morten112 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hei. Kan noen godt og enkelt forklare meg hvordan eit relè egentligt fungerer? Hva er egentligt vitsen? Henvis gjerne til nettsider:) Takk for svar Lenke til kommentar
HAG Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Her er ei forklaring fra Wikipedia. På en måte er et rele en "fjernstyrt" bryter for "store" strømmer. Er mest inne på "bilelektro", et rele der for 30A strøm bruker ca 1/3 A, dvs. ledningen til styring av relet (bryteren) kan være lang og "tynn" uten at en får tap der de "store" strømmene skal gå. Feks et rele til ekstra 1000 metere sitter mellom lykta og batteriet slik at strømmen til pæra i lykta får kortest mulig vei.. Endret 31. august 2007 av HAG Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Man bruker også releer for å skille kretser. Du monterer f.eks. et rele i et skap med 230V styrespenning og kjører denne spenningen over spolen på releet men signal til PLS et annet sted med f.eks. 24VDC går over kontaktsettet. Slik skiller man kretsene og kan operere med kun 24V i PLS skapet. Lenke til kommentar
runealm Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hei. Kan noen godt og enkelt forklare meg hvordan eit relè egentligt fungerer? Hva er egentligt vitsen? Henvis gjerne til nettsider:) Takk for svar 9400965[/snapback] Et relè har flere funksjoner: * Spenningsomvandling. Du kan ha en styrestrøm til et relè på f.eks 24 Volt DC og kontaktsett på 220 Volt AC. Det kan også være flere kontaktsett slik at en styrestrøm på 24 Volt AC kobler 110 Volt AC, 220 Volt AC og 12Volt DC samtidlig. * Strøm. Du kan bruke en liten strømstyrke fra f.eks en IC krets (10 mA til å drive et relè. Kontaktene på relèet kan brukes på en strømstyrke på f.eks 10 A. * Du kan invertere signalet. Med et relè med arbeids og hvilekontakter kan du ha signal ut fra relèet når du ikke har signal inn. Eksempel i praksis: Når du starter bilen din bruker du et relè. Det går en styrekrets med tynne ledninger fra batteri - nøkkelbryter - startrelè (som sitter på startmotor). Så går det en tykk ledning fra batteri - startrelè - startmotor som driver selve startmotoren. Hvis en ikke brukte relè måtte en ha lagt veldig tykke ledninger inn til startnøkkelbryter og ut til startmotor. Selve startnøkkelbryteren måtte også være veldig stor. Håper dette oppklarer litt. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Et rele brukes vanligvis for at en liten bryter skal kunne styre store effekter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå