Gå til innhold

Ta Aftenpostens valgomat!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok denne var betydelig bedre enn VG sin ja.

64 % | Venstre

51 % | Sosialistisk Venstreparti

37 % | Rød Valgallianse

35 % | Kristelig Folkeparti

35 % | Høyre

32 % | Fremskrittspartiet

27 % | Arbeiderpartiet

22 % | Senterpartiet

Endret av PiratKamerat
Lenke til kommentar

Høyre: 52 %

Fremskrittspartiet: 43 %

Arbeiderpartiet: 39 %

Kristelig Folkeparti: 35 %

Venstre: 34 %

Senterpartiet: 22 %

Sosialistisk Venstreparti: 22 %

Rød Valgallianse: 18 %

Denne testen var kanskje enda verre enn VG's. Jeg svarte at jeg er HELT unenig i at skattene skal senkes...

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar

85 % Rød Valgallianse

83 % Sosialistisk Venstreparti

53 % Arbeiderpartiet

48 % Senterpartiet

37 % Venstre

28 % Kristelig Folkeparti

14 % Fremskrittspartiet

6 % Høyre

Jeg vet ikke om denne eller VGs test gav det "riktigste" utslaget totalt sett for min del. Spørsmålene i denne testen var i alle fall katastrofalt dårlig utformet, og sånn sett var faktisk VGs valgulator bedre.

- "Skattene bør senkes." Om jeg ønsker lavere skatter for lavtlønnede og økte skatter for de rike, svarer jeg da at jeg er enig i at skattene bør økes, eller ikke? Det er vel mange som stemmer etter sin egen lommebok og som ikke svarer ut fra et helhetsperspektiv. Vil ikke det si at lavtlønnede som stemmer ut fra egen lommebok, men mener at rikinger bør beskattes mer, gir seg utslag i høyere FrP- og Høyre-score, enda det egentlig er uttrykk for sosialistisk fordelingspolitikk?

- Om jeg ønsker at bilister ikke i utgangspunktet skal måtte "ta sin del" av utslippskuttene på den måten at politikerne skal fraskrives ansvar og klandre oss, men at vi bør bruke avgifter som virkemiddel i tette strøk og gi billigere bensin i distriktene, hva svarer jeg da?

- "Kriminelle bør straffes hardere enn i dag." Ja, men med dette kan man både mene at strafferammene bør øke eller at det bør gjøres tiltak for faktisk å straffe folk i henhold til eksisterende strafferammer.

- "Norge bør øke bistandsbudsjettet." Den populistiske debatten går vel omtrent slik: De røde vil øke og de blå vil redusere. De blå forsvarer det med at bistandspengene ikke blir brukt på riktig måte, men så viser det seg at de røde også må ta slike hensyn i sitt daglige politiske virke! Men slike konkrete spørsmål blir ikke debattert i media; vi skal bare anta at pengene blir brukt på en god eller dårlig måte, bestemme oss for om vi er for å øke eller redusere budsjettet som sådan, og så holde kjeft! Det er også på denne bakgrunnen spørsmålet er utformet.

Andre har kanskje problemer med helt andre spørsmål?

Problemet med slike dårlige tester er at når man tvinges til å velge alternativer som er dårlig formulerte og tilpasset populistiske formuleringer, vil man "gå ut fra at det er [det] de mener" og derfor stemme på bakgrunn av at man "vet" at det gir det resultatet som man forventer.

Dersom jeg ikke kan svare på et så dårlig spørsmål som "bør skattene senkes?" vil jeg selvsagt svare det som vil gi uttelling i retning av min politiske orientering, fordi jeg må gjette hva den som lagde testen "egentlig" mener med spørsmålet.

Dersom testen skulle gi et annet resultat enn det du forventet, kan det svært gjerne være et resultat av tilfeldigheter.

For all del, folkens, ikke stem ut fra resultatene dere får på disse testene!

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Slik ble din profil

Fremskrittspartiet:

71 % | Fremskrittspartiet

Høyre:

55 % | Høyre

Venstre:

28 % | Venstre

Arbeiderpartiet:

24 % | Arbeiderpartiet

Kristelig Folkeparti:

17 % | Kristelig Folkeparti

Sosialistisk Venstreparti:

17 % | Sosialistisk Venstreparti

Rød Valgallianse:

15 % | Rød Valgallianse

Senterpartiet:

7 % | Senterpartiet

Lenke til kommentar
Høyre:                          52 % 

Fremskrittspartiet:        43 % 

Arbeiderpartiet:            39 % 

Kristelig Folkeparti:        35 % 

Venstre:                        34 % 

Senterpartiet:                22 % 

Sosialistisk Venstreparti: 22 % 

Rød Valgallianse:            18 % 

Denne testen var kanskje enda verre enn VG's. Jeg svarte at jeg er HELT unenig i at skattene skal senkes...

9407823[/snapback]

Ja men da stemmer den jo,for det er jo nettop hva H mener selv om de sier noe annet :tease:

Lenke til kommentar

Rød Valgallianse: 76 %

Sosialistisk Venstreparti: 76 %

Venstre: 48 %

Arbeiderpartiet: 46 %

Senterpartiet: 33 %

Kristelig Folkeparti: 20 %

Fremskrittspartiet: 14 %

Høyre: 8 %

Ikke mye forskjell fra den til VG. Ingen av de var noe særlig gode, men de gir i alle fall en antydning. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...