99tnor Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Jeg er fersk på dette med bakkenett, og tror det er en god del med meg.. Så derfor lager jeg denne tråden så vi kan diskutere bakkenett her Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Jeg lurer da på om noen sider med lesestoff om dette.. noen som vet? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Det står en god del her. Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Det står en god del her. 9403204[/snapback] ja, har lest en del der.. men jeg lurer på en ting; vi har i dag vanlig analog tv antenne.. denne tar i mot hmm skal vi se rundt 60-70% av fullt signal.. bakkenettet; er det klart, fint bilde visst du har signal, eller ingen bilde visst du har for lite signal? eller blir det skurring med for lite signal? og, noen som vet om den grundig mottakeren til rikstv er noe? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Jeg har et spørmål: hva kommer totalkostnadene, både engangsutgifter og årlige avgifter/abonnement til å bli hvis du har én TV, og skal ha NRK, TV2 og gjerne en pakke med Discovery, NG og de vanlige der? Endret 1. september 2007 av G2Petter Lenke til kommentar
tevgyrt Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Jeg har et spørmål: hva kommer totalkostnadene, både engangsutgifter og årlige avgifter/abonnement til å bli hvis du har én TV, og skal ha NRK, TV2 og gjerne en pakke med Discovery, NG og de vanlige der? 9404258[/snapback] Se rikstv.no Kjøper du hos elkjøp blir totalpris inkludert dekoder 3188 kr for første år. Neste år blir prisen 2988. Vil du bare ha NRK1-3, TV2 og lokal-TV, blir prisen 995 (for dekoderen(hos Lefdal)) første år, gratis neste år. I tillegg kommer selvfølgelig lisensen. Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Jeg har et spørmål: hva kommer totalkostnadene, både engangsutgifter og årlige avgifter/abonnement til å bli hvis du har én TV, og skal ha NRK, TV2 og gjerne en pakke med Discovery, NG og de vanlige der? 9404258[/snapback] Se rikstv.no Kjøper du hos elkjøp blir totalpris inkludert dekoder 3188 kr for første år. Neste år blir prisen 2988. Vil du bare ha NRK1-3, TV2 og lokal-TV, blir prisen 995 (for dekoderen(hos Lefdal)) første år, gratis neste år. I tillegg kommer selvfølgelig lisensen. 9405821[/snapback] nei, ikke 3188,- hos elkjøp.. dette er uten dekoder.. må ha dekoder til 499,- i tillegg.. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Synes nå de kunne ha hatt et bedre kanaltilbud når de først skal tvinge folk over på dette altså. Lenke til kommentar
tevgyrt Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) nei, ikke 3188,- hos elkjøp.. dette er uten dekoder.. må ha dekoder til 499,- i tillegg.. 9406284[/snapback] Jo, Elkjøp og Lefdal selger mottakeren til 1 kr når du binder deg til ett år med RiksTV, dermed blir totalprisen 3188 kroner INKLUDERT dekoder. Se http://www.lefdal.com/store/binary/7552/file?download=true (PDF-fil 10 MB) Endret 1. september 2007 av tevgyrt Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg har et veldig enkelt spørsmål jeg _ennå_ ikke har fått svar på: Vil alle kanalene være 720p eller bedre, eller bare noen? (I rikspakken, altså) Lenke til kommentar
tevgyrt Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg har et veldig enkelt spørsmål jeg _ennå_ ikke har fått svar på: Vil alle kanalene være 720p eller bedre, eller bare noen? (I rikspakken, altså) 9412063[/snapback] Ingen, det er ikke kapasitet i nettet til HD før de analoge senderne er stengt (skjer i 2009). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Så det blir bare sendt i PAL frem til 2009? Hva er vitsen da? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Så det blir bare sendt i PAL frem til 2009? Hva er vitsen da? 9412392[/snapback] Det blir digitalt. Mange som har antenne i dag har jo veldig få kanaler og bilde og lyden er sjelden på topp. Det positive er jo at det blir sterkere konkurranse på markedet. Se bare på Viasat som tilbyr gull-pakka si til 199 kr. pr. mnd. med fri montering... Endret 2. september 2007 av datating Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Så det blir bare sendt i PAL frem til 2009? Hva er vitsen da? 9412392[/snapback] PAL = Analog TV. PAL i bakkenettet har i praksis oppløsning lavere enn 544x576 mens de digitale sendingene har 720x576 (hvertfall NRK). Det er ingen kanaler som sender HD men Grundig mottageren kan oppskalere til 576p,720p eller 1080i. Man må nesten bare forsøke seg fram til det formatet som gir best resultat på TV'n. Mange vil hevde at 576i er best på TV'n siden mottageren da slipper å oppskalere. Jeg er ikke så sikker på om det alltid stemmer. Min Humax satellittmottager gir mye bedre bilder ved oppskalering til 720p eller 1080i. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Vi har nå bare bordantenner både i første-etasje (stue) og i andre-etasje (mitt rom) Må vi kjøpe to "bokser"? Altså en for hver TV? Lenke til kommentar
tevgyrt Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Vi har nå bare bordantenner både i første-etasje (stue) og i andre-etasje (mitt rom)Må vi kjøpe to "bokser"? Altså en for hver TV? 9438757[/snapback] Ja, det er det enkleste. Det går an å sende TV-bildet med en trådløs videosender, eller på kabel med en RF-modulator (eller sikkert flere andre måter), men dette koster også penger og vil være mindre fleksibelt(må f.eks. se på samme kanal på begge TV-ene) Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Håper da for guds skyld dette går uten alt for mye kabler overalt? Er nemlig lik null sjangs for at min stefar vil la noen kabler gå til mitt rom hvis det er mulig og se kabler eller noe.... må nok si at dette bakkenett greiene er det for mye rot med... Kjøper meg heller masse HD filmer Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Håper da for guds skyld dette går uten alt for mye kabler overalt? Er nemlig lik null sjangs for at min stefar vil la noen kabler gå til mitt rom hvis det er mulig og se kabler eller noe.... må nok si at dette bakkenett greiene er det for mye rot med... Kjøper meg heller masse HD filmer 9439697[/snapback] Det eneste du trenger ekstra er en dekoder som går mellom antenna (bordantenna om du vil også) og tven. Og evt. en tv-pakke om du vil ha flere kanaler enn NRK og TV2. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hva med kvaliteten da? Tviler på at den blir noe bedre med bordantenne? Eller tar jeg feil? Hele poenget med at vi skal skaffe oss det er jo for å få bedre kvalitet på sendingene, ellers kunne vi jo bare skaffet noe annet. Og nå har han kjøpt seg selve dekoder boksen, men vet ikke om han har kjøpt noen kanal-pakke enda. Må jeg da også kjøpe en dekoder-boks? Og hvordan får jeg samme program abonemanget til min tv som vi har nede i stua? noen som skjønte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå