Gå til innhold

it-ingeniør

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som må til for og bli dette (it-ingeniør) bortsett fra allmenn studiekompetanse? Hva ligger sånn ca. lønna på (privat, statlig, kommunal etc.)?

Hva lærer man hvis man tar å utdanner seg til it-ingeniør (programmering, behandling av data mm.)?

Hvor skal jeg gå for å få best mulig utdanning, forsvaret eller høgskole??

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ha matte 3mx og fysikk, men dette kan ein ta som sommarkurs dei fleste plassar.

Innoldet i studia varierer vel frå skule til skule, men mitt inntrykk er at ein er litt borti masse, men at ein ikkje får tilstrekkelig kunnskap om enkeltfelt. Det er med andre ord eit godt grunnlag å bygge vidare på om ein vil spesialisere seg!

Lønna ligg vel mellom 250' og 300' kr, høgst i privat sektor.

Om du vil ta det i forsvaret eller på høgskule er jo smaksak, kanskje greit å ta det i forsvaret sidan du slepp studielån og på samme tid kan bruke førstegangstjenesten til noko fornuftig.

Eg er sjølv ikkje it-ingeniør (dog utdanna innan it) men kjenner ein del som er det. Slik tidene er no så er det ekstremt vanskelig å få seg jobb i markedet, det er mange om beinet og fleire av ingeniørane har vaskejobbar. Men på den andre sida så tar det tre år å utdanne seg så mykje kan skje på den tid!

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Går i 2 på videregående, har fysikk og mx matte, mye jobb med matte det er hvertfall sikkert. Men når det gjelder muligheter for jobb er vel dette en av de sikreste veiene å få i med tanke på framtiden, det vil alltid være behov for alle typer it folk siden alt blir mer og mer maskinert. Så jeg tror om noen år så er det ikke så vanskelig å komme inn i trondheim som det er/var før siden noen kanskje er litt skremt av "dalen"vi er nede i nå. Men jeg er ikke i tvil skal bli noe innen data.

Men jeg syns 200 til 300000 var litt "lite" for å være privat sektor, ikke det at jeg mener det er dårlig, men det kommer vel en del ann på hvor man for jobb.....

Lenke til kommentar

I konsulentbransjen kan du vel regne med ei startlønn på 330-340.000. I "gullalderen" 2-3 år tilbake var det ikke uvanlig å få lønnsøkning på 20-30.000 i året, kanskje opp mot 100.000 ekstra ved opprykk etter 2-3 år. I dag er ting.. ikke sånn iallefall :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...