sphaa Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 nå her jeg bestemt meg for å prøve å gå over til Linux igjen (ubuntu). Jeg har prøvd før, men etter alt for mange timer med frustrasjon har jeg slettet HD og gått over til XP igjen. Men for at det skal gå bedre den her gangen vil jeg spørre om noen råd først. Hvilket filsystem skal jeg velge til: a: Windows xp b: Felles disk (skal brukes av både xp og Linux) c: Linux Finnes det noen programmer som kan erstatte disse Windows programmene? Disse programmene er nødt til å ha GUI. Jeg ønsker ikke å skrive inne masse kryptiske linjer for å få utført de oppgavene jeg prøver å utføre. -Deamon-tools (viteruell cd-rom) -utorrent -win-amp -ashampoo eller nero burning rom -winrar Er det ellers noen tips dere vil gi meg? Takk for alt så langt Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Filsystem: windows: NTFS felles: Ext3 eller NTFS du velger selv, begge "støtter" begge linux: ext3 deamoon-tools: trenger du ikke, innebygs i linux, "mount" utorrent: ktorrent, qtorrent ? win-amp: aldri hørt om ? om det er winamp kan du prøve xmms ashampoo: k3b ( beste brenneprogrammet jeg har brukt ) winrar: "sudo apt-get install winrar" så har du winrar pakk inn og pakk ut edit: leifer Endret 1. september 2007 av stianiquniez Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Støtter windows ext3? Og støtter Linux NTFS? Sist jeg installerte Linux fikk jeg ikke tilgang til NTFS diskene mine. Jeg prøvde å installere noe som het NTFS-3G, men etter å ha prøvd i en time gadd jeg ikke mer. Bruker alle programmene du nevnte GUI, eller må jeg sette meg inn i masse kryptiske kommandoer? Og ja, jeg mente selfølgelig winamp Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
magikern Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 ntfs til windows, ext3,reiserfs,reiser4, jfs, xfs, zfs er noen av valgene til linux, jeg har lenge brukt reiserfs, men tok i bruk jfs ved siste partisjonering for noen dager siden og er veldig fornøyd hittil. ntfs eller fat32 på disk til både win og linux, trenger ntfs-3g pakken i linux for å bruke ntfs der. -Deamon-tools (viteruell cd-rom) veit ikke om noen gui, bruker: mount -t iso9660 -o loop FILE.iso /path/to/folder men det finnes nok noe i nyere versjoner av Ubuntu da det meste i CLI har GUI alternativ. greieste er alltid å høyreklikke en fil i f.eks Nautilus for å se hvilke alternativer man har... -utorrent bittornado,bittorrent,azureus,ktorrent osv osv har ingen erfaring med utorrent, men ser folk beskrive KTorrent som veldig lik den. -win-amp vlc, xmms (veldig lik winamp, tror faktisk den kan bruke skin fra winamp),kaffeine, totem, amarok osv osv -ashampoo eller nero burning rom har ikke hørt om ashampoo, men ihvertfall så har du k3b, banshee, gnomebaker osv osv, personlig bruker jeg to CLI: cdrecord og growisofs -winrar jeg bruker bare CLI verktøy til alle former for pakking, men det finnes diverse GUI også, i GNome kan man høyreklikke en fil og trykke på noe alla "extract archive" Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 For å unngå å bruke kommandolinja så kan du enten se etter program i legg til/ fjern programmer eller ved å åpne pakke behandleren. Jeg vil anbefale at du bruker Kubuntu, jeg synes personlig at det er lettere å bruke. Lykke til Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Takk for alle svar. Jeg sitter nå og leser om de forskjellige programmene dere anbefaler. Men det er en ting til jeg lurer på. Er det slik at jeg bør installere XP først, også installere Ubuntu/Kubuntu? Er det vanskelig å fjerne Ubuntu uten å formatere HD hvis jeg skulle ende opp med å bli misfornøyd? Endret 1. september 2007 av sphaa Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Xp først og så Kubuntu, Det enkleste er å partisjonere og formatere diskene før du installerer operativsystemet. Du må formatere den partisjonen du har hatt Kubuntu på før Xp kan bruke den partisjonene. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 du må legge inn xp først ja, ihvertfall er det veldig mye lettere på den måten da *nix samarbeider med andre OS noe XP ikke gjør, i (u|ku|xu|edu)buntu fra versjon 7.04 og høyere får du under installering ett valg om å trekke inn brukerinfo som: "My Documents" wallpaper o.l. fra XP til din nye bruker, siden du (såvidt jeg har skjønt det) er ny i *nix så velg "fominsk windows partisjon og bruk ledig plass" (husker ikke akkurat ordlyden, men er ihvertfall ett av de automatiske valgene) under partisjonering i installeringen... oppstartslasteren til ubuntu legger til windows som ett valg, så du kan lett velge hvor du vil når du starter maskinen... Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Som jeg sa åpningsposten har jeg prøvd linux før (red hat, Lindows og SUSE) men det er en del år siden, og jeg ble så rask frustrert at det ble raskt fjernet igjen. Nå er jeg blitt litt eldre og mindre utålmodig, og linux virker som det er blitt enklere så derfor skal jeg nå prøve igjen. Men jeg annser meg selv som helt ny/fersk i linux så alle råd dere kan gi meg er gode råd. Planen er å sitte å lese om de anbefalinger dere gir meg i tillegg til å google litt til kvelden kommer. da skal jeg slette HD og sette i gang med installasjon av XP og Linux. Så alle tips, råd og anbefalinger som kommer inn før kvelden kommer blir tatt i mot med et takk. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Les første posten, har mye info: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8397292 Bruk livecden til å partisjonere og formatere disken slik du vil ha den. Er det stor disk du har og har du tenkt over hvordan du vil dele den? Ellers er det utrolig mye programmer lett tilgjengelig i pakkebrønnen. jeg tror det er 17000+. Har du ATI kort kan det hende du blir nødt til å fikle litt med konsollen. Å få instalert de nyeste grafikkdriveren til ATI er litt vanskelig. Jeg personlig bruker envy: http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Til den fellesdisken har du tre alternativer: - ext3 (ext2) - NTFS - FAT32 Du bør du aller helst bruke ext3 (eller ext2). Fordi: - NTFS-støtten i Linux kan være litt trøblete og ustabil pga. at Microsoft ikke har publisert alle NTFS-spesifikasjonene. - FAT32 kan ikke ha filer som er større enn 4GB. Dermed blir det uaktuelt til lagringsdisk, da du ikke får plass til et DVD-ISO. - ext2 og ext3 fungerer 100% skikkelig i Windows etter at du har installert ext2-driveren. ext2/3 er et åpent filsystem, og det er derfor lett å lage skikkelige drivere til det. Jeg bruker ext3 på min lagringsdisk, og bruker den daglig i både Ubuntu 7.04 og Windows 2000 Pro. Edit: Jeg kan også anbefale Amarok som musikkavspiller. Jeg bruker selv Amarok i Ubuntu og WinAmp i Windows. Endret 1. september 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Jeg har tre disker og tenkte jeg skal dele det på nesten samme måte som jeg har det nå: Disk 1: 36,5Gb 10000 SATA Denne skal brukes til Linux Disk2: 250Gb 7200rpm Denne skal deles på følgende måte: 1 partisjon på 30 Gb - Denne skal brukes til XP, programmer og litt spill 1 partisjon på 40 Gb - Felles. Denne må kunne brukes av begge operativsystemene 1 partisjon på 50 Gb - Denne skal bare brukes til nedlasting og trenger bare å bli brukt av Linux. Men den er nødt til å kunne lagre filer større enn 4Gb 1 partisjon til på 40 Gb - Denne skal bare brukes til musikk og skal bare brukes av linux 1 partisjon til på 50 Gb - Denne skal brukes som backup, og bør kunne benyttes av begge operativsystemene Disk3: 200Gb 7200rpm Hele disken skal bruke til lagring av ting jeg egentilg ikke har bruk for, men som jeg ikke har hjerte til å kaste. Denne er nødt til å kunne lagre filer større enn 4Gb Jeg har heldigvis et Geforce kort Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Til den fellesdisken har du tre alternativer:- ext3 (ext2) - NTFS - FAT32 Du bør du aller helst bruke ext3 (eller ext2). Fordi: - NTFS-støtten i Linux kan være litt trøblete og ustabil pga. at Microsoft ikke har publisert alle NTFS-spesifikasjonene. - FAT32 kan ikke ha filer som er større enn 4GB. Dermed blir det uaktuelt til lagringsdisk, da du ikke får plass til et DVD-ISO. - ext2 og ext3 fungerer 100% skikkelig i Windows etter at du har installert ext2-driveren. ext2/3 er et åpent filsystem, og det er derfor lett å lage skikkelige drivere til det. Jeg bruker ext3 på min lagringsdisk, og bruker den daglig i både Ubuntu 7.04 og Windows 2000 Pro. Edit: Jeg kan også anbefale Amarok som musikkavspiller. Jeg bruker selv Amarok i Ubuntu og WinAmp i Windows. 9403835[/snapback] Har jeg forstått dette rett?: Hvis jeg Velger NTFS på disken til XP og ext3 til resten av partisjonene så får jeg tillgang til alle diskene, untatt XP disken, fra begge oprativsystemene. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Du kan få tilgang til både ntfs partisjonen fra linux og ext3 partisjonen fra xp. Hvis du installerer den ext2 driveren som ble nevnt tidligere og ntfs 3g i linux Edit : Hvis du skal krympe ntfs partisjonen din så ikke glem å defragmentere den først. Endret 1. september 2007 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) I utgangspunktet kan ikke Linux lese/skrive til ntfs filsystemet pga. det er et lukket system som ms eier. Men dersom du installerer ntfs-3g i Linux(veldig enkelt via pakkebehandleren mao. med GUI), så kan du det. Dette anses som stabilt i dag. I utgangspunktet kan ikke Windows lese/skrive til ext3 filsystemet(som du bør velge for Linux), dette tross av at det er et åpent systemet(ms har valgt å ikke legge til støtte for det). Men dersom du i Windows installerer dette http://fs-driver.org/ så kan du det, også dette fungerer helt fint. For dualboot har du to valg; 1: Du installerer begge operativsystem på samme disk. Du installerer først XP så Linux. Under oppstarten kan du da velge hvilke du vil kjøre(i Linux sin GRUB), og du kan endre på hvem som skal starte automatisk. 2: Du installerer windows på en harddisk og Linux på en annen(dette krever at du fysisk kobler fra den ene diske under installasjon, og deretter den neste). Du må her bruke BIOS for å fortelle hvilke disk som det skal leses fra under oppstarten. Dette er mer tungvint dersom du ofte skal skifte hvilke os du vil boote, men fordelen er at Windows sitt oppstartssystem(MBR) ikke blir fjernet. Du kan da senere veldig enkelt fjerne det OSet som du ikke ønsker. Videre opplevde jeg(som andre), at man kan få litt problemer med oppdatering av Windows dersom MBR er fjernet(man kan bare spekulere i hvorfor). Jeg valgte denne løsningen siden jeg bare bruker Windows en sjelden gang for spill. En ulempe her er at Ubuntu automatisk monterer de harddisker den finner under installasjon, mens siden du her må koble av Windows disken så må du selv montere den senere for å få lese/skrivetilgang(men siden du bare har spill der så er ikke det noe poeng). Ad partisjoneringen din; 30 gig for Windows er emm. i minste laget siden du skal ha spill på den. Spillet Bioshock er jo på hele 8,5 gig! Kanskje du kan bruke disk 1 for Windows? For Linux: 1. Linux(som under partisjoneringen har symbolet / ). Denne trenger ikke å være så stor, min er på 10 gig hvis jeg ikke husker feil(den kan være mye mindre). Den bør ikke være for liten heller hvis du skal feks rippe dvd plater(da trengs det jo en del plass). 2. Swap: 512mb 3. Home: Anbefales på det sterkeste at du velger å installere Home på sin egen partisjon. Det forenkler reinstallasjon og oppgradering senere. Den kan være så stor som du ønsker. Her lagres alle systeminstillinger osv. samt alle dine data. Jeg har nedlastingsmappen min her. 4. Lagringsplass for musikk og film og nedlasting. Dersom du har mye musikk som du ønsker å bruke opp mot musikkprogrammet Amarok så vil den jobbe raskere dersom all musikk er lokalisert på samme partisjon. PS: også jeg ble fortvilet og fjernet Linux - etter to døgn - første gangen he he Men så angert jeg meg og forsøkte igjen, og har siden brukt det. Jo mer du lærer jo bedre blir det. Oppdatering: -Deamon-tools Dette må du gjøre via terminalen, men det er faktisk veldig enkelt. Neste Ubuntu vil sikkert ha GUI for dette også, og den kommer jo nå snart. -utorrent: stemmer i for ktorrent, veldig bra. -winamp: Audacious flott lite program som ser fint ut. For større musikksamlinger; Amarok -ashampoo eller nero burning rom: Utmerket brenneprogram ligger ved, men brenneprogrammet k3b er kongen på haugen. -winrar: Fileroller ligger i Ubuntu. Husk og legg til rar og p7z i pakkebehandleren slik at den også kan pakke ut disse formatene. Programmet har GUI. En liten ting; Jeg forsøkte en stund Kubuntu men synes det var noe ustabilt. Ubuntu derimot har vært svært stabilt. Det er enkelt å endre på utseende og kan kjøre alle programmer som Kubuntu. Endret 1. september 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Bare for å få oppklart det: Windows kan skrive/lese til ext3/ext2 med en driver; dette er 100% stabilt. Ubuntu kan lese 100% til NTFS, men skriving er ennå ikke 100% stabilt. Når du installerer Ubuntu vil din XP partisjon automatisk bli oppdaget og du vil ha tilgang til denne uten å måtte gjøre noe som helst. Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Takker for alle svar. Har bestemt meg for å formatere disk1 (36,9Gb SATA) med NTFS. Denne skal brukes til XP. Resten av partisjonene skal formateres som ext3. Nå holder jeg på med å ta kopi av alt vitig, også skal jeg sette i gang med å bli en linuxbruker:) Ønsk meg lykke til!! Lenke til kommentar
Gjest member-1768784 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) - Endret 10. april 2017 av member-1768784 Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 utorrent i wine er da virkelig ikke nødvendig vel? Det er jo ikke akkurat noen mangel på torrent klienter for linux akkurat da. Ktorrent funker da kjempebra. Man har jo også deluge, transmission, qbittorrent, azureus, bittornado etc. Programmer i wine blir jo rimelig stygge å da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå