Gå til innhold

Forskjell med serial ATA 3Gb/s og raid:

Dy§no

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kan nok lite om harddisker, så håper noen kloke hoder her kan svare på to kanskje enkele spørsmål :)

Har i dag Oset(Linux og Windows) liggende på en slik disk..

Kjøpte meg nylig et nytt HK, og det har støtte for Serial ATA 3Gb/s(som denne), det er vel 1,5 som er på den eldre harddisken min. Det jeg lurer på er om det vil være noe merkbar forskjell om jeg investerer i en slik disk og bytter ut den eldre?

HK mitt har også støtte for hardware RAID. Jeg lekte litt med tanken om å ikke bare kjøpe en ny slik disk, men to, og kjøre dem i RAID. Tenker her på typen som medfører at «to disker blir som en» slik at båndbredden økes. Spørsmålet igjen, vil dette være mer bry og penger ut vinduet, eller vil det være merkbar forskjell.

Burde jeg kanskje istedet vente på at SSD diskene faller i pris og får økt kapasitet?

Takker for alle svar :)

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SATA 3 gir høyere overføringshastighet enn 1.5, men det er jo dataraten på platene som er begrensingen. Så i praksis blir det svært lite forskjell.

Om RAID gir bedre ytelse er det forskjellige meninger om, har ikke sett noen endelig konklusjon på det. Men kompleksiteten øker, og det kan være en ulempe.

SSD gir rask søketid men svært dårlig overføringshastighet foreløpig. Tror man bør vente noen år før det blir aktuellt.

Hurtigroterende disker som Raptor ble mye brukt, men nå er det jo gammel teknologi. Vanlige disker har i mellomtiden blitt raskere pga høyere lagringstetthet (perpendikulær lagring).

De raskeste diskene er vel SCSI, men ulempen er pris og kompleksitet.

Lenke til kommentar

Takker for oppklarende svar :)

Det var ikke det jeg håpet på da, tenkte jeg skulle få mye raskere oppstartstid osv. he he Men da tror jeg at pengen heller få gå til noe annet. HD med 10000rmp frister heller lite, synes det blir for mye støy, og liten gevinst.

Lenke til kommentar

Tenkte litt mer på dette. Så SATA 3 gir økt overføringshastighet enn

1.5, men begrenses av hvor raskt platen kan lagre/sende informasjon.

Men hvis jeg velger Raid0 med to slike harddisker så vil jo

leseytelsen og skriveytelsen øke(ifølge denne

http://www.hardware.no/guider/harddisk/raid/32088/3). Vil da

"dataraten på platene" fremdeles være begrensningen?

Hadde vært artig og forsøkt, særlig siden det ser ut som at SSD disker

trenger tid før de blir aktuelle, både mht. pris og ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...