Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Quality of Service vs. Bittorrent

Anbefalte innlegg

God kveld,

Har brukt IP-telefoni fra Telio en god stund nå, er rimelig fornøyd med helheten av det de leverer i form av 'gratis' bruk av telefon på bekostning av båndbredde.

Det er sikkert også mange, som meg, som har irritert seg over tidvis dårlig kvalitet i telefonrøret i form av hakking, spraking og generell dårlig kvalitet.

QoS var svaret på problemet, hvertfall etter litt kvalitetstid via google.

Prioritering av pakker høres veldig bra og logisk ut, fant ut kort etter at nettopp min Dlink DIR-655 har denne funksjonen.

Etter mye knoting frem og tilbake kunne jeg egentlig ikke merke noe forbedring fra QoS, hastigheten falt men kvaliteten på samtalene ble ikke stort bedre.

Telio sine egne supportforum var ikke helt bortkastet å sjekke heller, fant fort ut der at selve adapteret Sipura2100 selv støtter QoS, hvis det settes rett etter dsl modem.

Rekkefølgen fra veggen ble dermed; xDSL(modem) -> Sipura2100(ip-telefoni) -> DIR-655(Router) -> PC-123

Forøvrig har jeg en SDSL 1024/1024 linje fra itconnect.

Greit nok, denne løsningen fungerer veldig greit, både på vanlig nedlastning, streaming og annet tull en finner på for å bruke båndbredde, utenom bittorrent.

Hva skal dette bety?

Det skal ikke mye til for å ødelegge en samtale via torrent, har det noe med antall tilkoblinger til linjen som blir for mye?

Tips og innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er pga. mange connections at det er slik. Etter at jeg begynte å bruke en dedikert PC til BitTorrent og ga serveren laveste prioritet i DD-WRT har hakkingen sluttet. Broren min sitter og spiller BF2142, moren min sitter i IP-telefonen, og det samtidig som jeg laster ned torrents!

Så løsningen ble for meg å prioriterte etter MAC eller IP-adresse, ikke port eller protokoll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...