lobster Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Har lastet ned en Live CD som jeg ønsker å installere på en bærbar maskin. Jeg kjører XP på den fra før og ønsker fortsatt å ha dette. Det er også en d: partisjon jeg bruker for lagring av data, bilder, etc (som jeg også ønsker å beholde) Jeg får opp følgende under installasjon: Device Type Mount point Size Used /dev/sda /dev/sda1 NTFS /media/sda1 96128MB Unknown /dev/sda5 NTFS /media/sda5 63910 34700 MB Ønsker å bruke en del av C: disken til Ubuntu. Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Før du installerer så starter du GParted, som følger med på Live-CD-en, og så partisjonerer du opp C:. Jeg vil anbefale et sted mellom 10 og 20 GB hvis det bare er til testing, men det er opp til deg. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Før du krymper en ntfs partisjon må du defragmentere partisjonen, gjerne 2 ganger Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Husk å ta backup før du partisjonerer. Det kan også være lurt å først kjøre ccleaner før du defragmenterer. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Før du installerer så starter du GParted, som følger med på Live-CD-en, og så partisjonerer du opp C:. Jeg vil anbefale et sted mellom 10 og 20 GB hvis det bare er til testing, men det er opp til deg. 9400611[/snapback] Er det ikke enklere å bruke ubuntu`s partisjonsredigerer for dette? Eller kan den gjørre NTFS partisjonen ustabil? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Før du installerer så starter du GParted, som følger med på Live-CD-en, og så partisjonerer du opp C:. Jeg vil anbefale et sted mellom 10 og 20 GB hvis det bare er til testing, men det er opp til deg. 9400611[/snapback] Er det ikke enklere å bruke ubuntu`s partisjonsredigerer for dette? Eller kan den gjørre NTFS partisjonen ustabil? 9401183[/snapback] GParted er jo Ubuntus partisjonsredigerer. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 huff å huff..jeg så bare gparted jeg. Beklager, jeg er trøtt. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 MEn du trenger ikke starte GParted manuelt før installasjon, den er en del av installasjonen. Når du blir spurt hvor du vil installere så velger du "manual" eller lignende, og ikke "Automatic", så kommer du inn i en partisjons editor/GParted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå