Tinkerer Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hei. Hvilken av de fire timingene til minnet er egentlig viktigst å ha lavest muling (eks. 5-5-5-12 eller 4-5-4-15)? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Vel, det varierer mellom brikkesett hva som gir best ytelse. Generelt bør du ha lavest mulig timings som gir stabilitet. P965 er litt annerledes. Men uansett her er mine erfaringer etter testing med alle mulige timings og benching i SuperPi (SP1M ca. 19s): tRAS (#4) ser ut til å ha minimal betydning. Forskjellen mellom 3-3-3-8 og 3-3-3-18 ca 30-40ms. SuperPi 1M tCL (#1) større betydning, med ca 100ms forskjell fra 3 til 4 og 4 til 5. tRCD (#2) litt mindre betydning og tRP (#3) stort sett minimal betydning. Når det er sagt, yter P965 best med 3-4-4-x og 4-4-4-x, så å redusere til 3-3-3-x eller 4-3-3-x vil gi relativ stor reduksjon av ytelse (i minneavhengige benchmarks). I dette tilfelle gir tRCD=3 størst reduksjon i ytelse. På andre brikkesett kan du få bedre resultater med verdier < 4. 680i Samme timings er viktigst på 680i, men det er noen forskjeller fra P965. tRC ser ut til å ha mye større betydning for 680i, men den er ikke blant de 4 hoved-timingene. På P965, har den ikke så veldig stor betydning, men det er som regel den eneste subtiming jeg gidder endre på. EDIT: småfeil korrigert. Kan hende jeg svarte på feil ting her? Skal du kjøpe minne og lurer på hva som er best? Skal du overklokke må du ha gode brikker, ellers er det veldig små forskjeller i vanlige programmer. Selv i SuperPi som er veldig minneavhengig får jeg bare ca 0,5% forskjell mellom 4-5-4-x og 5-5-5-x. Disse brikkene er noe av det beste du får til overklokking : Ballistix PC6400 Ballistix PC8500 Skal du ikke overklokke kan du heller kjøpe rimeligere brikker. Disse er rimelige og egner seg til litt klokking: Geil Ellers har OCZ gode brikker. De timingene der minner veldig om OCZ. Håper du har fått svar på det du lurte på nå. :!: Endret 1. september 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Tusen takk Loke_h, ditt svar var over all forventning . Hva er det egentlig du driver med siden du har muligheten til å teste så mye hardware? Jobber du for Hardware.no eller er det bare en sinnsykt dyr hobby ? Uansett my hat's off to you. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Har nok litt for mye fritid innimellom. Testinga ble gjort i forbindelse med å prøve å presse SuperPi til best mulig tid. Ellers så tester jeg litt forskjellig, når jeg lurer på noe, eller andre gir meg idéer. Har nettopp testa minnetimings, derfor har jeg resultatene lett tilgjengelig, lagret på hd. Bruker ikke så mye penger på hardware, men Ballistix-brikkene mine kostet da noen kroner. Prøver å holde litt igjen, og sørge for god kjøling, så jeg ikke ødelegger noe. Var redd innlegget ble for teknisk i forhold til det du var ute etter. Glad jeg kunne hjelpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå