VikinGz Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 lurer på hva fatigdomsgrensa i norge ligger på, altså denne summen skal du ha igjen etter du har betalt faste/nødvendige utgifter? får man evt hjelp viss man ligger under denne? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Jeg tror det finnes en sum som sosialkontoret jobber etter når det gjelder støtte til livsopphold (For å avgjøre hvor mye støtte de skal gi deg hvis det har blitt bestemt at de skal gi deg støtte), men jeg vet ikke om de bruker den for å finne ut om du er berettiget støtte. Følgende regler gjelder for at du skal få støtte: Før det søkes sosialhjelp må alle andre muligheter for å sørge for eget livsopphold være prøvd, f .eks. lønnet arbeid, studielån, sysselsettings- eller opplæringstiltak, trygdeytelser, salg av formuegjenstander - eller redusere egne utgifter. Sosialtjenesten vil også kunne gi informasjon om de hjelpetilbud som finnes hos andre instanser. Derfor avhenger det hele av hvilke utgifter du har og om du har mulighet til å redusere utgiftene. Hvis du f.eks eier noe, ønsker de vel helst at du skal selge og leie i stedet. Hvis du har telefonabbonement, så må du vel kutte ned på utgiftene her osv. Hva summen til livsoppholdet er på, det fant jeg ikke ut. Jeg vet at det også banker har en sum de bruker når de regner på likviditeten din. Vet ikke om det er samme sum. Det kan være at du kan søke om bostøtte, men da må du oppfylle kravene til riktig type bolig, samt de andre vilkårene som er satt for at du får bostøtte. Dette er noe annet enn vanlig stønad fra sosialkontoret. Fattigdomsgrensen regnes vel ut i fra årslønn, og ikke hvor mye du har igjen til livsopphold, hvis jeg ikke tar helt feil. Endret 31. august 2007 av darkness| Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 (endret) grensa går ikke på årslønn, for det koster mere å bo i oslo enn å bo mitt uti furruskogen... Og byen er jo ikke bare for de med millioner av kroner i inntekt, også vanlig mann i gata skal kunne bo der... Jeg selv vet jeg har svært lite å rutte med og har spart i alle kriker og kroker. Jeg sitter igjen i dag med hele 2200kr til mat/klær/medesiner/transport/mobil etc. Jeg eier i dag ingen bil, og har heller ingen andre store utgifter... jeg sykler f.eks de 3km til og fra jobb og butikk... er det mye eller lite? kommer jeg under fatigdomsgrensa tro? Endret 31. august 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Den summen er i hvert fall under den grensen de regner med at du skal ha til livsopphold hos sosialen etter at du har fått støtte fra dem. Det er jeg ganske så sikker på. Men jeg vet det er flere studenter som lever på samme sum som deg. Spørsmålet er vel om du jobber, er det 100% stilling, og hvordan du bor (Eier eller leier du? Størrelsen på boligen osv). Fattigdomsgrensen er vel et generelt begrep som ligger på landsbasis, såvidt jeg forstod det ut i fra det jeg leste i går. EU har en lavere fattigdomsgrense enn Norge, så om vi hadde operert etter EU sin grense, ville flere vært under fattigdsomgrensen. Jeg tror derfor at det blir feil begrep å bruke i denne sammenhengen. Men det er mulig du har rett og jeg tar feil, jeg skal ikke være for bastant på dette. Endret 2. september 2007 av darkness| Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 ja det er ikke så mye men jeg greier meg fint, jeg bare lurer på hva den er på... For etter som jeg har sjønt er det jo ganske mange tusen nordmenn som lever under den... Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 ja det er ikke så mye men jeg greier meg fint, jeg bare lurer på hva den er på... For etter som jeg har sjønt er det jo ganske mange tusen nordmenn som lever under den... 9403728[/snapback] Studenter som bor dyrt (typisk i Oslo) sliter jo litt med det der, mens hvis du er i fast 100% stilling og sitter igjen med så lite har du enten unormalt lav lønn eller mulig behov for å kutte ned noe på de faste utgiftene ... Men som student de siste par årene hvor jeg ikke har jobbet ved siden av har jeg i prinsippet sittet igjen med ca. 2000 kroner etter at faste utgifter er betalt, ja. Har gått helt greit egentlig, men man har jo en annen innstilling til dette som student. Da skal man liksom såvidt skrape seg til opphold en gang i blant. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) # Oslo-borgere som har mindre enn 93.800 kroner å leve for etter skatt, lever under fattigdomsgrensen. # Beløpet er justert i forhold til boligpriser, fordelene ved å bo flere sammen og regionale forhold. # SSB bruker OECD-landenes mal for å regne ut fattigdomsgrensen. Man tar medianinntekten - midttallet i inntektsstatistikken - og deler på to. # I Norge som helhet er fattigdomsgrensen 83.200 kroner. Bruker man den på Oslo, lever 6 prosent under denne grensen. Kilde Endret 2. september 2007 av T-Solberg Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 VikinGz: Du skulle ikke tilfeldigvis bo deg "ihjel" vel ? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hvis du har 4000 i måneden til å rutte med, så synes jeg forsatt ikke det er å leve fattig. La oss si du har et sted å bo, koster deg 2500 kroner/måneden. Da sitter du igjen med 1500. 200kr for trening 500kr i mat (Det er null problem å leve på havregryn/melk/brødskiver/brunost, etc.) 200kr i mobil. 300kr i buss Sitter forsatt igjen med 300 til å gjøre hva jeg vil. Du er ikke fattig, men du er ikke rik heller. Selv så har jeg 6000 og noe i måneden siden jeg studerer. Penger går fort unna, men jeg føler aldri at jeg har lite penger. 2500 kroner i måneden som jeg kan sløse bort på hva jeg vil eller spare det. Vi har det egentlig alt for godt, spesielt de som går på trygd. La oss si du får dekket et skikkelig sted å bo, 3500kr/mnd og 3200 til å leve på. La oss si hvis jeg var i den situasjonen, da hadde jeg hatt kanskje 1500 som jeg ikke hadde brukt hver måned. Det er bare å spare et år, kjøpe og selge diverse ting, så hoppe inn på aksjemarkedet med f.eks 50 000 etter to år. Det hadde vært null problem å lage en liten formue uansett hvor lite penger du har. Poenget var at folk som lever på sosialen ikke burde ha bedre vilkår enn studenter. Egentlig burde studenter hatt en del mer i måneden, fordi det koster penger å studere. Semesteravgifter, bøker, PC, osv. Stipendet alene burde matche sosialhjelpen, så får de heller senke sosialhjelpen enn å øke stipendet, fordi det er ikke noe synd i oss. La oss heller få bedre skole og helsesystem. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 (endret) VikinGz: Du skulle ikke tilfeldigvis bo deg "ihjel" vel ? 9409760[/snapback] du mente? jeg tjener i underkant av 90tusen i året før skatt.. 90tusen - 20% skatt... Endret 2. september 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 VikinGz: Du skulle ikke tilfeldigvis bo deg "ihjel" vel ? 9409760[/snapback] du mente? jeg tjener i underkant av 90tusen i året før skatt.. 90tusen - 20% skatt... 9412582[/snapback] Har du mulighet til å jobbe fulltid, evetuelt finne deg en bedre betalt jobb? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 VikinGz: Du skulle ikke tilfeldigvis bo deg "ihjel" vel ? 9409760[/snapback] du mente? jeg tjener i underkant av 90tusen i året før skatt.. 90tusen - 20% skatt... 9412582[/snapback] Har du mulighet til å jobbe fulltid, evetuelt finne deg en bedre betalt jobb? 9412629[/snapback] er lærling Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) du mente? Jeg mener: Bor du dyrt ? Du må ned på 2500-3000/mnd i leie, helst enda lavere. Da må du være kreativ: Spleis leil. med andre, finn et sted å leie hvor du bor tilnærmet gratis mot plenklipping, snømåking o.l. Det er utrolig hva man kan komme over noen ganger. Ellers virker det på meg som at din situasjon kvalifiserer til bostøtte eller noe. Sjekk det først. Endret 2. september 2007 av geirm Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Som lærling kan du søke om studielån: http://lanekassen.no/templates/Page____5606.aspx Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Er arbeidstedet langt nok unna foreldrene dine kan det være du har krav på borteboerstipend også. Høres ut som du har flyttet ut fra foreldrene dine litt for tidlig.. (Hvis du er "standard" lærling, og ikke eldre enn 17, 18år). Det er forskjell på å flytte ut i "uløkka" og å faktisk havne der ved et uhell. Om du har problemer hos foreldre som gjorde at du måtte flytte, så har du faktisk krav på pengestøtte fra dem så lenge du er under videregående utdanning og under 21 år. Foreldrene dine har forsørgeransvar. Kanskje du burde vurdere å flytte inn i et bofelleskap eller sammen med en kompis hvis du betaler høy husleie. Så lenge du er under utdanning slik så tror jeg ikke du har krav på noe fra sosialen, hvis det var det du lurte på. Da ber de deg nok om å søke om penger fra foreldre eller lånekassen. Daehli: Hvis du kun har 500kr å kjøpe mat for i mnd etter faste LAVE utgifter, jo da er man fattig. Det er ikke sunt å leve på havregryn og vann. Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Du må jo bo unødvendig dyrt. Leier du leilighet bare til deg selv? 90.000 - 20% skatt = 72.000. Delt på 12 blir det faktisk nøyaktig 6000 kroner. Det er det samme som en student har, og da jeg levde på det hadde jeg 3000 kroner å rutte med etter at leia og strømmen var betalt. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Du må jo bo unødvendig dyrt. Leier du leilighet bare til deg selv? 90.000 - 20% skatt = 72.000. Delt på 12 blir det faktisk nøyaktig 6000 kroner. Det er det samme som en student har, og da jeg levde på det hadde jeg 3000 kroner å rutte med etter at leia og strømmen var betalt. 9416035[/snapback] har 3200kr + ca 1000kr mnd i strøm (ca 500kr om sommeren og over 1000kr på vinteren, men har litt med at det koster ca 28kwh om sommeren, mens i fjord vinter kosta strømmen opp mo 80kwh) bor i sokkel, kald betong i alle rettninger, samt at strøm er eneste jeg kan varme med... Endret 3. september 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Du får trøste deg med at du vil stige i lønn etter hvert som tiden går Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Du får trøste deg med at du vil stige i lønn etter hvert som tiden går 9417953[/snapback] er på siste året nå da, så har bare oppgangen til 30% etter jul men i utganspunktet var ikke denne tråden ment på meg, jeg lever bra nok og har ikke problemer, regner også med at jeg får borteboer stipend... det at jeg har skrevet feil intekt på søkeblanketten, har nottert noe helt på villspor matte og meg er ikke helt bra alltid Og var det før eller etter skatt man skulle skrive ned? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Man skriver alltid før skatt Siste året jeg var lærling hadde jeg vel 11000kr utbetalt i mnd hvis jeg ikke husker feil. Det er jo ikke så aller verst det! Men jeg skjønner, det var generelt du lurte på. Og det har vel egentlig T-Solberg svart på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå