RamGuy Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Og greit nok det. For meg betyr det svært lite og derfor kaster jeg ikke penger til Apple. Men maskinene er bra. Ytelsesmessig får du imidlertid relativt sett lite igjen for pengene som flere har nevnt. Kvalitetsmessig (byggekvalitet og/eller slitestyrke) tror jeg ikke Mac er noe særlig bedre enn en del andre aktører, spesielt om du ser på maskiner innenfor "business"-segmentet. Disse er likevel som regel billigere enn Mac. I mine øyne lurer de faktisk alle trill rundt...men det er min høyst personlige mening og jeg skjønner at andre kan se det anderledes (basert på interesse for design, muligens også basert på et ønske om å bruke operativsystemet, diverse programvare etc). Olav 9410407[/snapback] Nåja, jeg vet nå ikke helt hvor mye rett du har i det. Jeg kjøpte meg nettopp en Asus U1F - Altså en "stilig" business-pc. Koster 16000 kr og er mye dårligere utstyrt enn alle modellene til Apple, men jeg kjøpte den pga størrelsen. Jeg sitter igjen med inntrykket av at dette er et litt sånn halvveis forsøk på å lage en "design-pc". Mousepad'en knirker som billig plastikk når jeg bruker den. og under og på sidene er den rimelig stygg. Ser bare ut som de har klæsja på alle utgangene og satt på et plastdeksel under. Mens Apple designer HELE maskinen, legger pc-produsenter på et kult "deksel" på toppen og så er de ferdige med det. Apple-maskinene oser av kvalitet helt igjennom, mens PCer, spesielt bærbare, er klumpete og stygge og alle har den samme plastikk-feelen. 9410466[/snapback] Nå finnes det jo så ufattelig mange aktører og forskjellige bærbare-PC. Så jeg syntes det å slå alle Windows-baserte bærbare-PC'er under en og samme kam var å dra det litt langt. Det finnes flust med bærbare-PC'er til 16'000kroner som kan både se bedre, ha bedre eller tilsvarende byggekvalitet og liggende som MacBook'er til samme eller høyere pris. Kommer jo selvsagt helt an på. Prisen avhenger jo helt av fra hvor du kjøper PC-en. En og samme PC kan fort koste 10'000 på den nettsiden, og over 16'000 på en annen. Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Nåja, jeg vet nå ikke helt hvor mye rett du har i det. Jeg kjøpte meg nettopp en Asus U1F - Altså en "stilig" business-pc. Koster 16000 kr og er mye dårligere utstyrt enn alle modellene til Apple, men jeg kjøpte den pga størrelsen. Jeg sitter igjen med inntrykket av at dette er et litt sånn halvveis forsøk på å lage en "design-pc". Mousepad'en knirker som billig plastikk når jeg bruker den. og under og på sidene er den rimelig stygg. Ser bare ut som de har klæsja på alle utgangene og satt på et plastdeksel under. Mens Apple designer HELE maskinen, legger pc-produsenter på et kult "deksel" på toppen og så er de ferdige med det. Apple-maskinene oser av kvalitet helt igjennom, mens PCer, spesielt bærbare, er klumpete og stygge og alle har den samme plastikk-feelen. 9410466[/snapback] En svale gjør ingen sommer heter det... Å si at alle pc'er alle har den samme plastikk-feelen er helt meningsløst, og viser bare tydelig hvor få pc'er du har tatt i. Klumpete og stygge? Tja smaken er som baken. Jeg har allerede sagt at jeg ikke er villig å betale for Apples design. For meg oser feks Lenovo kvalitet og "understated" eleganse. Likeså HP Compaqs businessmodeller. Du kan jo feks prøve å finne en Mac-ekvivalent til denne: HP 8710w for drøyt 19000,-. Det klarer du ganske enkelt ikke. Og byggekvaliteten på disse er MEGET bra. Det "oser" kvalitet av den. For all del. Har full forståelse for at noen ønsker å kjøpe Mac (Design, OS, software kombinert med god kvalitet). Men om de gjør det for "mye ytelse for penga" eller for "overlegen kvalitet", så er de rett og slett blitt lurt. Trill rundt. Olav Lenke til kommentar
lupah Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Folk vil uansett alltid være uenige, og det er greit. Ville bare kommentere fra en annen synsvinkel. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Studentprisen er 8500 for den - så akkurat det er ikke noe problem. Men spørs om jeg tør å kjøpe mac (sikkert en del mac-fans som rister på hodet av meg nå, hehe). Men takk for all tilbakemelding. Flott at mange vil hjelpe til og si meningen sin! 9408059[/snapback] Men til den prisen må du vel leggje til ekstra for minne (sidan du skal ha 2 GB). Så då kjem truleg prisen over det du ønskjer å betale. Rett nok fungerer ein Macbook fint med 1 GB minne, så akkurat det treng ikkje vere eit problem. Eg vil tru det først og fremst er OSet som skremmer deg litt. Har du brukt eit OS heile livet er det ikkje så rart at du kan vere skeptisk til å gå over til eit nytt (særleg når det er snakk om så mykje penger). Har du ein butikk som sel Mac-maskiner i nærleiken vil eg anbefale deg å gå dit og prøve ein Mac. Dette vil i alle fall gi deg eit visst inntrykk av OSet. Bare for å nemne det trur eg du vil bli vant med OSX, eller eit anna OS for den saks skyld, relativt fort. Sjølv om menyane kan vere litt forskjelleg, og ting ligg på andre plassar, er det strengt tatt ikkje så stor forskjell på dei ulike operativsystema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå