Gå til innhold

Hjelp til ekstra kjøling av Skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei, hvis jeg setter grafikken opp, lagger aldri spillene, men det kommer artifacts som følge av overopphetet grafikkkort, jeg har ett kort av typen 6800 Ultra som det ikke har vært noen store problemer med før jeg nå nettop kjøpte meg ny prosessor (3,2ghz dual core AMD AM2) og nytt hovedkort (usikker på hvilken type det er)

dags dato har jeg 3 vifter på kabinettet, 2 som suger inn på siden, og en som suger ut bak, grafikkkortet har selv en egen vifte, samt poweer, og prosessoren. noen som har noen ide til hvordanjeg ytterligere kan kjøle ned uten og ty til vannkjøling etc? noen enkle tips og triks noen her inne sitter med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel siden du bare har bytet HK og CPU og at prob. oppstod eter det så tror jeg ikke problemet liger i for varmt skjermkrot med mindre du har målt da :p

Hvis du kjøper en Zalman VF700-AluCu/Cu eller VF900-Cu så hjelper iværtfall den en del på kjølinga og nei du trenger nok ikke å gå så langt som WC :D

En annen ting som pleier å være veldig effektivt på eldre komponenter er å rense kjøleren for støv da støv ofte teter luft gjenomgangen helt og da blir det fort alt alt for varmt :p

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Hei, hvis jeg setter grafikken opp, lagger aldri spillene, men det kommer artifacts som følge av overopphetet grafikkkort, jeg har ett kort av typen 6800 Ultra som det ikke har vært noen store problemer med før jeg nå nettop kjøpte meg ny prosessor (3,2ghz dual core AMD AM2) og nytt hovedkort (usikker på hvilken type det er)

dags dato har jeg 3 vifter på kabinettet, 2 som suger inn på siden, og en som suger ut bak, grafikkkortet har selv en egen vifte, samt poweer, og prosessoren. noen som har noen ide til hvordanjeg ytterligere kan kjøle ned uten og ty til vannkjøling etc? noen enkle tips og triks noen her inne sitter med?

9401445[/snapback]

Siden jeg selv har benyttet samme grafikkort tidligere og også klokket slike så tror jeg ikke det er kjølern på kortet som er årsaken,om den da ikke er full av støv,sjekk det.

Årsaken tror jeg heller ligger i for dårlig kjøling/gjennomlufting av kabinettet,dette kan du greit teste ved å ta av sidedørene på dette og så kjøre maskinen.

Men gå over alle vifter både i kab og på grafikkortet og sjekk at disse er fri for støv .

Lenke til kommentar

Hvis det ikke nytter å fjerne støvet så kan det være for mye kjølepasta/termisk lim mellom kjøleribben og grafikkprosessoren. Jeg vet at jeg har sett mye merkelig når jeg har montert vannkjøling på GPU. Bla.a. hadde en bommet grovt med limet slik at halve GPUen ikke hadde kjølepasta og lå rett i fri luft. En annen hadde nesten to millimeter med pasta imellom.

Før du begynner så pass på at du har kjølepasta eller termisk lim. Det er dårlig ide å ta av en kjøleribbe og montere den igjen uten å bytte spesielt hvis det er termisk lim som sitter på da denne stivner og det er vanskelig å oppnå god kontakt igjen etter at komponentene har vært adskilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...