra kjelleren og opp på rommet mitt). Derfor trenger jeg noe som kan dele linja videre på rommet mitt - trådløs router. Hvordan kommer jeg inn på routeren og får gjort diverse instillinger; satt passord på trådløs nettverk osv.? Har en Linksys WRT54GL. Prøvde å kjøre programmet som lå på cd'en som fulgte med men plutselig så får den ikke kontakt med nettverket, og da er enseste mulighet å starte installasjonen på nytt og det samme vil gjentas. Endret 2. september 2007 av håvard87 Lenke til kommentar
.com Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 får å fikse innstillinger på linksysen er det bare å skrive inn 192.168.1.1 i nettlesern din Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 (endret) det er bare å koble ledningen fra swithcen til en av de fire nettverksportene til routern, altså ikke internett-inngangen på routern Av en eller annen merkelig grunn blir routeren vrang når jeg kobler direkte fra switchen til en av de 4 nettverksportene på routeren (kommer ikke på nett/får ikke kontakt med router etc.), men når jeg kobler routeren på nettverket med internett-inngangen så går alt så det griner. Hva kan årsaken til dette være? Ikke at det plager meg noe - synes bare det er litt merkelig. Endret 7. september 2007 av håvard87 Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) det er bare å koble ledningen fra swithcen til en av de fire nettverksportene til routern, altså ikke internett-inngangen på routern Av en eller annen merkelig grunn blir routeren vrang når jeg kobler direkte fra switchen til en av de 4 nettverksportene på routeren (kommer ikke på nett/får ikke kontakt med router etc.), men når jeg kobler routeren på nettverket med internett-inngangen så går alt så det griner. Hva kan årsaken til dette være? Ikke at det plager meg noe - synes bare det er litt merkelig. 9449353[/snapback] Løsning. -Sette routeren i kjelleren -Koble WAN-porten på routeren til modemet -Koble ledningen til rommet ditt til en av LAN-portene -Koble opp switchen på rommet ditt Voila, du har nå brannmur mot det store stygge internett, du har flere nettverksutganger både i kjelleren og på rommet ditt, du har trådløstnett og alle er fat'n'happy. Grunnen til at det ikke funker å koble modemet til LAN-porten er at routerens egen DHCP-server er aktiv og vil prøve å dele ut ip-adresser sammtidig med modemet, noe som resulterer i at nettet blir fubar. Endret 9. september 2007 av lockdog Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Tusen takk for responsen lockdog. Dessverre vil ikke løsningen din hjelpe meg siden, routeren bare har 4 porter og jeg har flere rom/enheter i huset enn 4 som skal ha nett - derfor må jeg har switchen i kjelleren som har 8 porter. (6 porter er i bruk) Grunnen til at det ikke funker å koble modemet til LAN-porten er at routerens egen DHCP-server er aktiv og vil prøve å dele ut ip-adresser sammtidig med modemet, noe som resulterer i at nettet blir fubar. Finnes det evemtuelt en løsning på dette? Ser under basic setup på routeren min at jeg har en "rullmeny" hvor jeg kan bytte ut "Automatic Configuration - DHCP", med f.eks; -"Static IP" -"PPPoE" -"PPTP" -"L2TP" -"Telstra Cable" Vil å endre til noe av overstående hjelpe meg? Legger også merke til at litt lenger ned under "basic setup" står det DHCP Server - "Enable" - bytte til "Disable"? Igjen takk for svar! Endret 9. september 2007 av håvard87 Lenke til kommentar
.com Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 du kan skru av dhcp på routeren, og den vil da fungere som en switch Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Jeg ville kjøpt meg en 5porters switch til 150kr og satt på rommet ditt og koblet det opp slik: Modem -> linksys -> switch(kjeller) -> switch(ditt rom) Da får du et lukket hjemmenettverk som du har litt kontroll over (mulighet til å forwarde porter og slik). Jeg vet ikke om du får trådløsnettet til å fungere hvis du disabler dhcp-serveren. Det funker jo hvis du kobler nettverket ditt til WAN porten, men da vil du ikke få tilgang på resten av lokalnettverket ditt via trådløsnettet og Lan-portene på linksysen (fildeling og slikt). Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Jeg ville kjøpt meg en 5porters switch til 150kr og satt på rommet ditt og koblet det opp slik:Modem -> linksys -> switch(kjeller) -> switch(ditt rom) Da får du et lukket hjemmenettverk som du har litt kontroll over (mulighet til å forwarde porter og slik). Ja, det er jo en mulighet. Men hvordan er routeren med tanke på signalstyrke? I kjelleren vil den jo være omringet av 20cm med massiv bettong. Har jeg forresten ikke mulighet til å forwarde porter sånn oppsettet mitt er nå? Endret 9. september 2007 av håvard87 Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hm. Trådløssignaler er ikke glade i betong, så tror du kan få et problem der ja. Du skulle hatt en kabel til opp på rommet ditt Sånn du har det nå er du helt åpen, så du trenger ikke forwarde noe som helst, såfremt modemet ditt er en rent modem og ikke har innebygget router. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Du skulle hatt en kabel til opp på rommet ditt Ja, det hadde vært det beste. Sånn du har det nå er du helt åpen, så du trenger ikke forwarde noe som helst, såfremt modemet ditt er en rent modem og ikke har innebygget router. 9462001[/snapback] Jeg er veldig lite connectable sånn det er nå, og jeg har prøvd å åpne porter både i modemet i kjelleren og linksys'en, men har ikke lykkes. På hvilken IP skal jeg åpne port på modemet og for hvilken IP skal jeg åpne port for i linksys'en? Den lokale IP'en på begge to? Og skal jeg åpne samme portnummer på begge? Endret 10. september 2007 av håvard87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå