Gå til innhold

Liten innføring i Pro Tools

Distressor

Anbefalte innlegg

Du kan ta 'remove unused regions ja', men du bør jo selvsagt ikke slette regioner som blir brukt av session'en. Jeg pleier ikke å konsolidere sporene og gjøre dette før jeg har redigert meg helt ferdig, og vet at alt materialet jeg trenger ligger på tidslinja. Om man er usikker, kan man jo eventuelt ta en 'save session copy' før man gjør dette, så har man en backup i tilfelle rottefelle.

Tja Har en litt annen arbeidsmetode jeg. Jeg konsolderer regionene til la oss si trommer hvis jeg har klippet i en times tid og er fornøyd med det før jeg fortsetter videre. Dette kommer av at jeg krysklipper/henter fra mange forskjellige takes og det ser lettere rotete ut etter litt arbeid. Derfor konsolderer jeg ofte, sletter ofte og saver ofte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja Har en litt annen arbeidsmetode jeg. Jeg konsolderer regionene til la oss si trommer hvis jeg har klippet i en times tid og er fornøyd med det før jeg fortsetter videre. Dette kommer av at jeg krysklipper/henter fra mange forskjellige takes og det ser lettere rotete ut etter litt arbeid. Derfor konsolderer jeg ofte, sletter ofte og saver ofte :)

Jada, smak og behag. Individuelle preferanser innen arbeidsmetodikk kan ikke diskuteres ;) Personlig er konsolidering det siste jeg gjør, etter at miksen er godkjent av eventuelle eksterne, og jeg selv er 100% tilfreds.

Man må bare være oppmerksom på hva konsolidering av spor og sletting av ubrukte regioner faktisk innebærer.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
mhm :)

nei altså har hatt lyst på et nytt lydkort ganske lenge nå så tror jeg skal kjøpe meg Digidesign Mbox 2 Pro Factory. hvis ikke jeg venter enda litt til og heller kjøper Digidesign Digi 003 Rack Factory. men tror jeg skal bli medlem av PT verdenen jeg og :p

Jeg er relativt fersk på dette område. Kan noen si meg sammenhengen mellom lydkort og Mbox?

Takker :)

Lenke til kommentar
Jeg er relativt fersk på dette område. Kan noen si meg sammenhengen mellom lydkort og Mbox?

En Mbox er et USB-interface som fungerer med Pro Tools. Digidesign lager dem, det er det samme firmaet som lager Pro Tools. Du kan si at de er eksterne USB-lydkort som er spesiallaget for å fungere sammen med Pro Tools.

De fungerer dårlig i spill og slikt, det er de ikke beregnet på.

Lenke til kommentar

En Mbox er et USB-interface som fungerer med Pro Tools. Digidesign lager dem, det er det samme firmaet som lager Pro Tools. Du kan si at de er eksterne USB-lydkort som er spesiallaget for å fungere sammen med Pro Tools.

De fungerer dårlig i spill og slikt, det er de ikke beregnet på.

Ok, jeg ble spurt om å kjøpe et eksternt lydkort i tillegg til Macbokk pro'en. Dette trenger jeg altså ikke når jeg har Mbox'en? (jeg har den originale Mbox'en, altså ikke Mbox2/mini etc)

Takk for svar

Lenke til kommentar
Ok, jeg ble spurt om å kjøpe et eksternt lydkort i tillegg til Macbokk pro'en. Dette trenger jeg altså ikke når jeg har Mbox'en? (jeg har den originale Mbox'en, altså ikke Mbox2/mini etc)

Takk for svar

Om du skal kjøre Pro Tools (eller Cubase eller Logic for den saks skyld - Mbox'en har ASIO-drivere og fungerer med andre DAW'er også), trenger du ikke noe i tillegg til Mbox'en nei.

Lenke til kommentar

Takk for svar

Om du skal kjøre Pro Tools (eller Cubase eller Logic for den saks skyld - Mbox'en har ASIO-drivere og fungerer med andre DAW'er også), trenger du ikke noe i tillegg til Mbox'en nei.

Takker! Da sparte jeg de pengene :) Gud jeg gleder meg til jeg får Mac'en! :D

Lenke til kommentar

Og da var endelig iMac'en bestilt her også. Gleder meg intenst til den kommer. Bestilte med Logic Express også, det kostet så lite i tillegg og Logic og ProTools har vel hver sine sterke sider.

Neste problem er å få råd til interfacet. Har lyst på et digi 003 med kontrollflate, men det koster jo like mye som Mac'en. Må nok selge unna en gitar og den gamle opptaksmaskinen min før jeg får råd til det...

Geir :)

Lenke til kommentar

Da står vi overfor neste valg: Hvilket interface/brett skal jeg kjøpe?

Jeg ønsker med en løsning med en kontrollflate. Det er en ren subjektiv vurdering, som ikke har noe med hvorvidt jeg trenger det eller ikke, så det er sagt.

Da har jeg i praksis tre valg:

1. Det opplagte valget er å kjøpe en digi 003, da har jeg "alt" i en boks. Ulempen er at det koster en del. Over 22000 veilendende.

003_angle_thmb_12827.jpg

2. Alternativ nummer 2 er å kjøpe en MBox 2 Pro og en Command|8 kontrollflate.

mbox2pro_beauty_thmb_thmb_12139.jpg

C8Angle1_thmb_11408.jpg

Dette alternativet er ekstra intereassant fordi det for tiden er et pakketilbud på MBox 2 Pro og en Command|8 + et bra trommeprogram og en mic til 15-16 000 kroner.

3. Å kjøpe en M-Powered løsning, for eksempel med en Projectmix I/O:

208207.jpg

Denne vet jeg for lite om, rett og slett, jeg har fokusert på Digidesigns egne produkter.

Så er det noen som har synspunkter på dette? Det er blitt meg fortalt at MBox 2 Pro er minst like god som digi 003, ulempen er at den bare har færre innganger. Jeg har tre keyboards som jeg ønsker å koble opp fast, og så kommer alt det andre i tillegg, så det betyr litt.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg har jo keyboardene alt, og de gjør nesten alt jeg ønsker, så hvorfor bruke en masse penger på en workstation? Det skulle være et relativt kostbart instrument om det skulle erstatte de jeg har.

Da er det nok bedre å kjøpe et interface med flere innganger...

Dog skal det sies at hadde man hatt dagens tilbud av keyboards og software den gangen jeg kjøpte dem hadde jeg kanskje valgt anderledes. Men den gangen fantes det ingenting som hadde pianofølelsen jeg finner i tangentene på mitt P-250, og lydene var langt fra det de er i dag.

Lenke til kommentar
Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg har jo keyboardene alt, og de gjør nesten alt jeg ønsker, så hvorfor bruke en masse penger på en workstation? Det skulle være et relativt kostbart instrument om det skulle erstatte de jeg har.

Da er det nok bedre å kjøpe et interface med flere innganger...

Dog skal det sies at hadde man hatt dagens tilbud av keyboards og software den gangen jeg kjøpte dem hadde jeg kanskje valgt anderledes. Men den gangen fantes det ingenting som hadde pianofølelsen jeg finner i tangentene på mitt P-250, og lydene var langt fra det de er i dag.

Joda, du har et poeng. Men jeg som spiller en del live, ønsker minst mulig av forskjellige keyboards, derfor har jeg en skikkelig kraftig en som jeg bruker både i studio og live.

-Mikael

Lenke til kommentar
Da står vi overfor neste valg: Hvilket interface/brett skal jeg kjøpe?

Jeg ønsker med en løsning med en kontrollflate. Det er en ren subjektiv vurdering, som ikke har noe med hvorvidt jeg trenger det eller ikke, så det er sagt.

Da har jeg i praksis tre valg:

1. Det opplagte valget er å kjøpe en digi 003, da har jeg "alt" i en boks. Ulempen er at det koster en del. Over 22000 veilendende.

2. Alternativ nummer 2 er å kjøpe en MBox 2 Pro og en Command|8 kontrollflate.

Dette alternativet er ekstra intereassant fordi det for tiden er et pakketilbud på MBox 2 Pro og en Command|8 + et bra trommeprogram og en mic til 15-16 000 kroner.

3. Å kjøpe en M-Powered løsning, for eksempel med en Projectmix I/O:

Denne vet jeg for lite om, rett og slett, jeg har fokusert på Digidesigns egne produkter.

Så er det noen som har synspunkter på dette? Det er blitt meg fortalt at MBox 2 Pro er minst like god som digi 003, ulempen er at den bare har færre innganger. Jeg har tre keyboards som jeg ønsker å koble opp fast, og så kommer alt det andre i tillegg, så det betyr litt.

hva med mbox 2 pro og mackie universal? ettersom du kan kjøpe en extender etterhvert så du får flere spor :)

Dilli

Lenke til kommentar
Joda, du har et poeng. Men jeg som spiller en del live, ønsker minst mulig av forskjellige keyboards, derfor har jeg en skikkelig kraftig en som jeg bruker både i studio og live.

-Mikael

Jupp, den gangen jeg spilte ute så hadde jeg bare ett keyboard. Men det er 20 år siden. I dag er ikke det noe poeng. Det kommer til å bli det den dagen jeg selger huset og skal få plass til alt i en liten leilighet, selvsagt, men den tid den sorg.

Edit: Litt of topic dette. La oss holde oss til interface og kontrollflater... :)

hva med mbox 2 pro og mackie universal? ettersom du kan kjøpe en extender etterhvert så du får flere spor :)

Dilli

Den hadde jeg ikke hørt om en gang. Er det noen som selger den her i landet, og i så fall til hvilken pris?

Moderatorhatten på: Vennligst ikke siter hele innlegg, spesielt ikke med bilder...

Lenke til kommentar

Jeg har "arvet" ProTools pakken etter broren min. Derfor er jeg redd ikke alt jeg trenger er der. Der følger det med to installasjon's CD'er for selve proTools softwaren, men det følger også med andre software som "Ableton", og "Reason adapted" Er dette programmer jeg kommer til å bruke, når jeg i hovedsak bare skal spille inn eget mateiale i audio med synth.

Det jeg har nå:

-To ProTools installasjons cd'er (versjon 6.7, jeg regner med at denne kan oppdateres?)

-Mbox original (med nødvendige kabler)

-En Reason adapted, og en live ableton cd

-Diverse ark med informasjon (men ingen skikkelig brukermanual)

-Har også en studiomic, men den er litt sliten

Er det noe jeg mangler nå for å kjøre ProTools fullt og helt?

-Mikael

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...