Gå til innhold

Backup-program - forvirret..

Kaggen

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har mange ganger trodd at når pcen min har på en eller annen måte ikke startet opp, var alt jeg hadde borte. F.eks. den gangen biosen hadde resatt seg og XP disken stod på feil plass i bios..

Men når jeg fikk ordnet det igjen, tenkte jeg ikke så seriøst på å ta backup..

Men nå har jeg bestemt meg for å gjøre det. Spørsmålet mitt er bare, hvordan?

Man kan jo bare kopiere de viktige filene til en ekstern harddisk, men dette kan jo bli tungvint å gjøre hver uke.. Har hørt om backup program som lager imagefiler av diskene og sånn, og automatisk backup når man vil det, men dette er noe jeg ikke er så veldig inne på.

Så kan noen være så snille å guide meg litt i programmenes jungel?

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har god erfaring med Driveimage XML.

Mhp plass; ja, mål-disken må vera like stor som den du skal ta backup av, MEN backup'en kan komprimerast slik at den er heilt opp til 40% mindre enn disken du tar backup av.

Det beste med DriveImage XML er at den benytter filformatet XML. Då kan backup'en opnast i ettertid med f.eks. ein teksteditor. Via programmet sjølv er det lett å bla deg fram til filer i backup'en og for eksempel tilbakeføre den til disken du har teke bacup av. Benytter du ein ekstern harddisk eller tek bryet med å brenne til CD/DVD har du sikra deg relativt godt. For dei som må brenne kan DriveImage XML splitte backupen til x antal filer på 656 MB.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen! :)

Har ikke kjøpt meg en ekstern harddisk ennå, (kan godt få noen tips til det).

Men jeg fikk jo annbefalt programmene Cobian og Driveimage XML. Fant test av Driveimage XML, og der stod det noe om at man kan ta backup sånn at man kan få PC-en til å være helt lik etter en formatering f.eks.

Men funker da PC-en bedre enn før (siden den har blitt formatert)? :hmm:

Er som sagt ikke så stødig på dette emnet.. :p

Lenke til kommentar
Fant test av Driveimage XML, og der stod det noe om at man kan ta backup sånn at man kan få PC-en til å være helt lik etter en formatering f.eks.

Men funker da PC-en bedre enn før (siden den har blitt formatert)? :hmm:

Er som sagt ikke så stødig på dette emnet.. :p

Det kommer helt an på hvor mye programmet gjenoppretter. Hvis maskinen blir klin lik oppsettet før formatering vil den naturlig nok ikke fungere bedre.

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hvor mye programmet gjenoppretter. Hvis maskinen blir klin lik oppsettet før formatering vil den naturlig nok ikke fungere bedre.

Okei, men tror ikke jeg har noe behov for å få en helt lik pc etter formatering.. :)

En ting til, hvordan funker det når man har tatt backup, og vil åpne en fil? Må man da bruke backup-programmet til å åpne filen, eller står filene klar til å åpnes inne på backup-disken?

Og hva menes med at backupen lagres som en tekstfil? :hmm:

Lenke til kommentar
Okei, men tror ikke jeg har noe behov for å få en helt lik pc etter formatering.. :)

En ting til, hvordan funker det når man har tatt backup, og vil åpne en fil? Må man da bruke backup-programmet til å åpne filen, eller står filene klar til å åpnes inne på backup-disken?

*bump* :whistle:

Lenke til kommentar

Det spørs hvilket backup-program du bruker. Noen lager bare en ren filkopi, mens andre pakker dem sammen til sitt eget format. Selv bruker jeg Cobian, og kjører backup til ekstern disk, og der er det bare å hente filene igjen (vanlig kopiering).

Endret av Aqualong
Lenke til kommentar
Det spørs hvilket backup-program du bruker. Noen lager bare en ren filkopi, mens andre pakker dem sammen til sitt eget format. Selv bruker jeg Cobian, og kjører backup til ekstern disk, og der er det bare å hente filene igjen (vanlig kopiering).

Ok, takk. ;)

Er det noen grenser på hvor store størrelser programmet kan backe up? :hmm:

Og, når man sletter en fil, blir da filen slettet i backupen også, ved neste oppdatering?

Lenke til kommentar

Nei, det pleier ikke være en grense på antall filer eller hvor store de kan være. Hvis du har stillt inn programmet til at backup-mappen skal være nøyaktig lik orginalen, så vil filer du sletter i orginalen også bli slettet i backupen. Hvordan programmet skal håndtere slike tilfeller kan du bestemme vi programmets innstillinger.

Lenke til kommentar
Nei, det pleier ikke være en grense på antall filer eller hvor store de kan være. Hvis du har stillt inn programmet til at backup-mappen skal være nøyaktig lik orginalen, så vil filer du sletter i orginalen også bli slettet i backupen. Hvordan programmet skal håndtere slike tilfeller kan du bestemme vi programmets innstillinger.

Okai, da har jeg ett spørsmål til :p:

Angående ekstern hdd, tenkte jeg på en av disse: 1, 2 eller 3.

Men så spørs det om jeg trenger så stor plass da.

Pleier dere andre å ha en ekstern disk til bare backup, og diskene i PC-en til "vanlig bruk"?

Lenke til kommentar

WD pleier å være et trygt valg. 500 GB er vel det som gir deg mest plass for pengene om dagen, og iom at du ikke får for mye plass er det ikke vits å velge noe mindre.

Jeg har en egen ekstern harddisk jeg kun bruker til backup ja. Jeg pleier også å brenne ut viktige ting på DVD-er en gang i blant, slik at jeg har det på totalt tre forskjellig steder. Optimalt sett bør man også oppbevare backup disken et annet sted, f eks. en bankboks, men det er kun hvis det er snakk om veldig viktige ting folk velger å gjøre det. Det kommer helt an på hvor viktig backupen er. Selv har jeg den stående ved siden av skjermen min, så min type backup dekker meg kun hvis en av diskene kræsjer. Hvis leiligheten min brenner ned eller noen bryter seg inn og stjeler utstyret mitt er jeg like langt.

Lenke til kommentar
WD pleier å være et trygt valg. 500 GB er vel det som gir deg mest plass for pengene om dagen, og iom at du ikke får for mye plass er det ikke vits å velge noe mindre.

Jeg har en egen ekstern harddisk jeg kun bruker til backup ja. Jeg pleier også å brenne ut viktige ting på DVD-er en gang i blant, slik at jeg har det på totalt tre forskjellig steder. Optimalt sett bør man også oppbevare backup disken et annet sted, f eks. en bankboks, men det er kun hvis det er snakk om veldig viktige ting folk velger å gjøre det. Det kommer helt an på hvor viktig backupen er. Selv har jeg den stående ved siden av skjermen min, så min type backup dekker meg kun hvis en av diskene kræsjer. Hvis leiligheten min brenner ned eller noen bryter seg inn og stjeler utstyret mitt er jeg like langt.

Takker og bukker! :yes:

EDIT: For alle svarene seff. :)

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...