v3g4rd Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hei! Til hvilken brikke kobles SCSI (evt. SAS) og PCI-e? North-Bridge har som kjent dedikert AGP-bus, men jeg har enda til gode å finne en plass på nettet som forklarer hvor PCI-e befinner seg. S-ATA blir koblet til South-Bridge'en, men jeg har sett at noen nettsider opplyser om at SCSI-kontrolleren blir koblet mot North-Bridge, mens andre skriver South-Bridge. Er det noen her som kan forklare dette for meg? På forhånd, takk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Nå kjenner jeg ikke alle brikkesett, men så langt jeg har sett er North bridge bare minnekontroller og grafikkport (PCI-E eller AGP). Alt annet er koblet til South bridge. Sjekk system diagram for P35: http://www.intel.com/products/chipsets/P35/index.htm Kan du gi referanser til noen som sier at SCSI kontroller er koblet til North? Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Jeg har blant annet funnet denne (nå litt gamle) powerpoint sliden fra Høgskolen i Agder. Der er det et bilde (slide 2) som viser at SCSI-kontrolleren er tilkoblet North Bridge. Jeg er også enig i at den burde befinne seg på South Bridge, fordi der befinner også S-ATA kontrollere seg som hvis de kobles sammen til Raid 0, vil ha samme behov for høy båndbredde slik SCSI krever. edit: så av diagrammet du nevnte at PCI-e faktisk befinner seg på både South Bridge og North Bridge, men det er den raskere varianten PCI-e x16 som er tilkoblet North Bridge. Takk for svar! Endret 1. september 2007 av v3g4rd Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Den tegningen var meget spesiell. Har ikke klart å finne noe lignende. Men det har vært en del gamle chipset som det er vanskelig å finne dokumentasjon på. Har en oppfatning av at PCI-e porten på NB bare kan brukes til grafikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå