Gå til innhold

Yes da, ny spill-pc til rundt 10.000


Anbefalte innlegg

Ja, på tide å oppgradere PC'en for å spille bioshock og andre nye spill.

Det jeg har lyst på er helst AMD/ATI, foretrekker det, men om intel/nvidia er et alternativ er ikke det noe problem. Har også lyst på lian li-kabinett :love: og mye kjøling er bare positivt. Har 2 x 250 GB hardisker og vurderte å investere i en raptor-disk elller noe sånt, hørt det er raskere (men det er veldig lav prioritet med det første).

Har også lydkort, skjerm, høyttaler/headsett, mus og tastatur fra før så det trenger jeg ikke.

 

Poenget med PC'en er spill og lekser (word, så det går av seg selv). Den skal ha mulighet til å kunne oppgraderes senere og jeg skal bygge den selv (få hjelp av en venn) og ville foretrukket og bestilt alt fra en eller to, kanskje tre nettbutikker hvis jeg sparer mye på det.

 

Skal ikke bestille NÅ, eller imorgen så om for eksempel noen lanserer nytt kort om en uke som vil føre til priskutt så venter jeg gjerne :) .

 

Vurderer å investere i en 22" eller 24" widescreen LCD skjerm utenfor budsjettet, men ivl det kreve sykt mye mer av skjermkortet iforhold til en 4:5-skjerm?

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, så bra ut den, men må innrømme at jeg er en liten amd/ATI fanboy, eller tjener man såpass mye på intell/nvidia at det lønner seg? Hørt at amd lanserer nye prossessor-typer om noen uker, stemmer dette; og vildet føre til priskutt på eksisterende prossessorer?

 

Og hvordan er dette kabinettet iforhold? Får alt hos netshop.no isåfall da.

 

edit: hææ? Jævla forumdrit, hadde kommet nær "sitat"-knappen på en annen tråd :whistle:

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Fjerne 2 eller 3 ribbein? :)

9380315[/snapback]

hahha. ikke så lurt menmen..

 

hvorfor vil du egentlig suge deg selv. for meg høres det ekkelt ut :ph34r:

9407595[/snapback]

Hmm, så bra ut den, men må innrømme at jeg er en liten amd/ATI fanboy, eller tjener man såpass mye på intell/nvidia at det lønner seg? Hørt at amd lanserer nye prossessor-typer om noen uker, stemmer dette; og vildet føre til priskutt på eksisterende prossessorer?

 

Og hvordan er dette kabinettet iforhold? Får alt hos netshop.no isåfall da.

9408866[/snapback]

Haha, vet du hva du quota? :!:

Lenke til kommentar

Fantastisk sitéring!

 

On topic: Ang. Intel vs AMD/Nvidia vs ATI; slik eg har forstått marknaden sånn den er i dag, vil du få absolutt best ytelse for pengane om du går for ein Intel Core 2 Duo CPU i 6x50-klassen, samt eit Nvidia-grafikkort i 8800GTS-klassen. Det er iallefall desse komponentane som finst i så godt som alle forslag til nybyggjarPCar på forumet her for tida.

 

Sjølv har eg nyleg bygd ein PC med C2D 6750 @ 2,6 GHZ og Geforce 8800GTS 640, og den køyrer Bioshock i Vista med 1680x1050 (på ein 22" widescreen), med detaljar og eye-candy på maks, og det går superglatt.

Lenke til kommentar

Hmm, trenger ikke harddisk eller cd-rom (glemte å nevne tidligere) så bare å spare inn :) .

Og likte overhodet ikke kabinettet, skal (!) ha et helt rent, svart kabinett.

Men, hvor mye RAM trenger jeg egentlig, til nyere spill med god grafikk/mange enheter (for eksempel Supreme Commander)?

Og ser ut til at prossessor/hovedkort/grafikkort/PSU er funnet, så kun RAM og kabinett igjen da vil jeg tro :) . Tar utgangspunkt i prossessor som noen linket tidligere, samme med hovedkort og grafikkort.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Med tanke på at RAM er veldig billig nå, så er det egentlig bare å smelle til med 4 GB da mange av de nye spillene kommer til å kreve såpass mye av selv en moderne PC. Uansett så er 2 GB minimum, og 4 GB anbefalt. Det er jo også sagt at RAM skal bli enda billigere utover høsten, men tror neppe prisen faller så ekstremt mye mer enn det den ligger på nå.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 64-bit-versjonen av Vista i 3 måneder nå, og har ikke støtt på noen problemer overhodet. Alle programmer fungerer helt fint og har ikke låst seg en eneste gang. Eneste jeg ville sjekket før jeg installerte Vista (64-bit spesielt), er at det finnes drivere til alle komponentene dine. Dette skulle dog ikke være noe særlig stort problem siden du nå kjøper en helt ny PC. I tillegg er det jo litt teit å ikke bruke DX10 når du først kjøper et skjermkort som har støtte for det.

Lenke til kommentar

64-bit Vista har eg køyrd ei stund no utan problem av noko slag. Klart, det tek ei lita stund å bli van med areo, men det veks på ein, og etter ei stund ser XP ut som 3.11 i samanlikning. Eg anbefalar å gå for Vista Home Premium som du får kjøpt i dei fleste nettbutikkar i OEM-utgåve til rundt kr. 800. Og ja; gå for 4 GIG PC6400 RAM, først som sist. RAM er omtrent gratis for tida.

 

Edit: Ang. harddiskar, med mindre du sit med eldgamle ATA100-diskar vil ikkje HDane dine bli nokon flaskehals. Raptor er ikkje vits å investere i, då ytelsesforskjelen er minimal mellom 7200RPM og 10000RPM-diskar. Kjøp deg heller nokon perpendikulær-diskar når dei kjem (rett rundt hjørnet), evt. kjør diskane dine i Raid0.

Endret av lappado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...