ryggemann Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hei! Canon 400d og 30d har fysisk like store sensorer. Men siden 30d har 8 mp og 400d har 10 mp, vil da 30d ha mer plass per pixel... Hvordan påvirker dette bildekvaliteten? (ved "normal" ISO og "normal" forstørrelse) Takk for svar! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Hei! Canon 400d og 30d har fysisk like store sensorer. Men siden 30d har 8 mp og 400d har 10 mp, vil da 30d ha mer plass per pixel... Hvordan påvirker dette bildekvaliteten? (ved "normal" ISO og "normal" forstørrelse) Takk for svar! 9400317[/snapback] Det er ikke så enkelt, da sensoren også har elektronikk som må ha plass på sensoren. Hvis man klarer å gjøre eletronikken mindre, har man plass til flere pixler av samme størrelse. I tillegg så ligger det et lag med mcrolinser over pixelsensorene - hvis de gjøres mere effektive, så kan man minske pixelsenorene uten tap av ISO. Edit: Når det gjelder 40D kontra 30D, så mener jeg å ha lest at a) pixelsensorene er mindre, b) eletronikken mellom pixelsensorene er blitt mindre, og c) micro-linsene er blitt forbedret. (Eller det kan ha vært 1DMkIII) Tom Endret 31. august 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Ok, takk. Men er ikke det samme sensorteknologi i 400d og 30d? Er det noen tester på bildekvalitet mellom disse to kamera? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Ok, takk. Men er ikke det samme sensorteknologi i 400d og 30d? Er det noen tester på bildekvalitet mellom disse to kamera? 9400511[/snapback] Nei det er forskjellig teknologi i 400D og 30D. 30D skal ha den beste 8MP sensoren til Canon. 400D er den første med 10MP og 1.6x crop. Likhetene er nok større enn forskjellene i bildekvalitet. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Ok, takk. Men er ikke det samme sensorteknologi i 400d og 30d? Er det noen tester på bildekvalitet mellom disse to kamera? 9400511[/snapback] Nei det er forskjellig teknologi i 400D og 30D. 30D skal ha den beste 8MP sensoren til Canon. 400D er den første med 10MP og 1.6x crop. Likhetene er nok større enn forskjellene i bildekvalitet. Tom 9400661[/snapback] Det gjelder egentlig alle Canon-sensorer av nyere dato. Man kan lett se slektskapet når man vurderer rawfiler uten å se for nærme på dem. Det er dog forskjeller i teknologien i 350D og 20/30D, selv om de forskjellene er minimale i praksis. Litt bedre støyegenskaper og bedre dynamiske egenskaper er det eneste som skiller i praksis. Det samme gjelder nok forskjellene mellom 400D og 40D. De dyrere modellen skiller seg fra de rimeligere på subtile områder som dynamikk og støy. Jeg regner forøvrig at det med støy og dynamikk er en god grunn for å skifte fra 20 og 30D til 40D, ikke bare de få megapixlene. Hadde ikke jeg sett en 5D i min fremtid, så ville også jeg vurdert 40D. Noen mellomlanding er jeg ikke interessert i, hvis jeg ikke vinner den som premie i et lotteri, naturligvis. Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 ok, 30d har altså litt eldre teknologi en 400d? Så hvis jeg ønsker bedre bildekvalitet en 400d, så er 40d bedre å satse på? Takk. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 ok, 30d har altså litt eldre teknologi en 400d? Så hvis jeg ønsker bedre bildekvalitet en 400d, så er 40d bedre å satse på? Takk. 9401537[/snapback] 40D er et bedre kamera enn 400D, ja. Men det viktigste er å satse på skikkelig optikk. Hvisdu allerede har en400D, så kjøp bedre optikk. Hvis du skal kjøpe nytt, så er to ting som klart vil skille 400D og 40D. Det første er hvordan kameraet er å holde; det andre er at 40D ser ut til å ha bedre egenskaper ved høye ISO verdier; noe som er nyttig i situasjoner med lite lys og du ikke kan/vil bruke blitz. Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hei! Canon 400d og 30d har fysisk like store sensorer. Men siden 30d har 8 mp og 400d har 10 mp, vil da 30d ha mer plass per pixel... Hvordan påvirker dette bildekvaliteten? (ved "normal" ISO og "normal" forstørrelse) Pikselstørrelsen er litt mindre på 400D, men samtidig så har Canon gjort forbedringer på signalbehandlingen sin og sensordesignet siden 30D ble laget. Så som en svensk komiker en gang sa: "Det jämnar ut seg". Om 40D har merkbart bedre bildekvalitet enn 400D gjenstår vel strengt tatt å se siden det første ikke er testet i noe stor grad, men en viss forbedring er nok å forvente. Hvorvidt forskjellen er verdt pengene er en individuell vurdering. Selv ville jeg nok gått for 30D eller 40D hvis jeg skulle hatt Canon på grunn av ergonomien, men det er en smakssak. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hei! Canon 400d og 30d har fysisk like store sensorer. Men siden 30d har 8 mp og 400d har 10 mp, vil da 30d ha mer plass per pixel... Hvordan påvirker dette bildekvaliteten? (ved "normal" ISO og "normal" forstørrelse) Pikselstørrelsen er litt mindre på 400D, men samtidig så har Canon gjort forbedringer på signalbehandlingen sin og sensordesignet siden 30D ble laget. Så som en svensk komiker en gang sa: "Det jämnar ut seg". 9401778[/snapback] Var ikke det Timbuktu som sang det? Man kan likevel ikke si at 400D er bedre enn 20/30D. Fremdeles er det klasseleder mht støy og dynamikk, dvs før 40D kom på banen. Jeg vil hevde at både 20D og 30D har bedre bildekvalitet enn 400D på alle andre områder enn spatial oppløsning. Ved introduksjonen av 40D tror jeg skillet mellom entusiastmodellen og budsjettmodellen blir enda større enn det det har vært frem til nå. Det kan jo endre seg ved neste modellskifte, men ved dette veiskillet synes jeg det virker det som om skillet blir mer markant. Det gleder meg selvfølgelig siden jeg er en typisk kunde i det segmentet, og gruer meg til min 20D tar natten. Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Selv har jeg nettopp oppgradert fra 400d til 40d, og jeg vil si det er som forventet bedre på alt. Utenom av/på bryteren som jeg var blitt så vant med på 400d Ergonomien var det mest avgjørende for meg. Og jeg er veldig fornøyd med valget. Hvor stor forskjell det er i bildekvalitet kan og tørr jeg ikke si noe om enda, men at det er en forskjell er sikkert. Ihvertfall med hensyn på høy iso. Ellers liker jeg det meste med kameraet, Liveviewen funker bra. Er ikke så brukendes på objekter i bevegelse, men kan fint brukes på mange andre ting. Spesielt når man har kameraet på stativ. Kameraet er ogs¨å veldig bra til å bruke på macro bilder. Det er kjapt i det meste det foretar seg. Men jeg kan som sagt ikke gi noen sammenlikning mellom dette og 30d. Så hvor store forskjellene er mellom disse vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Var ikke det Timbuktu som sang det? Det kan godt være. Jeg har knabbet uttrykket fra min far (det er en av hans standard-fraser når ting går til helvete ) som i sin tur knabbet det fra en eller annen svensk komiker, som godt kan ha knabbet det fra noen andre Man kan likevel ikke si at 400D er bedre enn 20/30D. Fremdeles er det klasseleder mht støy og dynamikk, dvs før 40D kom på banen. Jeg vil hevde at både 20D og 30D har bedre bildekvalitet enn 400D på alle andre områder enn spatial oppløsning.Jeg skal ikke motsi deg. Jeg klarer bare ikke selv å se noen nevneverdig forskjell i de fleste situasjoner Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Var ikke det Timbuktu som sang det? Det kan godt være. Jeg har knabbet uttrykket fra min far (det er en av hans standard-fraser når ting går til helvete ) som i sin tur knabbet det fra en eller annen svensk komiker, som godt kan ha knabbet det fra noen andre Man kan likevel ikke si at 400D er bedre enn 20/30D. Fremdeles er det klasseleder mht støy og dynamikk, dvs før 40D kom på banen. Jeg vil hevde at både 20D og 30D har bedre bildekvalitet enn 400D på alle andre områder enn spatial oppløsning.Jeg skal ikke motsi deg. Jeg klarer bare ikke selv å se noen nevneverdig forskjell i de fleste situasjoner 9402032[/snapback] Riktig det, Sutekh. Det er kun i situasjoner der det kniper at du merker det. Ellers så er nok du mer bevandret i uttrykkets opprinnelse. Det er nok mitt reggaeinfiserte sinn som automatisk tenker på Skånes store sønn de siste år, Peps Perssons arvtaker, artisten Timbuktu. Din historie gruser jo min her. Åkke som, Timbuktu er konge, men Peps er keiseren. (Noen gamliser som er enige?) Edit: Vel, egentlig synes jeg Soundtrack of our Lives er Skånes store sønner nå, jeg bare lot meg rive med et øyeblikk. Men fortsatt er Peps keiseren. Endret 1. september 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå