Gå til innhold

ny student pc - mac eller pc?

DKH

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestilt Dell 1521, men som kjent sliter dell med leveringstiden om dagen. Har fått dato 20 september - men frykter at den blir utsatt. Hvis dette skjer er jeg nødt til å avbestille og handle et annet sted, da jeg begynner å TRENGE den på skolen..

Vet ikke stort om andre merker enn dell (da jeg fikk tilbud gjennom skolen og kun har sett på de). Men vil ha en pc med: 2gb minne(2*1gb), blutooth, blank skjerm (min 13,3" - maks 15,4") med min 1280x800 oppløsning, godt batteri (bestillte 9 cellers fra dell). Bruker den til nedlasting og musikk/film + internett og skolearbeid. Noen som kan gi meg noen anbefalinger? Hørt mye godt om HP (skal visst ha allright service). Vil ikke ha pc fra en leverandør med dårlig service.

Så lurer jeg også eventuelt på macbook. Men kan INGENTING om mac fra før. Er det vanskelig å sette seg inn i? Hvordan er det med de vanlige programmene som word og excel på mac? Hva er i praksis forskjell fra dette og pc? Vet at det er annet operativsystem-men er dette noe som vil være vanskelig å komme inn i?

Til slutt: Prisen må ligge under 9000,-

Hadde vært flott om dere kunne hjelpe meg! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har bestilt Dell 1521, men som kjent sliter dell med leveringstiden om dagen. Har fått dato 20 september - men frykter at den blir utsatt. Hvis dette skjer er jeg nødt til å avbestille og handle et annet sted, da jeg begynner å TRENGE den på skolen..

Vet ikke stort om andre merker enn dell (da jeg fikk tilbud gjennom skolen og kun har sett på de). Men vil ha en pc med: 2gb minne(2*1gb), blutooth, blank skjerm (min 13,3" - maks 15,4") med min 1280x800 oppløsning, godt batteri (bestillte 9 cellers fra dell). Bruker den til nedlasting og musikk/film + internett og skolearbeid. Noen som kan gi meg noen anbefalinger? Hørt mye godt om HP (skal visst ha allright service). Vil ikke ha pc fra en leverandør med dårlig service.

Så lurer jeg også eventuelt på macbook. Men kan INGENTING om mac fra før. Er det vanskelig å sette seg inn i? Hvordan er det med de vanlige programmene som word og excel på mac? Hva er i praksis forskjell fra dette og pc? Vet at det er annet operativsystem-men er dette noe som vil være vanskelig å komme inn i?

9399929[/snapback]

Det er ikke vanskelig i hele tatt å gå over fra pc til mac. Mange ting er faktisk mye enklere på mac. Du får Office-pakka til mac også, med word, excel osv.

Forskjellen er vel at du slipper antivirusprogram, du trenger så og si aldri å laste ned drivere for å få ting til å fungere, vil påstå at OSet er litt mer stabilt og alt er mye enklere lagt opp. Jeg, som ikke er noen pc-geek, klarer lett å sette opp nettverk, sette opp routere, koble til printer osv. Alt er mye mer selvsagt.

Eneste forskjellen er vel at spill kommer ut senere til mac, og flere spill er ikke kompitable med mac. Ellers kan du gjøre alt som du kan på en pc.

Lenke til kommentar
Så det er ikke noe forskjell på mac med tanke på å bruke limewire, msn og slike program? Takk for svar!! Noen som har noen PC anbefalinger som jeg også kan se på?

9404261[/snapback]

Jada, du kan bruke msn, limewire, bit torrent, word, photoshop osv.

Lenke til kommentar
Så det er ikke noe forskjell på mac med tanke på å bruke limewire, msn og slike program?

Du kan ikkje bruke program laga til Windows i OSX (med mindre du brukar ein emulator). Du må sjå om dei programma du ønskjer å bruke kjem i ein OSX versjon. Eller du kan finne alternativ. Men viss du ikkje ønskjer å bruke meir enn 9000 blir kanskje ein Macbook litt for dyrt.

Lenke til kommentar
vist du er i tvil om du skal ha mac eller pc så ta en titt på denne!! :p

9400915[/snapback]

når jeg trykket på linken kom det opp på min anti virus at det er spyware. hmm :hmm: siden ble iallefall blokkert

9404794[/snapback]

Sjekk her ang. å switche fra pc til mac.

Lenke til kommentar
Sjekk her ang. å switche fra pc til mac.

9405061[/snapback]

Å spørre et macforum om skifte fra pc til mac, er sammenlignbart med å spørre Vigrid om etnosentrisitet.

9406203[/snapback]

Hvis du leste forumet er det et sted hvor folk kan få informasjon og svar på alt mulig de måtte lure på :) Mange mac'ere har både pc og mac, så jeg skjønner ikke helt utspillet ditt.

Lenke til kommentar

Nå er det vell sånn at om du har en Intel Core 2 Duo prosessor, så kan du klare å installere Macintosh operativsystem, uten å kjøpe en MacBook eller MacBook Pro.

Hvor vanskelig det er, vet jeg ikke. Men hørt at det er mulig.

For personlig syntes jeg MacBook, MacBook Pro, iMac osv.. Er noe overpriset skvip.

Du kan ofte få nøyaktig det samme som er inni en eventuelt iMac Pro til mye lavere pris om du så bygger det selv, eller kjøper det som en ferdig "Windows-PC".

Med tanke på hva slags maskinvare som er i de fleste Mac-maskinene, så syntes jeg det er alt for dyrt. Bedre å heller bygge sin egen PC, eller kjøpe en ferdig windows-PC som har nesten identisk eller bedre maskinvare til lavere pris. Så får du heller prøve å få til å installere Macintosh operativsystem på den, og hvis det ikke går. Så får du nøye deg med Windows.

Syntes generelt at alt utstyr fra Apple er overpriset.

Bare se på iPhone. Maskinvaren inne i en iPhone er ikke på noen måte verdt den høye prislappen. Samme med iPod. Det er bare utseende, fancy menyer og fjortis faktor.

Når det gjelder det som er inni, altså maskinvare og kraft. Så er det labre greier til en høy prislapp syntes jeg.

Lenke til kommentar
Så det er ikke noe forskjell på mac med tanke på å bruke limewire, msn og slike program?

Du kan ikkje bruke program laga til Windows i OSX (med mindre du brukar ein emulator). Du må sjå om dei programma du ønskjer å bruke kjem i ein OSX versjon. Eller du kan finne alternativ. Men viss du ikkje ønskjer å bruke meir enn 9000 blir kanskje ein Macbook litt for dyrt.

9404675[/snapback]

Studentprisen er 8500 for den - så akkurat det er ikke noe problem. Men spørs om jeg tør å kjøpe mac (sikkert en del mac-fans som rister på hodet av meg nå, hehe). Men takk for all tilbakemelding. Flott at mange vil hjelpe til og si meningen sin!

Endret av DKH
Lenke til kommentar

Har akkuratt fått macbok pro nmin og er kjempe fornøyd.. greit, jeg kunne fått bedre ting for de pengene og som han ene kisen sa, Apple syker no sykt med prisene:S Men uansett, jeg er fornøyd med macn og kommer bare til å bruke den innafor grafisk design og mulig spill (diablo2 xD) og siden enkelte skole® krever mac så var det like greit å kjøpe en(hvertfall på den høyskolen jeg skal søke på... "windows er fyfy, det ødelegger hele systemet" whaaat?..

Bryr meg ikke lengere nå egentlig, siden jeg har blitt vant med mac så(media:S)

så du vet, hvis du skal bestille macbook pro så vill du ikke få den før om 3 uker.. er litt usikker på de med macbook, Men det tokk ca 3 uker før jeg fikk macbook pro:@! SEEEEIN levering ja

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en mac selv. Var hos en mac-forhandler (eplehuset). En ansatt mente at de som går over til mac gjør det først og fremst pga det gode operativsystemet, så kommer design og andre ting. Bærbare PC'er med samme komponenter som Mac'en, koster ofte mindre fordi de bruker billigere komponenter. Mac bruker komponenter med bra kvalitet, dermed er den mer robust mente han.

Lenke til kommentar
Hei!

9399929[/snapback]

Mac er et lettere of finere system, men litt vanskelig å finne software til?

Du får f.eks ikke alle programmene du pleide å ha i xp inn i en mac.

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe en mac selv. Var hos en mac-forhandler (eplehuset). En ansatt mente at de som går over til mac gjør det først og fremst pga det gode operativsystemet, så kommer design og andre ting. Bærbare PC'er med samme komponenter som Mac'en, koster ofte mindre fordi de bruker billigere komponenter. Mac bruker komponenter med bra kvalitet, dermed er den mer robust mente han.

9409735[/snapback]

Hvordan kan de samme komponentene være av bedre kvalitet?

Om det er den samme prosessoren, de samme minnebrikken, de samme harddiskene osv.. Så er det da slettes ingen forskjell på de, selv om de følger med din iMac, MacPro, MacBook eller MacBook Pro. Det er noe av det største vrøvlet jeg har hørt.

Du kan fint kjøpe en 100% identisk PC, med nøyaktig de samme komponentene som en iMac har. La oss si at iMac'en koster da 20'000kr. Mens den PC-en du bygget og satt sammen selv, med nøyaktig de samme komponentene. Kostet deg bare 12'000kroner.

Det finnes jo ikke noen som helst forskjell på komponentene.

Blir bare operativsystemet som er forskjellig. Dermed mener jeg at Mac er overpriset iforhold til hvilken maskinvare du får. Da kan du heller kjøpe komponentene selv, eller kjøpe den som en ferdig bygget "Windows-PC". Til en langt lavere pris, selv om komponentene er de samme. Eller kanskje bedre. Så får du heller prøve å få til en installasjon av Macintosh-operativsystemet på den.

Lenke til kommentar

jo jo jeg er enig i at prosessoren er helt lik, men kanskje de har en pioneer dvd istedenfor nec, skjermen er kanskje av bedre merke osv... Nå er ikke jeg en mac-kjenning og heller ikke særlig fan, men det virket litt fornuftig. Regner med at du betaler endel for designen også. Men du får sannsynligvis det du betaler for, hvis de ikke lurer alle trill rundt

Endret av khan2k
Lenke til kommentar
jo jo jeg er enig i at prosessoren er helt lik, men kanskje de har en pioneer dvd istedenfor nec, skjermen er kanskje av bedre merke osv... Nå er ikke jeg en mac-kjenning og heller ikke særlig fan, men det virket litt fornuftig. Regner med at du betaler endel for designen også. Men du får sannsynligvis det du betaler for, hvis de ikke lurer alle trill rundt

9410328[/snapback]

Korrekt. Samt "image".

Og greit nok det. For meg betyr det svært lite og derfor kaster jeg ikke penger til Apple. Men maskinene er bra. Ytelsesmessig får du imidlertid relativt sett lite igjen for pengene som flere har nevnt. Kvalitetsmessig (byggekvalitet og/eller slitestyrke) tror jeg ikke Mac er noe særlig bedre enn en del andre aktører, spesielt om du ser på maskiner innenfor "business"-segmentet. Disse er likevel som regel billigere enn Mac.

I mine øyne lurer de faktisk alle trill rundt...men det er min høyst personlige mening og jeg skjønner at andre kan se det anderledes (basert på interesse for design, muligens også basert på et ønske om å bruke operativsystemet, diverse programvare etc).

Olav

Lenke til kommentar

Og greit nok det. For meg betyr det svært lite og derfor kaster jeg ikke penger til Apple. Men maskinene er bra. Ytelsesmessig får du imidlertid relativt sett lite igjen for pengene som flere har nevnt. Kvalitetsmessig (byggekvalitet og/eller slitestyrke) tror jeg ikke Mac er noe særlig bedre enn en del andre aktører, spesielt om du ser på maskiner innenfor "business"-segmentet. Disse er likevel som regel billigere enn Mac.

I mine øyne lurer de faktisk alle trill rundt...men det er min høyst personlige mening og jeg skjønner at andre kan se det anderledes (basert på interesse for design, muligens også basert på et ønske om å bruke operativsystemet, diverse programvare etc).

Olav

9410407[/snapback]

Nåja, jeg vet nå ikke helt hvor mye rett du har i det. Jeg kjøpte meg nettopp en Asus U1F - Altså en "stilig" business-pc. Koster 16000 kr og er mye dårligere utstyrt enn alle modellene til Apple, men jeg kjøpte den pga størrelsen. Jeg sitter igjen med inntrykket av at dette er et litt sånn halvveis forsøk på å lage en "design-pc". Mousepad'en knirker som billig plastikk når jeg bruker den. og under og på sidene er den rimelig stygg. Ser bare ut som de har klæsja på alle utgangene og satt på et plastdeksel under. Mens Apple designer HELE maskinen, legger pc-produsenter på et kult "deksel" på toppen og så er de ferdige med det.

Apple-maskinene oser av kvalitet helt igjennom, mens PCer, spesielt bærbare, er klumpete og stygge og alle har den samme plastikk-feelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...