Gå til innhold

Kjøre Photoshop i linux!

pulse

Anbefalte innlegg

For mange er Photoshop ett så viktig program at linux ofte blir valgt bort av den enkle grunn at det ikke finnes noen photoshop version for linux. Jeg har derimot funnet en guide som forteller deg hvordan få Photoshop CS 2 til og fungere under ubuntu. Jeg har selv testet fremgangsmåten beskrevet i linken under, og den fungerer. Eneste aberet er at Photoshop kjører litt tregere. Her følger iallefall linken om du selv vil prøve:

http://luiscosio.com/how-to-adobe-photosho...ubuntu-10-steps

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en god ide?

For meg er det en heller sprikende løsning. Hva er vitsen i det heletatt å kjøre Windows-programmer på en Linux-basert distribusjon? Og hvis en er så «proff» at en ikke klarer seg uten PS hvorfor ikke gå den hele og fulle Bill Gates-veien?

jojo, sorry, Mac er faktisk et alternativ, og kanskje et mye bedre alternativ.

For Linux-brukere generelt ville jeg ha anbefalt GIMP. Og dette programmet er i stadig utvikling. Sett av en uke til å lære deg programmet. Slik du sikkert gjorde med PS en gang i tiden!

:)

Lenke til kommentar

Litt enig flyndrefjes. Er bare tøv når noen absolutt skal spille Windows-spill, bruke Adobe-ditt og Adobe-datt i Linux. Da er det greiest å være på lag med Gate$ og Micro$oft.

Alt for mange tråder og problemer med folk som ikke får til å spille det ene og det andre, eller bruke Adobeprogrammer.

Bruk Linux for det som det er godt for, bruk Window$ til det du ikke kan gjøre i Linux, enkelt og greit mener jeg.

Lenke til kommentar

Alltid like koselig og lese svar som "dreper" lysten til og finne ut av ting og mulig være til hjelp for andre. Jeg syns faktisk det er dårlig gjort. Hva vitsen er spør du? Vel, for meg er vitsen det at jeg kan slippe og bry meg med antivirus, anti spyware, windows som krasjer maskinen hele tiden, og fremdeles jobbe med ett program jeg har fått opplæring i jobbsammenheng. Og om det er alt for mange tråder som omhandler nettopp dette og få til Adobe programmer, så er det kanskje en grunn til det?

Lenke til kommentar

Litt ontopic: Har du ganske grei maskinvare kan du emulere windows under linux, og dermed kjøre photoshop der. Dette er veldig ressurskrevende, så det er ikke en god løsning, men det fungerer. Ta en titt på VMware Server (gratis, man må registrere seg for å få serial number.). Kjørte selv PS CS2 på denne måten :)

Lenke til kommentar

Får ikke brukt XP dessverre, pga. lisenstull. Det er kanskje mulig hvis jeg ringer MS osv, men det er jo litt i gråsonen, og heller ikke noe jeg gidder. :p

Uansett, vmware har mer enn god nok ytelse, det finnes jo plenty med måter å slippe unna den ultratreige grafikken vmware-server på. (edite .vmx-filene til vmware-player, eller installere OSet i vmware-server, og flytte det over på vmware-player senere).

Bruker vmware til å spille Football manager 2007 idag, og det går helt glimrende. Kan ikke tenke meg at det skulle være store ytelsesproblemer med Photoshop heller.

Men klart, VirtualBox bør være førstevalget hvis det funker tilfredsstillende (noe det dessverre ikke gjorde i mitt tilfelle).

Lenke til kommentar

Dette er OT, ja, vet det, men bær over meg ett øyeblikk. @sokkalf; Du nevner FM 07 her, da må jeg benytte sjangsen til å spørre om du vet hvordan man velger hvilken database som skal lastes ved start av nytt spill? Man kan jo ikke skrive over "Original", eller, så vidt jeg vet, velge hvilken database som skal brukes. Har oppdatert ett lag, men kjipt å ikke kunne starte spillet med oppdateringene i bruk.

Lenke til kommentar
Dette er OT, ja, vet det, men bær over meg ett øyeblikk. @sokkalf; Du nevner FM 07 her, da må jeg benytte sjangsen til å spørre om du vet hvordan man velger hvilken database som skal lastes ved start av nytt spill? Man kan jo ikke skrive over "Original", eller, så vidt jeg vet, velge hvilken database som skal brukes. Har oppdatert ett lag, men kjipt å ikke kunne starte spillet med oppdateringene i bruk.

9404652[/snapback]

Hm, jeg får opp et vindu når jeg trykker på "New Game" som heter "Choose Database", der jeg kan velge den databasen jeg laget med editoren som følger med og ga det kreative navnet "test", samt "Default"-databasen.

Lenke til kommentar
Gimp er milevis bak PS mtp brukergrensesnitt. Av den enkle grunn vel eg enda å køyre PS gjennom wine inntil gimp blir revolusjonert.

9404679[/snapback]

UI'en til GIMP kan jeg tune etter egne behov, mer en jeg kan si om Photoshop. De som klager over UI'en til GIMP er (tidligere) brukere av Photoshop. Hvis du vil ha Photoshop-look bruk Krita eller Pixel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...