kjorsch Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Maskinen min slår seg av til stadighet, noe som er grenseløst irriterende. Eneste måte å få den i gang igjen, er å trekke ut kontakten, vente litt, og deretter plugge stikkontakten i veggen igjen. Jeg har sjekket strømforsyning, og fått en elektriker til å måle spenning inn til leiligheten. Alt ok. Har ikke installert nye programmer, eller koblet til noe som helst. Kjører Norton Internet Security 2002. Maskinen slår seg av raskere for hver gang jeg restarter den. Altså kan det gå et kvarter frem til den slår seg av første gang. Starter jeg den opp igjen da, går det kanskje fem minutter til den igjen "stenger butikken", og så går det enda raskere... Har derfor en mistanke om at det er temperatur som er problemet, og skiftet til en diger CPU-vifte jeg ble anbefalt. Hjelper ikke. Har skrudd av sideveggen til kabinettet, og "kjøler" med en bordvifte. Hjelper heller ikke. Har noen der ute en idé om hva dette kan skyldes, og hvordan jeg evt. kan fikse det? Blir i så fall utrolig takknemlig for gode råd og tips! Mvh Christer Specs: Chieftec Dragon Midi Tower, 300 W AMD Duron 1.0 GHz (200 MHz bus) Original SDRAM PC 133 256 MB Abit KT7A Hovedkort IBM Deskstar 60 GB IDE 7200 rpm, ATA/100 harddisk Abit Siluro Geforce2 MX-200 32 MB skjermkort SDRam TV-Out Creative Soundblaster 4.1 Lydkort Windows XP Professional Lenke til kommentar
CD Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Er kjøleribba skikkelig festet?, hadde samme problem og det viste seg at den ene kloa som hold kjøleribba festet til CPU'en var knekt Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Har du prøvd å kjøre med en annen [og evt. større] strømforskyning? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Dette hørtes noe rart ut, men virker som d har noe med temp. å gjøre. Har du sjekka temp. i BIOS? Ikke at man skal stole på den, men hvis den er veldig høy er d noe galt. 80-90°C på CPU er f.eks. for mye! Evt.: Finner du et alternativ i BIOS som heter Shutdown temp.? Står denne på, og veldig lavt? under 60°? Har du brukt kjølepasta mellom CPU og kjøleribbe? Står kjøleribba rett på CPU kjerna? Har du?: Testa en annen RAM-brikke? Sjekka at alle kabler står skikkelig i alle enhetene? Prøvd å ta ut og sette inn igjen alle kortene i hovedkortet? Prøvd å ta ut og sette i CPU igjen? Lenke til kommentar
Bernt Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Var plaget med at min maskin ikke ville restarte. Det som løste mitt problem var bedre kjøling på chipen på Hovedkortet. (Zalman Chipsett kjøler). Har et MSI kort med KT133A chip. Etter det har masknen fukka helt fint. Billig å prøve. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Har maskinen vært slik lenge? Har du prøvd å resette bios? Var innom abits hjemmesider og fant en FAQ for Abit KT7 Q: My system won't power on unless I unplug and plug back in the power supply. What can I do? (KT7) A: If you find that your system cannot power-on on its own, and must be unplugged and re-plugged each time you need to do so, first clear the CMOS jumper to remove any "garbage" CMOS data reset the BIOS settings to their defaults. First, turn off the system. Then move the CMOS jumper from its default 1-2 location to the 2-3 position for several seconds before moving it back. Turn on the system and press the [Del] key to enter the BIOS setup screen. Set the correct CPU speed, then save and exit the setup screen. Vet ikke om dette egentlig var problemet ditt, men å resette bios må jo uansett være verdt et forsøk! Lykke til! Ellers gjetter jeg (helt) vilt på at kanskje hovedkort eller harddisk har skylda.. wild guess! Lenke til kommentar
kjorsch Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Her var det mange forslag! For en som ikke er spesielt kompetent på "self-fix"-området, skal det bli spennende å prøve alternativene. Kjappe svar: - jepp, kjøleribben er skikkelig festet - kjøleribben står på CPU-kjernen. Beskjed fra butikken. Feil? Skal også sjekke BIOS-temp. evt resette - skal sjekke kjøling av chip på hovedkortet (har faktisk en mistanke om at synderen kan ligge her) Skal forsøke alle tipsene i tur og orden, og så er det bare å krysse fingrene... Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå