Gjest Slettet-5dhrKosa Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Har TurboSIM og iPhone, men er ikke kyndig nok til å fikse det slik at jeg kan ringe med iPhone'n. Noen som vil hjelpe meg med dette i Bergensområde? Da betaler jeg godt :!: Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Har TurboSIM og iPhone, men er ikke kyndig nok til å fikse det slik at jeg kan ringe med iPhone'n. Noen som vil hjelpe meg med dette i Bergensområde? Da betaler jeg godt :!: 9401121[/snapback] Bare et lite tips. Nå vet jeg ikke hvilken operatør du har, så jeg sakset et utdrag fra NetCom, Tele2 og Telenors avtalevilkår. Såvidt jeg vet finnes det ingen måte å få iPhone til å virke med en norsk operatør uten å manuelt gjøre endringer i SIM-kortet. Her er utdrag fra avtalevilkårene for abonnement hos NetCom: NetCom har rett til å stenge tilgangen (eller redusere hastigheten) til Tjenesten for Kunden dersom det etter NetComs vurdering er sannsynlig at misbruk pågår f.eks. når Kunden:[...] * tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten NetComs skriftlige forhåndssamtykke [...] Tele2 sier følgende i sine vilkår: Kunden forplikter seg til å foreta umiddelbar avkopling av utstyr som forstyrrer Tele2s nett. Utstyr som er installert av Tele2 er Tele2s eiendom med mindre annet er særskilt avtalt. Tele2s utstyr skal ikke uten skriftlig samtykke overlates til andre, leies ut eller på annen måte utleveres. Kunden har heller ikke rett til å gjøre inngrep, endringer eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Tele2s samtykke. Telenor har tilsvarende: I GSM-systemet lagres abonnementsinformasjon på et eget kort (GSM-kort). Kortet tildeles ved bestilling av abonnement eller sendes pr. post og aktiveres når abonnementet er godkjent. GSM-kortet er personlig. Kunden skal sikre at andre ikke uberettiget får GSM-kortet i hende og at det ikke gjøres inngrep i GSM-kortet. Kunden er etter mottagelsen ansvarlig for tap av, eller skade på, GSM-kortet. Såvidt jeg kan se er det altså ingen måte du kan oppnå det du ønsker uten å bryte vilkårene for abonnementet du bruker, med mindre du har en operatør som ikke har tilsvarende bestemmelser. Det er vel heller ikke lov å bruke forumet til å formidle eller be om slike tjenester. Endret 2. september 2007 av zegenie Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 En post slettet grunnet "cracking " av avtalefestede forhold. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Har TurboSIM og iPhone, men er ikke kyndig nok til å fikse det slik at jeg kan ringe med iPhone'n. Noen som vil hjelpe meg med dette i Bergensområde? Da betaler jeg godt :!: 9401121[/snapback] Bare et lite tips. Nå vet jeg ikke hvilken operatør du har, så jeg sakset et utdrag fra NetCom, Tele2 og Telenors avtalevilkår. Såvidt jeg vet finnes det ingen måte å få iPhone til å virke med en norsk operatør uten å manuelt gjøre endringer i SIM-kortet. Her er utdrag fra avtalevilkårene for abonnement hos NetCom: NetCom har rett til å stenge tilgangen (eller redusere hastigheten) til Tjenesten for Kunden dersom det etter NetComs vurdering er sannsynlig at misbruk pågår f.eks. når Kunden:[...] * tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten NetComs skriftlige forhåndssamtykke [...] Tele2 sier følgende i sine vilkår: Kunden forplikter seg til å foreta umiddelbar avkopling av utstyr som forstyrrer Tele2s nett. Utstyr som er installert av Tele2 er Tele2s eiendom med mindre annet er særskilt avtalt. Tele2s utstyr skal ikke uten skriftlig samtykke overlates til andre, leies ut eller på annen måte utleveres. Kunden har heller ikke rett til å gjøre inngrep, endringer eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Tele2s samtykke. Telenor har tilsvarende: I GSM-systemet lagres abonnementsinformasjon på et eget kort (GSM-kort). Kortet tildeles ved bestilling av abonnement eller sendes pr. post og aktiveres når abonnementet er godkjent. GSM-kortet er personlig. Kunden skal sikre at andre ikke uberettiget får GSM-kortet i hende og at det ikke gjøres inngrep i GSM-kortet. Kunden er etter mottagelsen ansvarlig for tap av, eller skade på, GSM-kortet. Såvidt jeg kan se er det altså ingen måte du kan oppnå det du ønsker uten å bryte vilkårene for abonnementet du bruker, med mindre du har en operatør som ikke har tilsvarende bestemmelser. Det er vel heller ikke lov å bruke forumet til å formidle eller be om slike tjenester. 9411558[/snapback] Selvsagt er det lov, dersom opepratøren ikke har tatt slike forbehold! Håpløst.... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Såvidt jeg vet finnes det ingen måte å få iPhone til å virke med en norsk operatør uten å manuelt gjøre endringer i SIM-kortet. 9411558[/snapback] Jeg kan bruke min iPhone helt lovlig med alle norske operatører, uten noen endringer på SIM-kortet. Fremgangsmåten har jeg beskrevet her: http://iphone.unlock.no/ Funker fett med OneCall (inkludert data/EDGE). Endret 2. september 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Såvidt jeg vet finnes det ingen måte å få iPhone til å virke med en norsk operatør uten å manuelt gjøre endringer i SIM-kortet. 9411558[/snapback] Jeg kan bruke min iPhone helt lovlig med alle norske operatører, uten noen endringer på SIM-kortet. Fremgangsmåten har jeg beskrevet her: http://iphone.unlock.no/ Funker fett med OneCall (inkludert data/EDGE). 9415340[/snapback] Men framgangsmåten med TurboSIM er ikke den du har beskrevet der, og det var det jeg reagerte på. Såvidt jeg har fått med meg innebærer den framgangsmåten "patching" av et eksisterende SIM-kort fra operatøren din ... Lenke til kommentar
trondrm Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Med TurboSim pratcher man ingenting på sitt eget simkort. Turbosim ligger mellom ditt eget simkort og telefonen. Det kan på mange måter sees på som en modchip til telefonen. Med andre ord, Turbosim er lovlig. Turbosim kan få en ny vår nå som iPhone har kommet med firmware 1.1.1 som ikke kan unlockes pr. idag. Man kan nedgradere software til 1.0.2, slik at man kan aktivere den og bruke den som ipod osv, men modemet forblir i versjon 1.1.1. Men Turbosim fungerer fortsatt med disse nye iPhonene også. Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Med TurboSim pratcher man ingenting på sitt eget simkort. Turbosim ligger mellom ditt eget simkort og telefonen. Det kan på mange måter sees på som en modchip til telefonen. Med andre ord, Turbosim er lovlig. 9656856[/snapback] Det er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. For å bruke TurboSIM må man "gjøre inngrep i" sitt eget SIM-kort, for å få dette til å passe med TurboSIM-kortet. Hentet fra (en av de mange tilgjengelige) bruksanvisning(ene) for å bruke TurboSIM: "Cut up your own SIM card (the one you wish to use with the iPhone) until it fits the TurboSIM nicely." De sitatene jeg henviste til forklarer at dette ikke er tillatt i henhold til de vilkårene man har godtatt ved inngåelse av abonnementet. Så hvis operatøren stenger abonnementet ditt hvis du bruker TurboSIM og iPhone så har du nok ikke store muligheter med å nå fram med en eventuell klage. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 og hvordan skal liksom operatøren finne ut at du har klippet litt i SIM-kortet ditt? Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 og hvordan skal liksom operatøren finne ut at du har klippet litt i SIM-kortet ditt? 9658393[/snapback] Nei, hvordan skal de det ... ikke vet jeg... Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 og hvordan skal liksom operatøren finne ut at du har klippet litt i SIM-kortet ditt? 9658393[/snapback] Nei, hvordan skal de det ... ikke vet jeg... 9661225[/snapback] nei, så hvorfor gidder du å stresse? Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 og hvordan skal liksom operatøren finne ut at du har klippet litt i SIM-kortet ditt? 9658393[/snapback] Nei, hvordan skal de det ... ikke vet jeg... 9661225[/snapback] nei, så hvorfor gidder du å stresse? 9662762[/snapback] Fordi hverken du eller jeg vet om det faktisk kan spores. Og når noen bastant hevder at "klart det er lov", så bør noen være fair nok til å si fra om at vedkommende snakker ut av nesen og ikke ut fra hva man faktisk har lov til. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 ja det er nok mulig å spore opp om en fyr i bergen har klippet litt i simkortet sitt. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg er ikke helt sikker på dette - bare nesten: Operatøren kan enkelt se om folk bruker TurboSIM. Poenget her er vel at TurboSIM forfalsker IMSI, og setter MNC+MCC til AT&T sin kode, i stedet for den opprinnelige, slik at telefonen vil tro at det er et AT&T-kort. IMSI utveksles jo med opertørene når du logger på nettet. Uansett, det er totalt usannsynlig at operatøren oppdager dette, og enda mer sannsynlig at det får noen konsekvenser om det blir oppdaget (så lenge det bare er gjort for å omgå en operatørlås i alle fall) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå