Leeland Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Da min elskede yamaha mu80 modul har reist til polyfoni-himmelen er jeg nå på jakt etter en ny synth / stagepiano. Jeg har i dag ett roland a33 controllerboard som jeg bruker sammen med laptop og eksternt lydkort - vsti'er, dog er dette lite portabelt, og gir ikke den "feelen" jeg er ute etter når jeg spiller.(bruker dette sammen med native b4, native FM7) Jeg har kikket litt rundt på diverse brukte synther, da budsjettet ikke tillater kjøp av flunk nytt - ihvertfall ikke når man er så kravstor som jeg er. Budsjett: inntill 14.000 (absolutt havregrøt til middag i ett år grense). Bruk: Skal brukes primært hjemme til øving, men kan fort bli drasset med rundt forbi på ett par "events". Kvalifikasjoner: Bør ha god tangentrespons (weighted, double action og gjerne aftertocuh) da jeg er bortskjemt med å ha spilt (for) mye på flygel. "grand piano" lyden bør derfor også være god. Jeg skriver noe eget material, og gjør også en del endringer av arrangement (og tar da ofte utgangspunkt i pianolyd) så denne delen er essensiell. Jeg liker også godt å leke litt med hammond og "rhodes" /elpiano lyder. Greie "store" pads, og ujålete strykere hadde også vært fint. Arpeggiatorer, sequenser osv. er ting jeg ikke behøver, men er greit som en "bonus". Stilart: Det går mye i singer/songwriter (tenk: magnet, minor majority, norah jones), poprock (goo goo dolls, counting crows, matchbook romance) men til tider også litt grandios balladerock (ala U2 in the name of love, det er her padene kommer inn). Summa sumarum: Jeg burde kjøpe ett Clavia nord, men det har jeg ikke råd til dersom jeg skal ha 73 eller 88 tangenter (dette er nesten ett must). Får heller satse på å kjøpe en Clavia modul senere... Hva jeg har sett på: Yamaha MO88, Yamaha S90, Yamaha s90ES, korg 500, og er sugen på ett kurzweil stage - men disse er kliiin umulig å få tak i - og å få reparert dersom noe skulle gå galt. Jeg trenger råd og tips fra dere som spiller her inne, hva har dere prøvd - hva liker dere / liker ikke. Erfaringer med de forskjellige jeg har listet opp eller andre. Alle forslag tas i mot med stoooor takk. Gjerne også linker til noen som selger brukt! Endret 31. august 2007 av KRZT Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 *bump* Ingen som kan hjelpe / har noe informasjon? Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hvis du får råd så kjøp Clavia Nord Stage. Et av de desidert deiligste keyboardene jeg har spilt på i hele mitt liv. Ellers ville jeg gått for Yamaha Motif. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Bumpa-rum-pum Har etter noe fundering funnet ut at jeg er villig til å ofre det meste av "dilldall" for god lyd, og kan få importert ett Clavia Nord Electro2 seventythree (73) til ca 13k ink frakt og mva fra statene. Dette er ca 3000 billigere enn billigste butikk i norge (som selvfølgelig ikke har på lager)- og ca 6000 under det de fleste forhandlere vil ha for herligheten (de som selger musikkinstrumenter har alt for god avkastning / tar seg altfor godt betalt for enkelte ting....) Spørsmålet mitt er: Denne synthen har bare semiveide tangenter. Jeg er i utgangspunktet litt kritisk til hvordan det blir å spille på, har ett eldre roland controlerboard i dag - som har semiveide tangenter og det "går ann" å spille på det, men noen fryd er det ikke. Noen som har erfaringer med tangentene på nord electro 2? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Har lite erfaring med Nord desverre, bare klimpret litt på dem på Hagstrøm. Dersom du skal ha skikkelig veide tangenter og god pianolyd så se om du kan få tak i en av disse innenfor ditt budsjett: Yamaha P-250. Jeg har et selv. Når jeg kjøpte mitt prøvde jeg de fleste kjente merkene, og synes definitivt at Yamaha hadde de beste tangentene. Pianolyden er imponerende, og de andre lydene er absolutt akseptable på den også. Vet ikke hva en rimelig pris er på dem, det er kommet en ny modell, P-300, som koster 23000 veilendende og går for et par tusen mindre i butikken. Geir Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Har faktiskt spilt jevnlig på ett p250, tangentene er fantastiske! Isolert sett er lyden i pianoet også bra, dog har jeg fått en del tilbakemeldinger fra teknikere og synsere om at dette pianoet låter veldig "tivoli" - og at det låter "feil" i forhold til / satt sammen med resten av bandet. Resten av lydene (med unntak av padene - som er grusome) er tålig bra. Men siden live-lydne teller ca 30% / ville være 30% av bruksområdet har jeg i utgangspunktet utelukket dette alternativet pga. overnevnte. Men, dersom jeg skulle hatt ett stage-piano som utelukkende skulle fungere som stue / studio piano - ville dette vært ett soleklart førstevalg i min prisklasse. Tusen takk for forslaget! Jeg ser ikke bort i fra at det kan bli ett p250 dersom jeg absolutt ikke kan finne noe "bedre"... edit: har av den grunn også utelukket yamaha s90, da jeg ikke mistenker det for å være bedre enn p250 på dette området (snarere dårligere). Correct me if I am wrong.. Endret 13. september 2007 av KRZT Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Da er Nord Electro 2 seventyhtree bestillt... Så får vi se om det var ett godt valg Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Gratulerer! Har siklet på den en stund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå