Gå til innhold

NSB: Hvorfor godtar vi dette?


Anbefalte innlegg

logo.gif

Fra mandag går det alltid et tog igjen

Her kommer NSB og lover at alt skal bli godt igjen mens de forsatt sitter med hodet så langt opp i ræva si at det nesten kan se ut som at de ikke vet veien ut selv en gang.

 

- Har kommunikasjonssjefen et godt tips til frustrerte Oslo-pendlere?

- Prøv vår ferske og nesten hemmelige nye sms-tjeneste 2188. Skriv for eksempel nsb ski  oslo hvos du lurer på  når neste tog går fra Ski til Oslo. Send til 2188, og for et par kroner får du kjapt svar om neste tog. Og fra mandag går alle togene slik det står i rutetabellen. Husk mellomrom mellom nsb, avreisested og reisemål!

 

Her lanserer NSB en stor ny tjeneste der alle kan få vite togtidene ved en enkel SMS-tjeneste men det å få noen å prate med hos NSB nei det kan de faen ikke gjøre. Pr dags dato så finne det INGEN du kan få snakke med hos NSB hvis du lurer på rutetider for eksempel.

 

Det er vel dette Rolf Roverud har vært med på å bidra til, å gjøre NSB enda en av idiot-bedriftene her til lands der en ikke kan få noen å snakke med hvis du f.eks har mistet en pengbok på et tog. NSB har satt opp en hittegodstelefon i fin kontortid fra Mandag - fredag 7.00 - 16.45 (Tlf: 815 68 340), men hvordan hjelper det deg når du står f.eks i trondheim og vil prate med Jerbanepersonalet i Trondheim? IKKE en jævla drit! For alt du for prate med NSB i dag er en taleautomat som ikke hører forskjell på Moss og Voss så at du kommer deg fram dit du skal er virkelig ikke sikkert. Og de klarer ikke å ha en automatisk tjeneste døgnåpent en gang, en talemaskin som står å spiller av et band må de stenge klokken 2300 av en eller annen idiotisk grunn. Hvorfor klarer DNB, Sparebanken 1 Gruppen og andre å ha slike talebeskjed-telefoner døgnåpent og ikke NSB? Hvordan tar personer med hørselsproblemer eller taleproblemer for eksempel benytte seg av NSB sine tjenester når de ikke får pratet med noen i andre enden? Hvordan får den stadig økende eldre delen av befolkningen vår kontakt med NSB? Jo...med mindre du har hodet i behold og hørselsapparatet ditt med nytt batteri til så kan du kanskje bli hjulpet men ikke ellers...

 

Det er en direkte SKAM at et statlig foretak skal drive så ræva kundebehandling som de per dags dato gjør og ikke har en samme rettighetere som når en f.eks tar fly og kan kreve refusjon/prisavslag og andre rettigheter når togene ikke kommer (kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1964970.ece )

 

Rolf Roverud gjorde virkelig jobben sin og gjorde det lett å kommunisere med NSB. Du skal ha tusen takk for jobben du har gjort med å gjøre NSB enda mer utilgjengelig for folk flest! Jeg må bare bøye meg i støvet!

 

Jeg håper virkelig denne kommunikasjonsdirektør til NSB Anne Rygg heller drar hodet ut av sin egen ræv og mindre tid i solariumet og heller begynne å fokusere på hva god kundeservice er for en mystisk og farlig ting!

 

Så kan en jo begynne å se på den gode jobben de har gjort med å pusse opp stasjonen i Sandvika...har de kommet til enighet om hvilket togspor de skal legge nå eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk faktisk snakke med kundeservice en fredag kveld da en bestilling hadde gått i vasken men pengene var reservert av Visa kortet.

Så et aller minste minimum av servise har de i den forstand at om du virkelig ønsker så kommer du til slutt til mennesker i den andre enden av linja.

Lenke til kommentar

I likhet med endel andre statlige foretak, så har vel den såkallte "moderniseringen" i NSB gått for langt. Man har stykket opp virksomhetene, kvittet seg med personale (som i Forsvaret, Luftfartsverket, Kystdirektoratet, osv.), for i neste omgang å innse det var uklokt. Nå mankerer man lokomotivførere også.

 

Var bedre service før i tiden, enda da hadde vi ikke olje-rikdommen. På de fleste jernbanestasjoner var det vel tilogmed noe så kuriøst som gods-avd. hvor betjenter i blå frakk & skjermlue håndterte sykkeler, kofferter, og gråpapir pakkene. Og, man fikk kjøpt billetten av et levende menneske.

Lenke til kommentar
Jeg fikk faktisk snakke med kundeservice en fredag kveld da en bestilling hadde gått i vasken men pengene var reservert av Visa kortet.

Så et aller minste minimum av servise har de i den forstand at om du virkelig ønsker så kommer du til slutt til mennesker i den andre enden av linja.

9403232[/snapback]

Det er ikke det som er problemet. Greit nok at det er personer på kundesenteret deres men det å ha den innstillingen eller tankegangen at du ikke skal få prate med noen hvis du først trenger hjelp og drive å rote å knote i talemenyen til du i ren frustrasjon bare legger på fordi du ikke kommer noen vei.

 

Ikke for å være slem eller no men du ble nok oppringt fordi du allerede hadde klart å bestille billetter og at NSB var redd for at de ikke fikk pengene sine..

Lenke til kommentar
Er statlige monopoler noe bedre da?

9408200[/snapback]

Statlige monopoler eies ikke av en kapitalist som først og fremst driver etter økonomiske imperativer, men av (evt. indirekte) demokratisk valgbart personell, men jeg skal gi deg det poenget at demokratiet vårt er verdt å sukke for. Det er nok ofte forbedringspotensiale i mange slags monopoler, både private og statlige, men prinsippielt foretrekker jeg statlige framfor private.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Er statlige monopoler noe bedre da?

9408200[/snapback]

Statlige monopoler eies ikke av en kapitalist som først og fremst driver etter økonomiske imperativer, men av demokratisk valgbart personell. Det er da noe. Det er nok ofte forbedringspotensiale i mange slags monopoler, både private og statlige, men prinsippielt foretrekker jeg statlige framfor private.

9408229[/snapback]

 

Problemet er at statlige selskaper har en tendens til å drive veldig lite effektivt (NSB), og mangelen av konkurranse er ihvertfall ikke en fordel for kundene.

Lenke til kommentar
Er ikke NSB statlig eid, og har monopol i Norge? Regner ikke Flytoget og diverse kuriøse private hobby-baner for stor konkurranse.

9408227[/snapback]

Jeg tør ikke påstå noe sikkert, men jeg mener det skjedde noen uoversiktlige reformer med NSB for ganske få år siden. Det ble splittet og eierskapet fordelt på ulike instanser. Jeg husker ikke detaljene. Jeg fikk det ikke med meg i media, men leste om det i Bent Sofus Tranøys bok "Markedets makt over sinnene" i ett av de siste kapitlene. Dersom du finner boka på biblioteket kan du jo slå det opp selv. Jeg la igjen boka mi til Mamma i ferien.

 

edit: Boka kom forresten ut i fjor.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Er ikke NSB statlig eid, og har monopol i Norge? Regner ikke Flytoget og diverse kuriøse private hobby-baner for stor konkurranse.

9408227[/snapback]

Jeg tør ikke påstå noe sikkert, men jeg mener det skjedde noen uoversiktlige reformer med NSB for ganske få år siden. Det ble splittet og eierskapet fordelt på ulike instanser. Jeg husker ikke detaljene. Jeg fikk det ikke med meg i media, men leste om det i Bent Sofus Tranøys bok "Markedets makt over sinnene" i ett av de siste kapitlene. Dersom du finner boka på biblioteket kan du jo slå det opp selv. Jeg la igjen boka mi til Mamma i ferien.

 

edit: Boka kom forresten ut i fjor.

9408251[/snapback]

 

Du har rett i at eierskapet ble splittet, bla Jernbaneverket er et eget selskap. Men alt er fortsatt statlig eid. Jernbaneverket er det eneste selskapet jeg mener burde fortsette å være statlig eid og styrt.

Lenke til kommentar
Problemet er at statlige selskaper har en tendens til å drive veldig lite effektivt (NSB), og mangelen av konkurranse er ihvertfall ikke en fordel for kundene.

9408239[/snapback]

Jeg skjønner kritikken, men det sier ikke noe komparativt om private monopoler. Effektivitet er jo ikke alt. Private monopoler (isolert forestilt) gir gjerne f.eks. høye priser.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Problemet er at statlige selskaper har en tendens til å drive veldig lite effektivt (NSB), og mangelen av konkurranse er ihvertfall ikke en fordel for kundene.

9408239[/snapback]

Jeg skjønner kritikken, men det sier ikke noe komparativt om private monopoler. Effektivitet er jo ikke alt. Private monopoler (isolert forestilt) gir gjerne f.eks. høye priser.

9408259[/snapback]

 

Det er jeg helt enig i. :) Problemet ligger i at det er et monopol.

Lenke til kommentar
Er statlige monopoler noe bedre da?

9408200[/snapback]

Statlige monopoler eies ikke av en kapitalist som først og fremst driver etter økonomiske imperativer, men av (evt. indirekte) demokratisk valgbart personell, men jeg skal gi deg det poenget at demokratiet vårt er verdt å sukke for. Det er nok ofte forbedringspotensiale i mange slags monopoler, både private og statlige, men prinsippielt foretrekker jeg statlige framfor private.

9408229[/snapback]

Så det er bedre å ha demokratisk valgbart personell enn folk som er spesialisert innenfor det feltet? Det alle anti-kapitalister ikke skjønner er at i serviceyrker så er disse store stygge kapitalistene avhengig av at kundene er fornøyde. Fornøyde kunder = mer penger i kassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...