Gå til innhold

Liten innføring i Pro Tools

Distressor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det klikker for meg snart... :-)

Har hatt PTLE samt mbox2pro en stund, men ikke brukt det så mye.

Nå har jeg satt i gang litt, og sliter med konseptene.

Det meste av MIDI, software-instrumenter og plugins funker greit.

Men jeg ønsker altså å gjøre følgende:

1) sende ut recorded audio til en utgang (la oss si Out3-4)

2)...gjennom en ekstern effektboks...

3) ...inn igjen på In3-4 (phono/aux).

Eller for å si det enkelt: HVORDAN bruker jeg en ekstern HW-effekt med PTLE og mbox2 pro?

-Jeg har satt opp I/O settings lik jeg tror det må være.

Og audio-sporene i PT er rutet hhv med out=Out3-4 (kildesporet) og in=In3-4 (for target-sporet) (og out=Out1-2, som er main out) => MÅ jeg virkelig KJØRE OPPTAK for å få hørt resultatet? Det er ikke smuud...

Jeg vil kjøre audition UTEN å ta opp. Er det mulig? Kommer også til å prøve det samme med software-instrumenter.

- Kan jeg bruke inserts (under I/O setup) til dette?

Og før noen spør: for meg er det ingen vei rundt dette, akkurat denne boksen fins IKKE som software plugin!

Hvis noen har såpass peiling at de kan dra en forklarer på dette, blir jeg glad.

Når ikke en gang banning hjelper, trenger man gode råd...

Takk+bukk;

Edv!n :(

Lenke til kommentar

Du gjør det helt riktig Edvin, men du må velge "input only-monitoring" fra menyen (husker ikke sånn i farta hvilken fane dette valget ligger under). Det er akkurat slik bruk av hardwareenheter inserts i I/O-menyen er tiltenkt.

I PTHD er dette litt enklere, da du har en input-monitoring knapp for hvert eneste spor så du kan lytte på inngangene til sporene når du spiller av uten å gå i rec. I PTLE er dette valget globalt, og gjemt bort i menyen.

Lenke til kommentar
Du gjør det helt riktig Edvin, men du må velge "input only-monitoring" fra menyen (husker ikke sånn i farta hvilken fane dette valget ligger under). Det er akkurat slik bruk av hardwareenheter inserts i I/O-menyen er tiltenkt.

I PTHD er dette litt enklere, da du har en input-monitoring knapp for hvert eneste spor så du kan lytte på inngangene til sporene når du spiller av uten å gå i rec. I PTLE er dette valget globalt, og gjemt bort i menyen.

Aha, da må jeg lete etter det valget. Hva innebærer det sånn generelt, da?

OG en annen ting: jeg bruker altså ikke inserts fra I/O menyen nå. Men er litt nysgjerrig på hva de er til, og hvilke muligheter det gir. Du sier at det akkurat sånn som dette de er tiltenkt. Kan du si noe mer om det? Hvor dan kan jeg gjøre det samme med I/O inserts?

Hurra for at det fins et forum med ProTools-guruer på i Norge!

mvh;

edv!n

Lenke til kommentar
Hups, der fant jeg en artikkel som omhandler temaet:

http://www.sellardoorstudios2.com/modules....es&id_cat=4

Zab, du må gjerne kommentere åkke som :-)

e.

Hehe.

Ja, du kan bruke outboard hardware ved å enten route output'ene fra sporene ut til den utgangen på interfacet som er koblet til den eksterne enheten du ønsker å bruke, og så lage nye spor hvor inputene er satt til returen fra nevnte hardware.

Du kan også legge hardware'n som en insert ved å definere inputene og outputene dens i I/O-setup'en og navngi den. Fordelen da er at den dukker opp som en insert i plugin-lista med navn. Blir litt mer oversiktlig sånn. Hvor mange sånne hardware-inserts du kan ha om gangen, kommer selvsagt an på hvor mange analoge inn- og utganger du har på Pro Tools-interfacet ditt.

Med input-only monitoring lytter du på input'ene til sporene, ikke hva de måtte finne på å dytte ut av output'ene sine.

Jeg er ikke helt i form idag, så jeg må ta forbehold om at jeg kanskje surrer litt ;)

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Med input-only monitoring lytter du på input'ene til sporene, ikke hva de måtte finne på å dytte ut av output'ene sine.

Jeg er ikke helt i form idag, så jeg må ta forbehold om at jeg kanskje surrer litt ;)

Aha...HADDE vært smuud om det IKKE var en global setting, men pr. spor, og dessuten hadde en sånn fiks liten knapp på hvert spor...aiai. Men det var vel PTHD, det...

Well, dette høres greit ut, men er fortsatt på teoristadiet.

Du får holde deg frisk nok utover kvelden til å vokte forumet, hehe :yes:

e!

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe en Macbook Pro. Men lurer på om jeg skal kjøpe et lydkort i tillegg, noen som vet noe om hva pro tools krever?

Tenkte bare si at jeg har en MacBook (2Ghz, 2GB).

Selv om jeg noen ganger stapper inn Reaktor, Reason vha RTAS osv.

Man må vel etterhvert printe til audio track, men det virker som den har plenty ytelse til forh.vis komplekse prosjekt med PTLE. Kunne vel vurdert en pro også, men det var prisen da...

Bare sånn i tilfelle du plutselig skulle mangle noen tusen :-]

Andre som har erfaringer med macbook og PTLE?

Endret av edvinpedvin
Lenke til kommentar
Tenkte bare si at jeg har en MacBook (2Ghz, 2GB).

Selv om jeg noen ganger stapper inn Reaktor, Reason vha RTAS osv.

Man må vel etterhvert printe til audio track, men det virker som den har plenty ytelse til forh.vis komplekse prosjekt med PTLE. Kunne vel vurdert en pro også, men det var prisen da...

Bare sånn i tilfelle du plutselig skulle mangle noen tusen :-]

Andre som har erfaringer med macbook og PTLE?

Jeg bruker MacBook'en min når jeg gjør "mobile" opptak (for eksempel demoer for band med begrensede midler, eller når jeg gjør akustiske opptakt i kirker o.l.). Svart, samme specs som din. Det eneste som er litt dumt i en opptakssituasjon hvor man må ha maskinen i samme rom som musikerne, er at vifta på den spinner opp ganske fort i Pro Tools om du har på noen plugins. Ikke noe stort problem, dog.

Ellers er jeg veldig fornøyd med MacBooken, og den har god ytelse i Pro Tools LE. Pro'en har ikke så fryktelig mye bedre ytelse i Pro Tools, men den har jo blant annet FireWire 800, som ikke MacBooken har. Og litt større skjerm da.

Lenke til kommentar

Joda, det med vifta er sant...men det ble bedre etter den firware-upgrade'n som kom i fjor.

Ang. Firewire 800:

- hvert stereo opptaksspor 24bit/48KHz skulle teoretisk bruke under 2.5Mbit/s.

- Firewire 800 gir deg 800Mbit/s. Så mange spor samtidig tar du ikke opp uansett, at det får betydning.

Jeg mener at: Det vil i praksis kun være i backupsituasjoner at du drar praktisk nytte av Firewire800,

eller hvis du f.eks jobber med digital Video og dytter svært store datamengder frem og tilbake.

Men det er jo litt kjekt med FW800 lell. Fordi det fins, liksom :-)

e!

Lenke til kommentar

Hepp! Insert funker bra - men mye vil sjølsagt ha mer...:

- nå vil jeg slå sammen to monospor og sende dem sammen ut til den eksterne effekten.

Prøvde å sende begge til samme buss (output = Bus1-2).

Satte så opp ett aux-spor og tenkte bruke Bus1-2 som input, men da var bare bussene fra 16-17 tilgjengelige...hmmm-hmmm. Noen tips?

e!

Lenke til kommentar
Konklusjonen er at det var et dustete spørsmål:

- jeg kan da vel bare bruke en av de bussene som faktisk ER tilgjengelige?

OG det virker. Hvorfor bussene 1-16 ikke er tilgjengelige som inputs, vet jeg dog fortsatt ikke.

Er bussene riktig satt opp i I/O-menyen? Slett alle bussene der, og velg 'default', slik at standardoppsettet initieres.

Du må også holde tunga rett i munnen når det gjelder mono- kontra stereobusser, og mono- kontra stereospor og auxer.

Forøvrig - setter du to monospor til å gå til bus 1-2 og så setter en AUX med inputs bus 1-2, havner jo lyden fra monosporene bare rett på denne auxen. Er planen da å sende denne auxen ut til hardware'n igjen?

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar

Jeg har spurt om dette før i en annen tråd, uten å bli helt klok. Nå er problemstillingen blitt mer reell: Jeg har tenkt å kjøpe meg en iMac til hjemmestudioet, og er usikker på konfigurasjonen. De leveres med fra 2,0 GHz Core 2 Duo til 2,8 GHz Core 2 Extreme prosessorer, og med 1 til 4 GB RAM. Spørsmålet er: Hva er viktigst av RAM og prosessorhastighet for Pro Tools, om jeg må velge, og hvor mye RAM trenger jeg.

Anta at jeg spiller et spor eller to av gangen, og en typisk låt vil ha trommer (syntetiske, enten fra min Tyros eller fra software), bass, et par gitarer, en eller flere keyboardspor og noe som skal forestille sang. Med unntak av kanskje trommene tenker jeg i utgangspunktet ikke å bruke mye software-stemmer (som jeg antar stjeler prosessorkraft og minne.)

Videre må jeg velge mellom 20" og 24" skjerm. Jeg vet ikke riktig hvor plasskrevende et typisk vindusoppsett i Pro Tools er, men antar at mer skjerm gir større utsnitt og plass til flere verktøy. Hva er skjermoppløsningen i skjermbildene i førsteposten?

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du ville nok klart deg med 2ghz, 2Gb ram oppsettet kanskje 3gb ram så du har noe og gå på..

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Jeg trenger jo litt hjelp igjen:

1. Jeg har innstallert Amplitube LE, men finner den ikke som en plug-in i Pro Tools. Jeg finner heller ikke no ikon for å starte det uten ProTools. Hvordan får jeg kjørt det jeg har lagt inn?

Flere spørsmål gitt:

2. Når jeg velger click-track og spiller det av så hakker metronomen no voldsomt, umulig å bruke. Mens andre tracks spilles av helt fint. Hvorfor?

3. I instruksjonsvideoen når han bruker MIDI så har han en VST-plugin som heter sampletank2. Jeg finner ikke denne. Når jeg velger MIDI-track så får jeg ikke legge til noen inserts i det hele tatt. Den står på no microsoft predefined eller no. Hvordan får jeg sampletank 2?

Til Zabulon, tilsynelatende er guru på Protools:

Jeg har akkuart kjøpt ProTools og Mbox 2 med midi-inngang, og er helt grønn.

Har et el-piano Yamaha P-120 som jeg skal bruke som Midi-spiller.

Når jeg spiller på pianoet ser jeg på skjermen at det kommer midi-signaler til midi-sporet men ingen lyd. Prøver å følge instruskjons-CD-en som fulgte med, der de bruker Sampletank som eksempel, men når jeg laster inn medfølgende Sampletank så finner jeg den ikke igjen i plug-in menyenen.

Hvordan får jeg Lyd? jeg vil spille nå! Bruker kun midikabel fra pianoet til mboxen, ingen andre veien...

Lenke til kommentar
du ville nok klart deg med 2ghz, 2Gb ram oppsettet kanskje 3gb ram så du har noe og gå på..

Takk skal du ha.

Her er et par begrensninger, om jeg vil ha 24" skjerm får jeg minimum 2,4 GHz prosessor. Og jeg er ikke sikekr på om jeg kan få 3 GB RAM, Apple leverer dem ihvertfall bare med 1, 2 eller 4. Om det er en teknisk begrensning (at de to brikkene må være like) vet jeg ikke.

Venter på et tilbud nå, så får vi se hva jeg ender opp med.

Deretter må jeg spare til interfacet. Har mest lyst på en Digi 003, liker "analoge" kontroller, men det spørs om pengene strekker til.

Geir :)

Lenke til kommentar
Til Zabulon, tilsynelatende er guru på Protools:

Jeg har akkuart kjøpt ProTools og Mbox 2 med midi-inngang, og er helt grønn.

Har et el-piano Yamaha P-120 som jeg skal bruke som Midi-spiller.

Når jeg spiller på pianoet ser jeg på skjermen at det kommer midi-signaler til midi-sporet men ingen lyd. Prøver å følge instruskjons-CD-en som fulgte med, der de bruker Sampletank som eksempel, men når jeg laster inn medfølgende Sampletank så finner jeg den ikke igjen i plug-in menyenen.

Hvordan får jeg Lyd? jeg vil spille nå! Bruker kun midikabel fra pianoet til mboxen, ingen andre veien...

Et midi-spor er akkurat det - et midispor. Her mottas, lagres og sendes videre kun midi-informasjon, ingen lyd. Det du må gjøre, er å sette opp en AUX i tillegg, hvor du legger inn den softsynthen du ønsker å bruke som en insert. Hvis du har lagt inn RTAS-utgaven av Sampletank, skal den dukke opp under "instruments" i pluginmenyen. Går du da tilbake til midi-sporet ditt og klikker på output-knappen, kan du velge hvilken kanal på Sampletank du vil at midi-dataene skal gå til.

Du kan alternativt bruke et instrument-track, som i praksis er et midi-track og en AUX integrert i ett og samme spor. Blir litt ryddigere da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...