Gå til innhold

Oppgradering

thunstad

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere, men det står mellom:

AMD

* Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

- nForce2SPP, ATX, 1394, USB2.0, Dual LAN

* AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Thoroughbred) prosessor

* TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

SUM = ca 5900kr + vifte

INTEL

* Asus P4PE/GL/F/S-ATA Hovedkort 478/533

- I845PE, ATA/100, ATX, USB2.0, DDR333

* Intel Pentium 4 2.66 GHz Boxed PC533

- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

* TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)

SUM = ca 6300kr

Begge er nok bra, men hva gir meg mest ytelse og stabilitet? Eller er det ett fett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter å ha lekt litt at og fram har jeg iaffal konkludert med at intel er mer stabilt å ha med å gjøre, men hvis du er ute etter en rask spillemaskin og ikke bryr deg om stabilitet er amd best

men ikke la deg lure til å betale altfor mye for corsair ram, twinmos er like bra

Lenke til kommentar

Takker for alle innlegg.

Jeg har selv tidligere hadt både AMD og P4 prosessorer og må si jeg har vært fornøyd med begge.

Personlig er jeg mest hypp på AMD systemet jeg har satt opp.

Har hørt masse possitivt om nVidia2 sine chipsett.

For dere som har kicka litt på prisen vil jeg bare si at prisene jeg har satt opp er med 2 x 512mb brikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Skal oppgradere, men det står mellom:

AMD

* Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

- nForce2SPP, ATX, 1394, USB2.0, Dual LAN

* AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Thoroughbred) prosessor

* TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

SUM = ca 5900kr + vifte

INTEL

* Asus P4PE/GL/F/S-ATA Hovedkort 478/533

- I845PE, ATA/100, ATX, USB2.0, DDR333

* Intel Pentium 4 2.66 GHz Boxed PC533

- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

* TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)

SUM = ca 6300kr

Begge er nok bra, men hva gir meg mest ytelse og stabilitet? Eller er det ett fett?

Jeg ville nok i dette tilfeller gått for AMD-systemet. nForce2 chipsettet har fått masser av gode kritikker, og AMD-hk har etter hva du oppgir over større funksjonalitet.

Og det som sies over; at AMD-systemer er ustabile er _bare_ tull! Jeg har hatt en AMD-pc i nesten et år uten et eneste kræsj eller problemer. Hvis en pc en ustabil skyldes det nok helst brukerfeil eller defekt hardware.

//sindre

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for nFORCE2+ XP2600+'n isteden for P4'n. nFORCE2 har som nevnt tidligere i tråden fått masse skryt og har vist seg å være "noe skikkelig greier". nFORCE-serien har også fått mye godord pga. stabilitet. Men du bør vurdere å kjøpe 2x256MB istedenfor 1x512MB ram. nFORCE2 har mulighet til å benytte to minnekanaler samtidig => dobbelt så stor båndbredde mellom ram og chipset, noe som er en god ting.

Du som nevnte at P4 vissnok skulle være ustabilt, burde gå å gjøre leksa di en gang til. Det som AMD XP har slitt litt under tidligere var buggete chipset fra Via. KT133 og KT133A blant annet .... Men nå som nFORCE2 har kommet, så er det liten grunn til å velge VIA vil jeg si.

I tillegg har nFORCE2 en meget nice lydkontroller bygd inn i chipsetet. Gir mye bedre lyd enn veldig mange stand-alone lydkort. :)

Lenke til kommentar

myten om ustabile amd maskiner stammer særlig fra VIA kt133 tiden, da enkelte gjorde mye de ikke skulle gjort (mangen uerfarne selvbyggere som valgte amd pga pris). problemet har vært færre for de nyere VIAseriene, men med nforce2 kortene har fungert veldig bra fra første stund. veldig stabilt og bra valg, intel er ikke bedre, bare sprøyt disse intel-tilhengerne kommer med pga de er stolt over å ha klokka p4en sin mye uten ustabilitet. tror selv dette bla har noe å gjøre med at via chipset har hatt flere instillinger i bios som gjør det lett å gjøre ting ustabilt, dette er det mindre av på p4 skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...