Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan gjøres for å redusere sjanse for diabetes?

nabbskall

Anbefalte innlegg

Jepp, stadig flere av slektingene mine får såkalt "sukkersyke".

Bestefar døde av det for et par mnd. siden, og nå har onkel fått det.

Hvordan kan jeg redusere sjangsen for å få diabetes? Jeg kutter selvfølgelig mer på søtsakene nå enn før, og har tenkt å begynne å mosjonere litt når jeg er kvitt halsbetennelsen.

Men er det noe annet som kan redusere sjangsen for å få "sukkersyken" ? Noe man burde spise mer av?

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får du diabetes skyldes det mest sannsynlige genetiske bestemmelser.

9402224[/snapback]

Det er ikke helt riktig det du sier der. Diabetes 1 er genetisk bestemt, men diabetes 2 er en livsstil sykdom som eksploderer i omfang. Det er diabetes 2 man ofte får med alderen.

Spis frukt og grønt (fem om dagen)

Ikke røyke

Mosjonere

Unngå overdrevent inntak av søtsaker.

Lenke til kommentar

9402224[/snapback]

Det er ikke helt riktig det du sier der. Diabetes 1 er genetisk bestemt, men diabetes 2 er en livsstil sykdom som eksploderer i omfang. Det er diabetes 2 man ofte får med alderen.

9406914[/snapback]

Genetikken (som omgår bukspyttkjertelen) er uansett den største synderen her, uavhengig om det snakkes om diabetes type 1 eller 2. Grunnen til at type 2 har eksplodert er fedme som regnes som den andre største årsaken til diabetes.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

9402224[/snapback]

9406914[/snapback]

Genetikken (som omgår bukspyttkjertelen) er uansett den største synderen her, uavhengig om det snakkes om diabetes type 1 eller 2. Grunnen til at type 2 har eksplodert er fedme som regnes som den andre største årsaken til diabetes.

9408207[/snapback]

Det er fremdeles ikke helt riktig det du sier. I norge er det cirka 250 000 mennesker med diabetes. Av disse er det 25 000 med diabetes type 1, resten har diabetes type 2. Så hoveddelen av de som har diabetes har dette som en konsekvens av sin livsstil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...