Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan er det når man skal kjøpe bruktbil?

ivanito

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en bil imorgen, hvilke papirer trenger jeg, og hvilke kontrakter skal jeg skrive under på. Kan jeg kjøre bilen med de skilter som er på, eller må jeg skaffe prøveskilter? Er det 3 dager etter jeg må omregistrere bilen? Den er Eu godkjent, men står på andre siden av landet.. Eller må jeg kjøpe forsikring før jeg henter den?

Masse spørsmål.. Send gjerne en link til et oversikt over burktbilkjøp eller noe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

før du kjøper bil må du ha forsikring. har du ikkje bestilt det enda bør du ringe forsikringsselskapet så fort som mulig. viss du er under 25 er gjensidige einaste reelle alternativ, om ikkje du vil betale dobbelt for forsikringa di...

er det privatperson du kjøper av? då er kjøpskontrakta til NAF et godt alternativ.

du brukar dei skilta som står på bilen.

du er med å fyller ut kontrakta, selger skal ha ei kontrakt, og du skal ha ei. du skriver under på vognkortet og selger sørger for å få det levert til biltilsynet, så får du rekning i posten på omregistreringsavgifta.

ellers står det ein del nyttig informasjon på sidene til NAF.

Lenke til kommentar
før du kjøper bil må du ha forsikring. har du ikkje bestilt det enda bør du ringe forsikringsselskapet så fort som mulig. viss du er under 25 er gjensidige einaste reelle alternativ, om ikkje du vil betale dobbelt for forsikringa di...

er det privatperson du kjøper av? då er kjøpskontrakta til NAF et godt alternativ.

du brukar dei skilta som står på bilen.

du er med å fyller ut kontrakta, selger skal ha ei kontrakt, og du skal ha ei. du skriver under på vognkortet og selger sørger for å få det levert til biltilsynet, så får du rekning i posten på omregistreringsavgifta.

ellers står det ein del nyttig informasjon på sidene til NAF.

9400864[/snapback]

Oki, jeg skal ha forsikringen i Postbanken, fikk det litt billigere enn andre steder der. Men der kan jeg bestille 24timer i døgnet via nettbanken, så kan jeg bare ha en utskrift av kvitteringen med meg da eller? Men skal jeg kjøre uten vognkort hjem da?

Lenke til kommentar
Du får med et midlertidig "vognkort" en lapp som sier at du har kjøpt bilen omtrent

Det nye vognkortet med ditt navn på kommer i posten!

9401098[/snapback]

Oki, og dette "vognkortet" får jeg av selger?

9401108[/snapback]

du brukar det gamle vognkortet til du får nytt, verre er det ikkje

Lenke til kommentar

Trenger ikke å oprette forsikring før du kjøper en bil! Det gjør du først etter du har kjøpt den.. Forrige eiers forsikring varer i en uke etter han har solgt bilen slik at du skal få tid til å få forsikret den.

Men det er lurt å få bilens reg. nr. og skjekke det for heftelser i brønnøysundsregisteret. Ikke kjøp bil med heftelser, for de følger med bilen..

Rekefølge:

Få regnr og sjekk for heftelser..

Gå grundig gjennom bilen og prøvekjør den..

Skjekk at det ikke er metallspon i olja..

Skriv kjøpskontrakt..

Skriv begge under på salgsdel av vognkortet og behold resten i bilen..

Selger leverer den hos Biltilsynet.

Du ta med deg bilen hjem..

Ordne med ny forsikring en av de første virkedager..

Du får midlertidig vognkort i posten..

Du får det nye vognkortet i posten..

Noen enkle tips ved gjennomgang av bilen:

Sjekk kanaler for rust, Sjekk støtdempere ved å løfte raskt opp og ned ved hjulbuene, bilen skal ikke gynge lett opp og ned..

Kjør sakte og ha fult rattutslag til hver side, og hør etter at det ikke kommer noen ulyder..

...

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...