Gå til innhold

kan telefonsignaler ødelegge en crt-skjerm?


Anbefalte innlegg

Hadde en gammel CRT-skjerm der bilderøret ''knuste'' en dag, men sekundet før den ble svart ringte telefonen, og den velkjente ''du-dudu-dutt''-lyden klang fint ifra høytalerene på tv-en, og rett etter- heilt svart.

 

Så eg lurte på om det var telefon-signalene som ødela tv-en eller om det berre var heilt tilfeldig?

 

tusen takk for svar.

 

-nippy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var nok helt tilfeldig det der. En telefonledning sender ikke ut noe målbart signal til omgivelsene.

 

Bare jeg som greier å ødelegge naboens TV. :!:

 

Holdt på å sende på 144MHz via månen en gang og det ble brann i TV-apparatet til naboen som antenna pekte mot.

Det som skjedde var at det ble kortslutning i en transistor og en transformator tok fyr.

Det var snakk om 70.000W effektivt utstrålt signal så ikke så rart at ting kan skje ;)

Lenke til kommentar
Var nok helt tilfeldig det der.  En telefonledning sender ikke ut noe målbart signal til omgivelsene.

 

9400373[/snapback]

 

takker for svar :)

 

No var det altså snakk om en mobiltelefon, var litt uklart fra min side dette.

Veit fra før at signalet påvirker skjermen til en viss grad, til dømes når man mottar en melding så ser men nokre distorsjoner i tv-en.

Lenke til kommentar
Var nok helt tilfeldig det der.  En telefonledning sender ikke ut noe målbart signal til omgivelsene.

 

9400373[/snapback]

 

takker for svar :)

 

No var det altså snakk om en mobiltelefon, var litt uklart fra min side dette.

Veit fra før at signalet påvirker skjermen til en viss grad, til dømes når man mottar en melding så ser men nokre distorsjoner i tv-en.

9400516[/snapback]

 

støyen som mobiltelefoner gir fra seg er altfor liten til at det vil ha noen effekt på noen elektroniske apparater, så nei ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...