Gå til innhold

RV/Rødt stengt ute fra valgkampen

Anbefalte innlegg

RV med Torstein Dahle deltok på Folkemøtet i forkant av Stortingsvalget i 2005, men er nå utestengt fra NRK og TV2s folkemøter, uten noen begrunnelse. Derfor har RV/Rødt lansert RV-TV på sine egne nettsider, samt youtube og Dahles blogg, der partileder Dahle kommenterer utspill fra Folkemøtet hver uke. Les mer om dette, og se et par filmsnutter, på følgende link:

http://roedt.no/Ressurser/rv-tv/

Hvorfor tror du NRK og TV2 har stengt partiet ute?

Og:

Hvordan tror du valgkampen i 2011 vil foregå på nett? Vil utviklingen i retning mer IKT gi en stemme til de mindre partiene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kanskje...

1) Torstein Dahle er saklig og rolig og dermed finner ikke mediene noen god nok underholdningsverdi i denne personen? Har inntrykk av at Dahle også har den egenskapen at han kan lytte til andre (politiske motstandere). Enten dette – eller så henger det igjen en ur-gammel frykt for kommunisme i medie-Norge, noe jeg egentlig tviler på.

2) Nei, IKT-basert valgkamp vil bare gi en ekstra stemme fra de som sitter og drømmer om en ny, feit bil, billigere bensinpriser, lavere skatter – og som ikke skjønner at regnskapet må gå opp. Det blir nesten som å spørre «fatter'n» om stadig mer penger til å gå ut for, og ikke skjønne at «fatter'n» faktisk har en begrenset konto han også. Altså: IKT fører til flere stemmer til FrP. Dette fordi det er unge, fremfødte og unge folk som faktisk bruker internett.

Nei, dette har jeg ikke peiling på!

:roll:

Lenke til kommentar

1) Han er utestengt fordi markedsverdien er lik null. Folk ser heller fotball, da interesseområdet til folk flest er svært begrenset

2) Valkampen i 2011 vil ikke foregå på nett. Som flyndrefjes sier er det et generasjonsskille på nett.

3) Mulig profilering via nett vil gi en ekstra stemme eller to, men igjen er det så minimalt at det er som en dråpe i havet. Hvertfall for de mindre partiene..

Lenke til kommentar
Hvorfor tror du NRK og TV2 har stengt partiet ute?

9402160[/snapback]

FrP, SV, Ap og Høyrekrangel selger. Spesielt FRP. Media elsker FRPoverskrifter.

Jeg synes det er udemokratisk. TV2 forstår jeg (ikke særlig objektive på den kanalen, nei), men NRK!? Jeg forbinder NRK med det å være nøytrale. Men på den annen side:

Greit, vi har med H/V/FRP/AP/SV/KRF. Skal vi ha med demokratene? Eller kystpartiet? Sikkert mye lurt fra den kanten :p

RV er det minste av de "store" partiene, eller det største av de små. Mulig de vil konsentrere valgkampen rundt "de store"?

Anyhow, Torstein Dahle er en grei kar med mye i toppen (bortsett fra hår), men problemet er vel at han har lett for å komme med kommentarer etter diskusjoner/debatter - om ting han ikke tenkte på der og da. Men jeg tror aldri han vil ta æren for noe han ikke har gjort.

STÅ PÅ!! Dette er et bra initiativ!

Edit: Angående nettpolitikk;

Jeg tror det vil bli lettere å holde oversikt over de forskjellige partiene i fremtiden. RV har valgt en mer interessant måte når de klipper inn fra NRK enn om de skulle skrevet en artikkel ála "I gårsdagens diskusjon på NRK diskuterer de hvorvidt boligprisene blablabla. Vi synes dette blablabla". - samt. at klippene ikke varer "evig", så det går faktisk an å sitte og se på en fyr som prater i vei i 4 minutter.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke er enig i så mye av det Rødt mener så bør de absolutt få være med, de er jo ikke langt unna f.eks Venstre i størrelse. En skulle jo tro at mange i mediene ville ha dem med siden flere av våre største aviser er venstreorientert.

9402779[/snapback]

Definér "venstreorientert" da... Dagbladet er i alle fall langt fra RV-sympatisør. Dessuten dikterer ikke avisene programmet til nrk og tv2.

Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke er enig i så mye av det Rødt mener så bør de absolutt få være med, de er jo ikke langt unna f.eks Venstre i størrelse. En skulle jo tro at mange i mediene ville ha dem med siden flere av våre største aviser er venstreorientert.

9402779[/snapback]

Definér "venstreorientert" da... Dagbladet er i alle fall langt fra RV-sympatisør. Dessuten dikterer ikke avisene programmet til nrk og tv2.

9402857[/snapback]

De er vell mer en RV-sympatisør enn FRP-sympatisør slik jeg oppfatter mange av artiklene deres ;)

Lenke til kommentar
Personelig mener jeg at alle partier har rett til å bli hørt/sett iallefall i statskanalen NRK, ikke minst fordi alle her betaler lisens og således har en "rett" til også å få sitt parti med .  :hmm:

9402863[/snapback]

Problemet med lokalvalg er jo at det er noen partier som kun er representert i noen få kommuner. Her i Tønsberg har vi jo "bompartiet" eller hva de kaller seg. De er vel ikke akkurat over hele landet.

Lenke til kommentar
Personelig mener jeg at alle partier har rett til å bli hørt/sett iallefall i statskanalen NRK, ikke minst fordi alle her betaler lisens og således har en "rett" til også å få sitt parti med .  :hmm:

9402863[/snapback]

Problemet med lokalvalg er jo at det er noen partier som kun er representert i noen få kommuner. Her i Tønsberg har vi jo "bompartiet" eller hva de kaller seg. De er vel ikke akkurat over hele landet.

9403323[/snapback]

Bompartiet?

Så når de ENDELIG har fått bort bommen, så sitter de der....klør seg litt...... :p

Lenke til kommentar

9402863[/snapback]

9403323[/snapback]

Jo, men jeg tenker da på alle "faste" partier og ikke tilfeldige lister i div kommuner.

Det sier seg vel selv at det ville bli svært vanskelig å få det til .

Lenke til kommentar
Man kan ikke tilby sendetid til alle mulige rariteter under sperregrensen.

9407251[/snapback]

Kanalene kunne jo brukt dette som argument, men de tidde. Kanskje fordi RV faktisk fikk delta ved Stortingsvalget? Da ville det ikke være særlig konsekvent å kutte dem ut på grunnlag av et kriterium som også gjaldt for to år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...