Gjest Slettet+981234789 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 du ville nok klart deg med 2ghz, 2Gb ram oppsettet kanskje 3gb ram så du har noe og gå på.. Takk skal du ha. Her er et par begrensninger, om jeg vil ha 24" skjerm får jeg minimum 2,4 GHz prosessor. Og jeg er ikke sikekr på om jeg kan få 3 GB RAM, Apple leverer dem ihvertfall bare med 1, 2 eller 4. Om det er en teknisk begrensning (at de to brikkene må være like) vet jeg ikke. Venter på et tilbud nå, så får vi se hva jeg ender opp med. Deretter må jeg spare til interfacet. Har mest lyst på en Digi 003, liker "analoge" kontroller, men det spørs om pengene strekker til. Geir hvis det ikke står på penger ville jeg valgt 24" med 4GB ram, så holder det i massevis... og man vill nyte godt av den store skjermen.. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 heisann hører så mye bra om pro tools så lurer selv på om jeg skal hoppe over til det når jeg får meg iMac. altså jeg produserer i Reason og tar mixen i sonar. men hvis jeg skulle ta mixen i Pro Tools så lurer jeg på hvor bra Eq plugins og reverb osv er. eller bør man kjøpe noen andre plugins? Mvh Dilly Man Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 heisann hører så mye bra om pro tools så lurer selv på om jeg skal hoppe over til det når jeg får meg iMac. altså jeg produserer i Reason og tar mixen i sonar. men hvis jeg skulle ta mixen i Pro Tools så lurer jeg på hvor bra Eq plugins og reverb osv er. eller bør man kjøpe noen andre plugins? Mvh Dilly Man vell garantert bedre enn sonar... jeg bruker som oftest Sonnox Oxford og Kjærhus, Oxford er helt ekstremt! Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 men ville det ha holdt med det som følger med kun? Sonnox Oxford. ahhhhh husker jeg så en video av dem. virket ganske bra ^^ Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) hvis det ikke står på penger ville jeg valgt 24" med 4GB ram, så holder det i massevis...og man vill nyte godt av den store skjermen.. Hvis det ikke stod på penger ville jeg ikke spurt... Men det kan nok hende at det blir løsningen. Da har jeg "nok" for overskuelig fremtid... Geir Endret 8. november 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) heisann hører så mye bra om pro tools så lurer selv på om jeg skal hoppe over til det når jeg får meg iMac. altså jeg produserer i Reason og tar mixen i sonar. men hvis jeg skulle ta mixen i Pro Tools så lurer jeg på hvor bra Eq plugins og reverb osv er. eller bør man kjøpe noen andre plugins? Mvh Dilly Man De som følger med er ok (med unntak av D-Verb'en, som er ganske horribel), men jeg ville nok anskaffet noe mer, for å kunne variere litt. Sonalksis' EQer og kompressorer er glimrende. McDSP har også en Project Studio Bundle som inneholder nær sagt alt du skulle trenge, og den koster ikke i nærheten av hva tilsvarende ville kostet fra eksempelvis Waves eller Sony Oxford. Steven Massey, en tidligere ansatt i Digidesign, driver også på egenhånd og lager plugins til Pro Tools, og disse er utmerkede og koster lite penger. Jeg har blitt helt forelska i mastering limiteren hans. Endret 8. november 2007 av Zabulon Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Jeg testet faktisk et siste der for en stund siden og ja, det sliter da også. Men har lagt inn Cubase på nytt nå og kommer til å mikse alt som inneholder midi der. funker ganske greit egentlig siden jeg er ganske vant til Cubase uansett. Det er mulig problemet ditt består i at du har en Windows som ikke har de offisielle patchene som gjør at det støtter flerkjerneprosessorer effektivt. Dette kan gi Pro Tools de problemene du nevnte, da Pro Tools er laget fra grunn av for å ta i bruk flere prosessorer/kjerner. Når Windows da ikke er helt patent på det området, vil man kunne oppleve problemer i Pro Tools ved bruk av flerkjerneprosessorer. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Et par siste spørsmål om Mac og Pro Tools: 1. Apples mus har som kjent bare en knapp. Brukes høyreklikk mye i Pro Tools på Mac, slik at jeg bør kjøpe en annen mus? 2. Apples tastatur leveres i to utgaver, en trådløs og en kablet. Den trådløse har ikke numerisk keypad eller navigasjonstastene. Er det noe jeg har bruk for i Pro Tools? Jeg ser at Digidesigns egne fargekodede keyboards har slike taster. Er det en fordel å ha disse ekstra tastene? 3. En del taster er forskjellige på norske og engelske tastatur, inklusive en rekke spesialtegn. Er dette noe man bruker i Pro Tools, slik at jeg bør ha et engelsk keyboard for å "finne fram" i tastene? Geir Endret 9. november 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Et par siste spørsmål om Mac og Pro Tools: 1. Apples mus har som kjent bare en knapp. Brukes høyreklikk mye i Pro Tools på Mac, slik at jeg bør kjøpe en annen mus? Ja, Pro Tools drar nytte av høyreklikk, men bare som en "bonus". Alle valgene du kan finne når du høyreklikker, finner du også i menyer eller ved å bruke shortcuts. Høyreklikkfunksjonalitet er noe Windowsbrukere er vant til, så Digidesign implementerte dette i en relativt ny versjon av Pro Tools (husker ikke helt hvilken). De musefjertene som Apple lager er uansett ikke noe særlig å arbeide med - de er veldig lite ergonomiske, i min erfaring. Jeg bruker Logitech. Ingen grunn til å pådra seg senebetennelse fordi man på død og liv vil bruke Apples mus 2. Apples tastatur leveres i to utgaver, en trådløs og en kablet. Den trådløse har ikke numerisk keypad eller navigasjonstastene. Er det noe jeg har bruk for i Pro Tools? Jeg ser at Digidesigns egne fargekodede keyboards har slike taster. Er det en fordel å ha disse ekstra tastene? Ja, Pro Tools bruker den numeriske keypaden, samt entertasten som ligger der. Du kan komme deg rundt uten å bruke dette, men det er praktisk å ha de. 3. En del taster er forskjellige på norske og engelske tastatur, inklusive en rekke spesialtegn. Er dette noe man bruker i Pro Tools, slik at jeg bør ha et engelsk keyboard for å "finne fram" i tastene? Nei, det går helt fint med norsk tastaturoppsett. Man må riktignok "oversette" litt når man leser i manualen/hjelpefilen, men det er ikke noe stort problem. Endret 10. november 2007 av Zabulon Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Tusen takk skal du ha. Da kjøper jeg et fullt tastatur på norsk, tenker jeg, og en annen mus. Bruker Logitech selv på PC'en, en MX 518, og den er jeg godt fornøyd med. Så kan jeg jo heller vurdere et Digidesign tastatur senere, siden funksjonene står i klartekst på tastene der. Begynner å bli en gammel mann og har problemer med å huske shortcuts jeg ikke bruker så ofte. Da var det bare å bestemme seg for hvilken iMac jeg skal velge, og hvilket interface. Geir Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Da var det bare å bestemme seg for hvilken iMac jeg skal velge, og hvilket interface. 002'ene går sikkert ganske rimelig på bruktbørsen nå, siden den nye 003-familien har kommet. Det går jo an å kjøpe en rack-variant, og så se om man kanskje kan kjøpe en Command8 controller i ettertid, dersom man skulle savne fadere. Driver selv å funderer på å starte opp et lite prosjektstudio sammen med et par kamerater. Mest på gøy og for å kunne ha et sted vi kan samles og skape musikk i hyggelige og kjente omgivelser selv, men også med tanke på å kanskje tjene noen små kroner på å få inn band som kunne tenke seg å spille inn demoer, EP'er og lignende. Blir vel en av de nye iMac'ene og en 002-variant som blir kjernen, tenker jeg. Har du et 8-kanals ADAT-interface i tillegg til 4 eksterne preamper, kan du få 16 inputs samtidig, i tillegg til SPDIF. Det holder til det meste Faktisk har Behringer en perle her - ADA8000. Behringer er kjent for å lage mye skrap, men akkurat denne saken er virkelig en perle. 8 helt anstendige preamper og AD-konvertere med lavt støygulv ut på ADAT Lightpipe til rundt 3000 kroner. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Jeg skal kjøpe MacBook Pro "billigste" modellen, altså 15 ". Men det jeg funderer på er om jeg skal kjøpe eksternt lydkort i tillegg. Jeg finner ikke noe informasjon om lydkortet på Macbook'en. Hvis det skulle ha noen betydning så kjører jeg den "originale" Mbox'en. -Mikael Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 det er nok ikke noe og sattse på, det er ikke lagd med tanke på musikk produskjon. så du burde kjøpe et ekstert USB lydkort.. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Ok, søren da får jeg ikke kjøpt ipod istedet. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Ok, søren da får jeg ikke kjøpt ipod istedet. "Jammen, da blir jeg jo nødt til å kjøpe begge deler" heter det Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Ok, søren da får jeg ikke kjøpt ipod istedet. "Jammen, da blir jeg jo nødt til å kjøpe begge deler" heter det Jeg var trøtt den kvelden, ok? Lenke til kommentar
edvinpedvin Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hei Zab & co, kult at det fortsatt er liv i denne tråden. Oppdatering nr.1: Jeg har faktisk kjøpt FXpansion-adaptere (VST-til-RTAS), og det funker knirkefritt....forutsatt at man ikke prøver å konvertere plugins som i utgangspunktet er inkompatible, dvs: Windows-plugins vil aldri funke på Mac, og vice versa. Ei heller PPC vs. Intel Mac, hvilket innebærer at en del gamle plugins er uaktuelle for folk med nye macbooks osv, selv om de er laget for mac. Sånn er det bare; VST plugins er "executable binaries" de også, og det eneste FXpansion-adapteret kan gjøre, er å fikle litt med adressering og formatering i interface'et til en plugin (eller no' sånt). Oppdatering nr.2: PT7.4! Elastic time ser bare så kult ut at jeg ikke kunne tenke meg å vente særlig mer enn én dag før jeg kjøpte og lasta ned upgraden. SJEKK videoene her: http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...&ref=pt74-m Selvfølgelig medfører det ENDA MER å lære seg, men... Lurte på om du Zab hadde noe å si om "Regions"? Jeg har aldri helt klart å favne det der... JEg bare sitter og fomler med audio'en min, og plutselig har jeg en million regions i den lista til høyre...selv om jeg bare har et par spor...hehe. Aner ikke hvor de kommer fra alle sammen :-] Noen gulltips i den sammenhengen? mvh; Ego. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Lurte på om du Zab hadde noe å si om "Regions"? Jeg har aldri helt klart å favne det der... JEg bare sitter og fomler med audio'en min, og plutselig har jeg en million regions i den lista til høyre...selv om jeg bare har et par spor...hehe. Aner ikke hvor de kommer fra alle sammen :-] Noen gulltips i den sammenhengen? Nei Det skal være sånn. Hver gang du kutter i en region på tidslinja, lages nye regioner. Disse tar dog ikke diskplass, de henviser kun til den wav-filen de var en del av i utgangspunktet. Det blir masse regioner etterhvert som man redigerer, det er på en måte hele poenget med denne typen ikke-destruktiv redigering. Lenke til kommentar
BazeLaze Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Bare som et kjapt svar til det med regions, så er det lettest å slette dem etter man har redigert litt i tilfelle prosjektfilen går til helvette. Dette lerte jeg på den harde måten med å måtte sitte å streve i mange timer for å finne ut hvilken filer som hørte hjemme og ikke minst klippe på nytt igjen. Render, slett, save. Tre ting som jeg lærte fort var nødvendig og greit å gjøre for å holde oversikt, det ser ikke bra ut når en viser trommesporene til en trommis og det ser ut som "skyggenes dal" etter all klippingen Edit: Stiller meg helt bak det som blir nevnt tidligere på siden med massey-plug-ins , for min del har det holdt med demoen til pluggene også har jeg bare tatt screenshot sv instillingene siden den resetter seg selv etter hver gang jeg starter opp Pro Tools. Skal kjøpe L2007 mastering limiter etter hvert, men har ikke penger nå. Ada800 blir også nevnt og er en flott sak,preampene på den støyer ca like mye som de på 002, et utrolig bra kjøp. Endret 13. november 2007 av BazeLaze Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Bare som et kjapt svar til det med regions, så er det lettest å slette dem etter man har redigert litt i tilfelle prosjektfilen går til helvette. Dette lerte jeg på den harde måten med å måtte sitte å streve i mange timer for å finne ut hvilken filer som hørte hjemme og ikke minst klippe på nytt igjen. Du kan ta 'remove unused regions ja', men du bør jo selvsagt ikke slette regioner som blir brukt av session'en. Jeg pleier ikke å konsolidere sporene og gjøre dette før jeg har redigert meg helt ferdig, og vet at alt materialet jeg trenger ligger på tidslinja. Om man er usikker, kan man jo eventuelt ta en 'save session copy' før man gjør dette, så har man en backup i tilfelle rottefelle. Massey er knallbra ja. Skal ha Tape Head, Delay og Mastering Limiteren bare jeg får somla meg til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå