Liquidkey Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Glem det, det ordnet seg. Nå har jeg et litt annet problem. Jeg får innimellom opp et vindu som sier: "CPU usage is holding off USB audio. Delete some plugins, remove some tracks, or increase the "H/W buffer size" in the playback engine dialog. (-9136)" Det merkelige er at jeg redigerer kun en track uten plug-ins. Takk for svar:) Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Glem det, det ordnet seg. Nå har jeg et litt annet problem. Jeg får innimellom opp et vindu som sier: "CPU usage is holding off USB audio. Delete some plugins, remove some tracks, or increase the "H/W buffer size" in the playback engine dialog. (-9136)" Det merkelige er at jeg redigerer kun en track uten plug-ins. Takk for svar:) Jeg har vært borti noe lignende før, men det var på en gammel PowerMac G4. Har du hardware-bufferet på maks? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Kan det være noen helt andre prosesser som går på maskinen og bruker CPU, slik at det blir mindre igjen til ProTools? Har du masse morsomme hjelpeprogrammer gående på maskinen? Geir Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Kan det være noen helt andre prosesser som går på maskinen og bruker CPU, slik at det blir mindre igjen til ProTools? Har du masse morsomme hjelpeprogrammer gående på maskinen? Geir Jeg skal prøve ut å la Pro Tools kjøre alene(vet ikke om jeg gjorde det i går), samt å sette H/W buffer size på det meste. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg skal prøve ut å la Pro Tools kjøre alene(vet ikke om jeg gjorde det i går), samt å sette H/W buffer size på det meste. Jeg har alltid bufferet på maks når jeg mikser, det gir mer rom til CPU'en. I tillegg må jeg deaktivere det trådløse nettverkskortet i PCen min når jeg jobber i Pro Tools, eller stotrer maskinen i 5 sekunder en gang i minuttet. De merkeligste greier kan forårsake de merkeligste problemer. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Jeg skal prøve ut å la Pro Tools kjøre alene(vet ikke om jeg gjorde det i går), samt å sette H/W buffer size på det meste. Jeg har alltid bufferet på maks når jeg mikser, det gir mer rom til CPU'en. I tillegg må jeg deaktivere det trådløse nettverkskortet i PCen min når jeg jobber i Pro Tools, eller stotrer maskinen i 5 sekunder en gang i minuttet. De merkeligste greier kan forårsake de merkeligste problemer. Takker Men jeg er helt blank i Pro Tools. Hvor mye skal jeg gaine signalet på mboxen? Skal jeg bruke "Line", eller "Inst"? Edit: Bruker kun synth når jeg spiller inn. (Ikke softsynth) Endret 6. januar 2008 av Liquidkey Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Men jeg er helt blank i Pro Tools. Hvor mye skal jeg gaine signalet på mboxen? Skal jeg bruke "Line", eller "Inst"? Edit: Bruker kun synth når jeg spiller inn. (Ikke softsynth) Du skal bruke "line" når du kjører rett ut fra linjeutgangene på synthen. "Inst" er for instrumenter med svakt output, for eksempel gitarer. Du skal gaine slik at du ikke klipper meteret på kanalen i Pro Tools når du tar opp. Om du tar opp i 24-bit, kan du godt la det være litt mer margin mellom signaltoppene og meterets maksimalnivå. Når du spiller inn, bør bufferet stå på maksimalt 128 samples. Mikser og redigerer du, kan det stå på 1024 (eller 2048, dersom du får tilgang til det). Endret 6. januar 2008 av Zabulon Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Men jeg er helt blank i Pro Tools. Hvor mye skal jeg gaine signalet på mboxen? Skal jeg bruke "Line", eller "Inst"? Edit: Bruker kun synth når jeg spiller inn. (Ikke softsynth) Du skal bruke "line" når du kjører rett ut fra linjeutgangene på synthen. "Inst" er for instrumenter med svakt output, for eksempel gitarer. Du skal gaine slik at du ikke klipper meteret på kanalen i Pro Tools når du tar opp. Om du tar opp i 24-bit, kan du godt la det være litt mer margin mellom signaltoppene og meterets maksimalnivå. Når du spiller inn, bør bufferet stå på maksimalt 128 samples. Mikser og redigerer du, kan det stå på 1024 (eller 2048, dersom du får tilgang til det). Når du mener "klippe meteret" snakker du om det grønne meteret ikke skal overgå streken? (for å si det på en litt uproff måte ) Endret 6. januar 2008 av Liquidkey Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Når du mener "klippe meteret" snakker du om det grønne meteret ikke skal overgå streken? (for å si det på en litt uproff måte ) Jepp, det skal ikke lyse i rødt på meteret Da overstyrer du AD-konverterne i Mbox'en, og resultatet er stygg, digital vreng. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Nok et spørsmål: Hvor finner jeg plug-insene? Jeg lastet inn sampletank men får ikke brukt lydene. Kan noen anbefale en softsynh for heavy gitar lyder? Takk -Mikael Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Nok et spørsmål: Hvor finner jeg plug-insene? Jeg lastet inn sampletank men får ikke brukt lydene. Kan noen anbefale en softsynh for heavy gitar lyder? Takk -Mikael Du legger inn en plugin på insert-kolonnen på et spor. Enten i miksevinduet, eller i editvinduet. Det er de kolonnene med en liten knapp helt til venstre med to piler på. Jeg bruker stort sett gitar til å lage gitarlyder ( ), men det finnes mange pakker med samples av gitarer som du kan laste inn i soft-samplere. Kommer ikke på noen navn i farta, kan sjekke opp litt. Lenke til kommentar
Bathory Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Heihei! Jeg har akkurat bestilt den Pro Tools-bundlen som ble nevnt tidligere i denne tråden, men har et lite spørsmål.. Har skjønt at det lureste er å gjøre opptak på en separat harddisk, men hva slags type harddisk er det jeg KAN kjøpe for at det skal fungere? Jeg sitter på en iMac med 2.4 GHz core duo prosessor, 1 GB RAM og OSX 10.5.2 (den du får kjøpt på apple.no nå når jeg skriver). Saken er jo den at det står på Digidesign sine sider at MBox 2 pro ikke støtter en ekstern harddisk med FireWire 800 tilkobling eller en med USB 2. Det vil si at den koblinga jeg sitter igjen med er FireWire 400, og MBox'en bruker jo nettopp denne! Er det mulighet for å kjøpe en FW hub av noe slag, eller går det fint med Western Digital My Book PRO via FW 800? Takk for svar:) PS. er ny både på forumet og snart også i Pro Tools, så denne tråden har hjulpet meg en del med å skjønne litt mer:) Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Heihei!Saken er jo den at det står på Digidesign sine sider at MBox 2 pro ikke støtter en ekstern harddisk med FireWire 800 tilkobling eller en med USB 2. Det vil si at den koblinga jeg sitter igjen med er FireWire 400, og MBox'en bruker jo nettopp denne! Mbox bruker USB 2.0, med mindre du har kjøpt Mbox 2 Pro (som bruker FW). Du kan bruke både FW400 og FW800-disker. Meg bekjent, er det kun nettverksdisker og RAID Pro Tools ikke er så glad i. USB-disker brukes lite i proffverdenen, siden FW som regel er mer pålitelig og raskere, så jeg har ikke prøvd USB-disker i Pro Tools. Jeg kan dog ikke finne noe konkret info om at det ikke går an å bruke USB-disker. Du må ikke bruke ekstern disk, men det kan være både praktisk og gi deg bedre ytelse. Jeg bruker laptop'en min med en vanlig intern 5400 rpm-disk til å både ta opp og mikse på, og har ikke støtt på noen harddiskrelaterte problemer. Hvis du skal spille av video fra tidslinja i Pro Tools, kan det være greit (men ikke påkrevd) å ha videofilen liggende på en annen disk enn lydfilene i session'en. Hvor står det at du kun kan bruke FW400 med Mbox? Endret 18. februar 2008 av Zabulon Lenke til kommentar
Bathory Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Det er Mbox 2 pro ja Er sikkert sånn som du sier at de andre i den "familien" bruker USB istedenfor. Her står det at den bruker 2 stykk IEEE-1394a (FW400) under "Digital specifications". 2 er sikkert regna med om du bruker den ene som strømkilde. Ettersom jeg kun har 1 av denne inngangen står jeg bare igjen med USB og FW800 til å koble til ekstern harddisk, noe som KAN komme til å koste meg dyrt uansett hvem jeg velger. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Du kan jo bare kjøpe et internt kontrollerkort for FW. Tror ikke det koster med enn et par hundrelapper, og da får du et par ekstra FW-inputs på PCen din. Såfremt du har en ledig PCI-slot til det selvsagt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det er Mbox 2 pro ja Er sikkert sånn som du sier at de andre i den "familien" bruker USB istedenfor. Her står det at den bruker 2 stykk IEEE-1394a (FW400) under "Digital specifications". 2 er sikkert regna med om du bruker den ene som strømkilde. Ettersom jeg kun har 1 av denne inngangen står jeg bare igjen med USB og FW800 til å koble til ekstern harddisk, noe som KAN komme til å koste meg dyrt uansett hvem jeg velger. Med all mulig forbehold, siden jeg ikke bruker Mbox: Jeg ser ikke noe på sidene deres (kanskje jeg ikke ser godt nok etter) som sier noe som helst om hva slags extern harddisk som kan brukes. Det er da Mac'ens problem og ikke lydkortets? Ja, Mbox Pro har Firewire 400 (IEEE-1394a) porter, står det. men det er for tilkobling av Mbox'en til Mac'en. Du får forøvrig strøm gjennom samme porten, hvis du bruker en 6 pins kontakt. Og Firewire 800 er bakover kompatibel med Firewire 400, så jeg ser ikke hvorfor det ikke skal virke å koble Mbox'en til 800-porten også. Bortsett fra at pluggene er forskjellige, men det finnes overganger som ordner det. Det kan riktig nok hende at driveren til Mbox'en er litt kresen og ikke helt følger spec'en... Slik forstår jeg det. Men det er jo bare å sende spørsmålet til Digidesign support om du lurer. Geir Du kan jo bare kjøpe et internt kontrollerkort for FW. Tror ikke det koster med enn et par hundrelapper, og da får du et par ekstra FW-inputs på PCen din. Såfremt du har en ledig PCI-slot til det selvsagt. Nå bruker han en iMac, og den har ikke utbygningsmuligheter slik en tradisjonell maskin har. Geir Lenke til kommentar
Bathory Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Du kan jo bare kjøpe et internt kontrollerkort for FW. Tror ikke det koster med enn et par hundrelapper, og da får du et par ekstra FW-inputs på PCen din. Såfremt du har en ledig PCI-slot til det selvsagt. Nå bruker han en iMac, og den har ikke utbygningsmuligheter slik en tradisjonell maskin har. Geir Riktig det der! Er ikke så lett å innstallere når jeg ikke har noen PCI-slot'er Jeg tenkte derimot en liten stund på å se om jeg finner en FW-hub, men på en av Digidesign sine nettsider stod det nettopp noe om dette også, at porten(e) man bruker må være dedikert til 1 enhet. Har ikke funnet tilbake til den siden, men er temmelig sikker på at det var det som stod Noen andre som vet noe om det? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Vel jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor Mbox-driverne skulle bry seg noe som helst om hvor og hvordan harddisken er koblet til Mac'en. Med mindre de snakker direkte med harddisk-driverne, men det kan umulig være tilfelle. Om jeg har rett kan du bruke en USB-disk eller en FW800 disk, eller en FW400 disk koblet til 800-porten via en overgang. Geir Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Det er Mbox 2 pro ja Er sikkert sånn som du sier at de andre i den "familien" bruker USB istedenfor. Her står det at den bruker 2 stykk IEEE-1394a (FW400) under "Digital specifications". 2 er sikkert regna med om du bruker den ene som strømkilde. Ettersom jeg kun har 1 av denne inngangen står jeg bare igjen med USB og FW800 til å koble til ekstern harddisk, noe som KAN komme til å koste meg dyrt uansett hvem jeg velger. Koster ikke grusomt mye mer for en disk med både 400 og 800 da. Dette er egentlig et ikke-problem, som Tom påpeker men på en av Digidesign sine nettsider stod det nettopp noe om dette også, at porten(e) man bruker må være dedikert til 1 enhet. Har ikke funnet tilbake til den siden, men er temmelig sikker på at det var det som stod Noen andre som vet noe om det? Jeg vet ikke hvor du finner denne "informasjonen" din, men jeg daisy-chainer 002'en min og en FW400 disk uten noe som helst problem. Den andre 1394-porten på Mbox Pro'en er nok ganske sikkert der så du skal kunne daisy-chain'e. Endret 19. februar 2008 av Zabulon Lenke til kommentar
Bathory Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hei igjen! Har vært en del borte i ferien, så har ikke fått vært innom. Daisy-chaine? Vil det si at jeg plugger en FW400 inn i den andre porten på Mbox'en, om jeg forsto deg rett? Men om jeg kjøper en slik harddisk vil den også ha en USB2-port på baksiden. Er det noen grense i så fall for hvor mange enheter som kan være koblet til? Har lett en del rundt og finner pokkern ingen FW splittere/hub'er av noe slag.. I tillegg har Komplett også tatt vekk den harddisken jeg så på (My Book Pro 750gb). De har de med større plass, men de koster jo over to høvdinger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå