tom waits for alice Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Fin tråd dette. Står på nippet til å kjøpe en iMac til hjemmestudioet mitt. (Så snart skatteoppgjøret er i havn.) Så blir det nok ProTools, bare jeg får bestemt meg for interface. Drømmer om et digi 003 med kontrollflate, jeg er litt gammel og "analog" i tankegangen og liker å ha fadere og knapper. Men det koster jo litt, da. I alle fall kommer jeg sikkert til å bli aktiv i denne tråden når den tid kommer. Geir Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg fortsetter maset mitt siden det ikke er noen andre jeg kan spørre - Fins det ikke noen cut-tool i protools? Kan jeg bare bruke den slide funksjonen i endene av filene? Mener en cut-funksjon som i cubase hvor jeg bare kan trykke et sted på fila så deler den seg i to der jeg trykka. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 har ikke PT men er ganske sikker på at du har en Cut tool Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Jeg fortsetter maset mitt siden det ikke er noen andre jeg kan spørre - Fins det ikke noen cut-tool i protools? Kan jeg bare bruke den slide funksjonen i endene av filene? Mener en cut-funksjon som i cubase hvor jeg bare kan trykke et sted på fila så deler den seg i to der jeg trykka. 9619786[/snapback] Selvsagt har du det Først, sørg for at keyboard focus er aktivert - dvs. at redigeringsshortcuts blir mappet til enkelttaster istedenfor tastekombinasjoner. Du aktiverer keyboard focus ved å trykke på det lille "a...z"-symbolet under redigeringsverktøyene. Det skal da bli en blå firkant rundt det, slik som det er på symbolet ved siden av på dette bildet: Skal man bli selveste Speedy Gonzalez i Pro Tools, er keyboard focus et meget godt hjelpemiddel. Når du nå har gjort dette, er det bare å sette markøren der du vil splitte en region og trykke på "B"-tasten. Noen andre essensielle redigeringsverktøy er tilgjengelige på følgende taster når keyboard focus er aktivert: Trim start to insertion: 'A' If you place the cursor part of the way into a region, hitting 'A' will delete the audio from the cursor back to the beginning of that region. Trim end to insertion: 'S' If you place the cursor part of the way into a region, hitting 'S' will delete the audio from the cursor forward to the end of that region. Fade to start: 'D' When the cursor is placed part of the way into a region, hitting 'D' will create a fade-in (using the default fade settings in Preferences) from the cursor position back to the beginning of that region. Fade: 'F' When a selection is highlighted, hitting 'F' will create a crossfade (using the default fade settings in Preferences) without giving you the Fades dialogue window. Fade to end: 'G' When the cursor is placed part of the way into a region, hitting 'G' will create a fade-out (using the default fade settings in Preferences) from the cursor position forward to the end of that region, as shown in the lower two screens above. Cut and paste commands: 'X', 'C', 'V' In Commands Focus mode, the usual Cut ('X'), Copy ('C') and Paste ('V') controls are available to you without the need to hold down the usual modifier keys (Command for Mac and Ctrl for Windows). Separate: 'B' Endret 2. oktober 2007 av Zabulon Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Takk for masse tips Begynner å komme inn i det nå. Men har enda et problem jeg seff: Når jeg trykker bounce to disk etter at jeg har merket det jeg vil ha, så velger jeg wav og hvor jeg skal legge det. Men når den er ferdig med å bounce så ligger ikke fila der hvor jeg valgte. Virker som den sletter fila med en gang den er bounca eller no. Noen som vet hvorfor? EDIT: Jeg klarte selvfølgelig å poste problemet før jeg hadde prøvd skikkelig. Jeg hadde ikke merka området ordentlig :!: Endret 2. oktober 2007 av Dimitrij Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) EDIT: Jeg klarte selvfølgelig å poste problemet før jeg hadde prøvd skikkelig. Jeg hadde ikke merka området ordentlig :!: 9621429[/snapback] Tenkte det var noe sånt! Forøvrig - ProTools har foreløpig kun real-time downmix. Endret 2. oktober 2007 av Zabulon Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Jeg trenger jo litt hjelp igjen: 1. Jeg har innstallert Amplitube LE, men finner den ikke som en plug-in i Pro Tools. Jeg finner heller ikke no ikon for å starte det uten ProTools. Hvordan får jeg kjørt det jeg har lagt inn? Flere spørsmål gitt: 2. Når jeg velger click-track og spiller det av så hakker metronomen no voldsomt, umulig å bruke. Mens andre tracks spilles av helt fint. Hvorfor? 3. I instruksjonsvideoen når han bruker MIDI så har han en VST-plugin som heter sampletank2. Jeg finner ikke denne. Når jeg velger MIDI-track så får jeg ikke legge til noen inserts i det hele tatt. Den står på no microsoft predefined eller no. Hvordan får jeg sampletank 2? Endret 8. oktober 2007 av Dimitrij Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Jeg trenger jo litt hjelp igjen: 1. Jeg har innstallert Amplitube LE, men finner den ikke som en plug-in i Pro Tools. Jeg finner heller ikke no ikon for å starte det uten ProTools. Hvordan får jeg kjørt det jeg har lagt inn? Har du kikket i alle kategoriene? Hos meg la Amplitube 1 seg under "dynamics" hvis jeg ikke husker helt feil. Og er du sikker på at det er RTAS-versjonen du installerte? 2. Når jeg velger click-track og spiller det av så hakker metronomen no voldsomt, umulig å bruke. Mens andre tracks spilles av helt fint. Hvorfor? Aner ikke, aldri vært borti det problemet. Jeg vet at M-Powered og M-Audio hardware har noen litt merkelige issues her og der, men du kjører kanskje PTLE? Click-tracket følger forøvrig tempo og taktinnstillingene du har satt i feltet over tidslinjen. 3. I instruksjonsvideoen når han bruker MIDI så har han en VST-plugin som heter sampletank2. Jeg finner ikke denne. Når jeg velger MIDI-track så får jeg ikke legge til noen inserts i det hele tatt. Den står på no microsoft predefined eller no. Hvordan får jeg sampletank 2? 9661916[/snapback] Det var neppe en VST, men heller en RTAS (som er ProTools LE's plugin-format). Å bruke VST i Pro Tools forutsetter at du har FXPansion's VST-to-RTAS wrapper, og det er heller ikke helt knirkefritt utifra hva jeg har hørt. Du kan heller ikke legge noen inserts på et MIDI-track. Du må sette opp en AUX med softsynthen din på som du da velger midi-sporet ditt som inputs til, her kan du så slenge opp inserts etter softsynthen.. Alternativt kan du bruke et instrument track istedenfor et midi- og et AUX-spor. Instrument-track er alt kombinert i ett spor, på samme måte som i Cubase. I et midi-spor ligger det kun midi-informasjon i Pro Tools, så du kan ikke legge noen audio-plugins der. Skal det bli noe lyd, må du sette opp en AUX med en synth på (eller da bruke tidligere nevnte instrument track). Sample Tank 2 følger vel heller ikke med Pro Tools - det er en softsynth/sampler fra Native Instruments. Mulig det følger med en demoversjon når du kjøper LE eller M-Powered, det er jeg usikker på. Endret 8. oktober 2007 av Zabulon Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Okay here we go: Jeg kjører PT LE ja, versjon 7.3.1 Prøvde å innstallere det på nytt men får det fortsatt ikke til å funke (Amplitube altså), filene ligger der, men ligger ikke i menyene når jeg går på inserts. Jeg fikk aldri muligheten til å velge RTAS, men regner med det er det den legger inn siden det fulgte med en ignitionpack med PT. La også inn EzDrummer nå. Samma der, filene ligger i mappa si, alt er lagt inn. Men finner ikke no .exe fil så jeg kan åpne programmet som standalone Og trodde kanskje den click-tracken ville funke når jeg oppgraderte til 7.3.1, men neida. Kan det være at jeg har for dårlig pc? Hvor mye prosessorkraft trengs det for å kjøre en click-track? Hilsen frustrert bruker... EDIT: Nå tror jeg faktisk jeg fikk Amplitube til å virke. Trikset var at den ikke tålte at det ble installert på d-disken min visstnok. Når jeg la inn i standard-mappa, altså C-programfiler, så fant PT plug-inen. Skal prøve det samme for EzDrummer nå snart. Men den click-tracken er den samme dessverre. Endret 9. oktober 2007 av Dimitrij Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 La også inn EzDrummer nå. Samma der, filene ligger i mappa si, alt er lagt inn. Men finner ikke no .exe fil så jeg kan åpne programmet som standalone Ok, du er sikker på at det faktisk har stand-alone modus? Jeg vet at Guitar Rig har det, men ikke Amplitube 1 som jeg brukte litt. Og trodde kanskje den click-tracken ville funke når jeg oppgraderte til 7.3.1, men neida. Kan det være at jeg har for dårlig pc? Hvor mye prosessorkraft trengs det for å kjøre en click-track? Hilsen frustrert bruker... EDIT: Nå tror jeg faktisk jeg fikk Amplitube til å virke. Trikset var at den ikke tålte at det ble installert på d-disken min visstnok. Når jeg la inn i standard-mappa, altså C-programfiler, så fant PT plug-inen. Skal prøve det samme for EzDrummer nå snart. Men den click-tracken er den samme dessverre. Jeg kjører Pro Tools på en P4 med 1 GB RAM, og det går helt fint. Aldri vært borti click-problemet ditt, så kan dessverre ikke svare på det sånn på stående fot. Vanlige midi-spor går helt fint? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 hva er den billigste måten å få testet PT? helst så nærme PT HD, den beste versjonen, siden det er mest sansynelig den jeg kommer til å jobbe med, Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) hva er den billigste måten å få testet PT? helst så nærme PT HD, den beste versjonen, siden det er mest sansynelig den jeg kommer til å jobbe med, Den billigste (legale) måten er nok en Mbox 2 mini når det gjelder PTLE - det koster rundt 3.000 kroner. Den billigste måten å teste PTHD på, er et HD1-system og et 96 I/O-interface, men det er vel for de fleste litt uaktuelt å bruke 100.000 for å "teste" et system. Om du kan PTLE, er det null problem å gå over til PTHD. Det aller meste er helt likt. Endret 12. oktober 2007 av Zabulon Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Ok, du er sikker på at det faktisk har stand-alone modus? Jeg vet at Guitar Rig har det, men ikke Amplitube 1 som jeg brukte litt.Jeg kjører Pro Tools på en P4 med 1 GB RAM, og det går helt fint. Aldri vært borti click-problemet ditt, så kan dessverre ikke svare på det sånn på stående fot. Vanlige midi-spor går helt fint? Nei, alt av MIDI sliter veldig med å spilles av i edit-vinduet. Hakker no forferdelig. Har prøvd å stille på buffer-size osv, men hjelper dårlig. Fant ut at EZDrummer ikke hadde standalone, så måtte kjøre gjennom PT. Fikk også det til å funke hvis jeg la det inn i C-Programfiler. Jeg har 1Gb Ram og 1,73Mhz dual core prosessor. PC-en skal egentlig klare å kjøre MIDI helt fint, men virker som prosesoren ikke liker PT i det hele tatt, blitt verre nå i det siste. Men jeg kommer til å ta med meg PC-en min ned på 345 (musikksjappe i Trondheim) der hvor jeg kjøpte det og høre om de kan hjelpe meg. Har hørt av venner at de burde ha erfaring med det fleste av problemer. Hvis ikke det hjelper kommer jeg til å rett og slett spille inn i PT og mikse i Cubase siden det funker knirkefritt. Endret 14. oktober 2007 av Dimitrij Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Ok, du er sikker på at det faktisk har stand-alone modus? Jeg vet at Guitar Rig har det, men ikke Amplitube 1 som jeg brukte litt.Jeg kjører Pro Tools på en P4 med 1 GB RAM, og det går helt fint. Aldri vært borti click-problemet ditt, så kan dessverre ikke svare på det sånn på stående fot. Vanlige midi-spor går helt fint? Nei, alt av MIDI sliter veldig med å spilles av i edit-vinduet. Hakker no forferdelig. Har prøvd å stille på buffer-size osv, men hjelper dårlig. Mystisk dette. Jeg har ikke funnet noe tilsvarende under supportkategoriene på Digidesigns nettsider heller. Jeg vet at Pro Tools kan få hikke av enkelte bakgrunnsprosesser i Windows. På PC-en min må jeg for eksempel deaktivere det trådløse nettverkskortet, hvis ikke stotrer Pro Tools i ti sekunder hvert minutt. Tidligere hadde Pro Tools problemer med enkelte chipset på hovedkortet og, som gjorde at Pro Tools bare stoppet under avspilling eller innspilling med en feilmelding. Dette hadde med latency i enkelte Intel-chipset å gjøre, men dette skal være rettet opp nå. Drumkit From Hell fungerer ikke via Battery hos meg, her opplever jeg noe lignende det du gjør. Må nesten undersøke litt mer her jeg, du får si ifra hvis du skulle slumpe borti en løsning så jeg vet det til en annen gang. Test én ting: lag en ny session, og lag kun ett eneste spor - click-sporet. Sliter det like mye med å spille av da? Endret 16. oktober 2007 av Zabulon Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Ok, du er sikker på at det faktisk har stand-alone modus? Jeg vet at Guitar Rig har det, men ikke Amplitube 1 som jeg brukte litt.Jeg kjører Pro Tools på en P4 med 1 GB RAM, og det går helt fint. Aldri vært borti click-problemet ditt, så kan dessverre ikke svare på det sånn på stående fot. Vanlige midi-spor går helt fint? Nei, alt av MIDI sliter veldig med å spilles av i edit-vinduet. Hakker no forferdelig. Har prøvd å stille på buffer-size osv, men hjelper dårlig. Mystisk dette. Jeg har ikke funnet noe tilsvarende under supportkategoriene på Digidesigns nettsider heller. Jeg vet at Pro Tools kan få hikke av enkelte bakgrunnsprosesser i Windows. På PC-en min må jeg for eksempel deaktivere det trådløse nettverkskortet, hvis ikke stotrer Pro Tools i ti sekunder hvert minutt. Tidligere hadde Pro Tools problemer med enkelte chipset på hovedkortet og, som gjorde at Pro Tools bare stoppet under avspilling eller innspilling med en feilmelding. Dette hadde med latency i enkelte Intel-chipset å gjøre, men dette skal være rettet opp nå. Drumkit From Hell fungerer ikke via Battery hos meg, her opplever jeg noe lignende det du gjør. Må nesten undersøke litt mer her jeg, du får si ifra hvis du skulle slumpe borti en løsning så jeg vet det til en annen gang. Test én ting: lag en ny session, og lag kun ett eneste spor - click-sporet. Sliter det like mye med å spille av da? Jeg testet faktisk et siste der for en stund siden og ja, det sliter da også. Men har lagt inn Cubase på nytt nå og kommer til å mikse alt som inneholder midi der. funker ganske greit egentlig siden jeg er ganske vant til Cubase uansett. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Meget bra guide! Skulle gjerne likt å sett en del 2, der du forklarer mer om basic mixing, og ellers litt generelt om recording. Men som sagt veldig fin guide. -Mikael Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Meget bra guide! Skulle gjerne likt å sett en del 2, der du forklarer mer om basic mixing, og ellers litt generelt om recording. Men som sagt veldig fin guide. -Mikael Det kommer Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har tenkt å kjøpe en Macbook Pro. Men lurer på om jeg skal kjøpe et lydkort i tillegg, noen som vet noe om hva pro tools krever? Takk Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Normalt kjøper du et interface (eksternt lydkort) og så får du ProTools med på kjøpet. Billigste løsningen er Digidesign MBox 2 Mini, et enkelt USB-basert interface som kommer med ProTools LE. Det koster deg under 3000 kroner. Dyrere utgaver kommer med flere innganger, Firewire og flere moduler til ProTools LE. Selv har jeg planer om å kjøpe en iMac + et Digi 003. Men da må jeg nok spare en stund... Geir Endret 29. oktober 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg har tenkt å kjøpe en Macbook Pro. Men lurer på om jeg skal kjøpe et lydkort i tillegg, noen som vet noe om hva pro tools krever? Takk Dette står forklart i åpningsposten til denne tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå